וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורשים ממערכת החינוך? זה התהליך שעליכם להכיר

הילה צור-שינזי, בשיתוף zap משפטי

11.7.2022 / 10:28

מקרה שיוצג על ידי משרדו של עו"ד נח טימיאנקר שופך אור על נוהלי הפרישה במשרד החינוך וכיצד הפרתם פוגעת בזכיותיהם הכספיות של מורים לקראת גיל פרישה. על נוהל הפרישה שעל כל מורה להכיר וההמלצות לשמירת הזכויות הכספיות בעת הפרישה

מורה עוזבת את תפקידה. ShutterStock
"שנה לפני מועד הפרישה, יש חובה לזמן את המורה לפגישה עם מדריך גמלאות ופנסיה מטעם מדינת ישראל"/ShutterStock

"על פי המדריך לגמלאות ופנסיה למורה, בהוצאת נציבות שירות המדינה, נקבע במפורש כי שנה לפני מועד הפרישה, יש חובה לזמן את המורה לפגישה עם מדריך (רפרנט) גמלאות ופנסיה מטעם מדינת ישראל ונציבות שירות המדינה, האגף לגמלאות ולפרישה. זאת, במטרה להשלים את הנתונים הנחוצים לצורך הזכות לגמלאות וכדי להתחיל בתהליך הכנה לפרישה שכולל הדרכה על זכויותיו של המורה. כמו כן, העובד יזומן לקורס הכנה לפרישה", מסביר עו"ד נח טימיאנקר.

"אלו שלוש הפעולות שמחייבות את הממסד על פי הנוהל, וכל עובד הוראה יכול לדרוש את זכויותיו בהתאם לכך", הוא מציין ומוסיף: "עובדים המעוניינים להמשיך לעבוד לאחר גיל הפרישה יכולים להגיש מכתב שבו הם מנמקים את החלטתם. לאחריו, הם יזומנו לשימוע ויוחלט אם אכן מתאים להשאירם בתפקידם ואם כן, באיזו מתכונת".

לאחרונה ייצג עו"ד טימיאנקר מקרה שבו נוהל הפרישה לא הופעל והמורה סיים את תפקידו בטווח של מספר חודשים. "מדובר במורה בעל תואר ד"ר (PHD) שהועסק, בין היתר, כמורה בכיתת טיפולית, ולאחר עשרות שנים במערכת הגיע לגיל פרישה", מספר עו"ד טימיאנקר.

"מבדיקה שערכתי בעניינו מצאתי כי משרד החינוך לא פעל בהתאם לנוהל הפרישה המקובל - כלומר הוא לא מינה לו רפרנט, לא זימן אותו לקורס פרישה ולא דאג להסביר לו את זכויותיו. כמו כן לא ניתנה למורה הזדמנות להגיש מכתב שבו הוא מבקש להאריך את האפשרות ללמד מעבר לגיל הפרישה, וכאשר ביקש לבחון אפשרות זו - בקשתו נדחתה".

בנוסף לכך, המורה גילה על פרישתו כחודשיים לאחר מועד הפרישה בפועל - בחודש יוני ביקשו ממנו לחתום על טפסים, כאשר היה עליו לחתום באפריל. "בבדיקה שערכתי", מתאר עו"ד טימיאנקר, "מצאתי מזכר פנימי שציין כי אין מעוניינים בהמשך העסקתו, וזאת מבלי שהוא זומן לשימוע. בפסק הדין שניתן בעניינו נקבע כי המורה 'נפל בין הכסאות', שכן נוהל הפרישה המקובל לא הופעל לגביו. כדי למזער נזקים, המורה הוזמן להשתלמות פורשים כתחליף לקורס הפרישה, טענות משרד החינוך נדחו והמורה פוצה על העוול שנגרם לו".

מה היית ממליץ למורה לקראת גיל פרישה?

"כל מורה מחויב להכיר את הנוהל ובפרט כאשר הוא מתקרב לגיל פרישה. עליו להיות פעיל, ליזום ולא להמתין שגורם כלשהו יפנה אליו. אני ממליץ שיתחיל לברר מהן זכויותיו כשנתיים לפני מועד הפרישה. אם המיוצג שלי היה יודע, שסיום תפקידו כמחנך ישפיע על שכר הפרישה שלו, הוא לא היה מסכים לכך. חשוב לוודא שהסכם השכר עומד על 24 שעות עבודה בשבוע, וחשוב לוודא שמרכיבי השכר נשמרים במלואם בשנות העבודה האחרונות, כולל גמול ההשתלמות בפרט למורים עם פנסיה תקציבית. הדרכה מסוג זה ניתנת גם על ידי הרפרנט, כך שבבוא העת המורה יידע מה עליו לדרוש", מדגיש עו"ד נח טימיאנקר.

מה היית ממליץ למורים המעוניינים להמשיך ללמד לאחר גיל פרישה?

"בדרך כלל כאשר מגיעים לגיל פרישה ישנה אפשרות לפנות בכתב ולבקש להמשיך ללמד לאחר גיל פרישה. על פי הנוהל הקיים, נדרש יהיה לכל הפחות לזמן את המורה לשימוע כשנה מראש במטרה לבחון את בקשתו וכדי שיוכל להיערך בהתאם. באשר לסוגיות המיסוי, אם מורה מרגיש שהוא עדיין יכול לתרום ורוצה להמשיך ללמד ולהיות חיוני, הוא יכול לדחות את קצבת הזיקנה ולקבל משכורת, וגם אם הוא בחר לקבל קיצבה, הרי שהוא יכול לקבל את המשכורת ולאחר מכן לבצע תיאומי מס".

זרקור על עו"ד טימיאנקר

עו"ד טימיאנקר הוא אלוף משנה במילואים, איש צבא קבע לשעבר, בעל תואר אקדמי במשפטים וניסיון של כשני עשורים בתחום. הוא התמחה בדיני עבודה אצל עו"ד נעמי לנדאו, עומד בראש משרד בוטיק העוסק בעיקר בדיני עבודה ובדין האזרחי, ולאחרונה אף הוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך וצוואות. משרדו מציע שירותים משפטיים בארבע שפות: עברית, אנגלית, ספרדית וצרפתית. בעברו ייצג את לקוחותיו בהליכים פליליים והוא יכול לסייע גם בנושא זה.

עו"ד טימיאנקר מייצג נכי צה"ל הלומי קרב בתביעות מול משרד הביטחון. לאחרונה הצליח לסגור מעגל כאשר ייצג חייל ששירת תחת פיקודו והוכר כהלום קרב בחלוף 40 שנה ממלחמת יום הכיפורים. לדבריו, "אף שמדובר בתהליך ארוך, חשוב לבצע אותו. אם יש אנשים שמרגישים את הכאב הגדול לאורך השנים, אני מזמין אותם לפנות לעמותת שותפות מגן ישראלי, שבה אני מתנדב, כדי שימצאו עבורם את עורך הדין המתאים".

לפרטים נוספים וליצירת קשר עם עורך הדין נח טימיאנקר ניתן לפנות בטלפון - 077-9968203

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

הילה צור-שינזי, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully