וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המשטרה ערכה בדיקת אלכוהול לאדם הלא נכון?

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 13.7.2022 / 12:44

האם ייתכן שהמשטרה ערכה בטעות בדיקת אלכוהול לאדם הלא נכון? זה לפחות מה שטען נהג שנתפס ביציאה מפאב בבאר שבע עם רמת אלכוהול הגבוהה פי 4 (!) מהמותר

נהג עובר בדיקת אלכוהול. ShutterStock
התוצאה החריגה עוררה מיד סימני שאלה/ShutterStock

אדם שנתפס ביציאה מפאב בבאר שבע עם רמת אלכוהול הגבוהה פי 4 מהמותר טען שהמשטרה התבלבלה וערכה בדיקה לחברו בעת שנרדם. בעקבות הסדר טיעון עימו, הופחת עונשו משמעותית.

הנהג, בשנות החמישים לחייו, בילה באחד מלילות שישי בפאב עם חברו. לאחר שסיימו השניים לשתות מספר כוסיות, סביב השעה 1:00 אחרי חצות, נכנסו לרכב והנהג החל לנסוע, אלא שאז הוא פגע לפתע בעמוד והרכב נעצר.

השניים יצאו מהרכב לבדוק מה בדיוק אירע, ובעקבות הרעש ניידת שחלפה בסמוך עצרה במקום והשוטרים שיצאו ממנה החלו לתשאל אותם. השוטרים שאלו את הנהג אם שתה אלכוהול במהלך הערב, והוא השיב להם כי שתה מספר כוסיות.

השוטרים ערכו לנהג בדיקת אלכוהול באמצעות נשיפון (מכשיר נייד חד פעמי המשמש להערכה ראשונית להימצאות אלכוהול), שהצביעה על רמת אלכוהול גבוהה - 860 מיקרוגרם (פי 3.5 מהרף המינימלי שממנו אוכפים). בעקבות זאת, הובאו הנהג וחברו לתחנת המשטרה.

סימני שאלה סביב הבדיקה המאוחרת

תוצאות הבדיקה הנוספת שנערכה בתחנה, הפעם באמצעות ינשוף (דרגר), עוררה סימני שאלה. על פי התוצאות, נמצאו בדמו של הנהג 970 מיקרוגרם אלכוהול. כלומר, רמה גבוהה יותר מזו שנמצאה בגופו תחילה, וזאת למרות חלוף הזמן בין הבדיקות.

"התוצאה הזו לא היתה הגיונית בשום צורה", אומרת עו"ד נורית מעטוק שייצגה את הנהג במסגרת ההליך. "בדרך כלל, ככל שחולף הזמן, רמת האלכוהול בדם פוחתת, אבל במקרה הזה נמצאה רמה גבוהה יותר של אלכוהול שאיננה סבירה".

התוצאה החריגה עוררה מיד סימני שאלה אצל עו"ד מעטוק, שהחלה לחשוד בכך שהמשטרה התבלבלה וערכה את בדיקת האלכוהול השנייה בטעות לחברו של הנהג, בשל הדמיון החיצוני הרב הקיים ביניהם. "זה התחבר לי מיד עם מה שסיפר לי הנהג ביחס לרצף האירועים", היא מספרת.

לדבריה, על פי גרסת הנהג, כאשר נערכה לו הבדיקה הראשונית בזירת התאונה, חברו צעק לעבר השוטרים ואילו הוא שתק. "מיד לאחר מכן הוא סיפר לי כי נלקח לתחנת המשטרה יחד עם חברו, ושם נרדם. מאותו רגע הוא סיפר כי איננו זוכר דבר ממה שאירע".

לעומת זאת, השתלשלות האירועים כפי שהופיעה בדו"ח המשטרתי היתה שונה. על פי הדו"ח המשטרתי, נרשם כי באותו הזמן הנהג עצמו היה "רדום" וכן כי הנהג עצמו היה זה שצעק על השוטרים ולא שיתף עימם פעולה. הכיצד יכול להיות שאותו אדם גם רדום וגם מעורר המולה? "כל הסימנים הצביעו על כך שחל בין השניים בלבול", מציינת עו"ד מעטוק.

נמנע מהצורך להוציא רישיון פעם נוספת

תחילה ייחסה המשטרה לנהג עבירה של נהיגה בשיכרות, שעונשה חמור - פסילה של רישיון הנהיגה ל-24 חודשים לפחות. ואולם, בעקבות סימני השאלה שעליהם הצביעה עו"ד מעטוק סביב זהות הנהג הנבדק, הסכים התובע המשטרתי להאשים אותו בעבירה קלה בהרבה.

"במסגרת הסדר טיעון, הסכימה המשטרה לייחס לנהג עבירה של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים, שהיא עבירה קלה בהרבה והעונש עליה הוא רק עד שנתיים פסילה", אומרת עו"ד מעטוק.

לדבריה, "בסופו של דבר קיבל הנהג עונש מופחת של 11 חודשי פסילה בלבד. זאת, כדי שלא יידרש להוציא רישיון פעם נוספת". יש לדעת כי פסילת רישיון לתקופה של למעלה משנה מחייבת נהג באופן אוטומטי לעבור מבחן תיאוריה פעם נוספת ולבצע שוב מבחן נהיגה מעשי.

טיפ המסטיק ומה לומר לשוטרים בעת ביצוע בדיקת אלכוהול?

מהמקרה עולות שורה של תובנות באשר להתנהלות נכונה של נהגים שנתפסים על ידי המשטרה ונדרשים לעבור בדיקת אלכוהול. כיצד ממליצה עו"ד מעטוק לנהוג?

"אם עוצרים אתכם לבדיקה ושואלים כמה שתיתם, אל תגידו לעולם שאתם לא זוכרים כי זו אינדיקציה מבחינת המשטרה לכך ששתיתם הרבה מעבר למותר", היא אומרת.

טיפ חשוב נוסף הוא לא למסור אף פעם מידע מיותר: "אם אתם לא בטוחים כמה שתיתם, תמיד תאמרו קצת פחות ממה שאתם חושבים", היא מציעה.

עוד עצה קריטית היא לא לסרב לביצוע בדיקת אלכוהול: "עצם הסירוב הוא עבירה בפני עצמה שמקימה חזקה לכך שהייתם שיכורים", היא אומרת. "זה עלול רק לסבך אתכם. לכן, אם שוטר מבקש שתעברו בדיקת אלכוהול, עשו זאת".

דבר נוסף שרבים לא יודעים הוא שלאחר בדיקת אלכוהול ראשונית שנערכת באמצעות נשיפון, מחויבים השוטרים להזהיר את הנבדק שלא יאכל, ישתה, יגהק, יכניס דבר מה לפה או ילך לשירותים במשך 15 דקות, כל זאת עד לביצוע בדיקה נוספת בינשוף. "אם השוטרים לא אומרים זאת, והנהג אוכל או שותה משהו, מה שעשוי להשפיע על הבדיקה, זו הבעיה שלהם", אומרת עו"ד מעטוק. "בכל מקרה, כדאי לשמור ברכב חפיסה של מסטיקים. אם השוטר מדבר איתכם כשיש לכם מסטיק בפה, הוא מחויב להמתין רבע שעה, מה שיפחית את רמת האלכוהול בדמכם".

נתפסתם על ידי המשטרה בחשד לנהיגה בשיכרות? זקוקים לליווי צמוד של עורכת דין המתמחה בדיני תעבורה? פנו לעו"ד נורית מעטוק לייעוץ ראשוני או בטלפון 053-9627782

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully