וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התינוקת שברחה מאימת הנאצים קיבלה אזרחות אוסטרית בגיל 84

בשיתוף zap משפטי

24.7.2022 / 13:50

"הגשמתי חלום", סיפרה ייטי אידלסון, שברחה עם הוריה מהנאצים ב-1938 ובעזרת עו"ד ניר לנקר זכתה לקבל לאחרונה אזרחות אוסטרית

בתמונה מופיעים: עו"ד ניר לנקר וגברת ייטי אידלסון. יח"צ,
בתמונה מופיעים: עו"ד ניר לנקר וגברת ייטי אידלסון/יח"צ

"אני מאוד מתרגשת, הצלחתי לסגור מעגל", כך הגיבה ניצולת השואה ייטי אידלסון (84) להחלטה של ממשלת אוסטריה, שהעניקה לה לאחרונה אזרחות אוסטרית.

ייטי, שברחה מאימת הנאצים יחד עם הוריה כאשר היתה תינוקת בת חודשים ספורים, הצליחה, בעזרת עו"ד ניר לנקר, שנחשב לאחד מעורכי הדין הוותיקים בארץ הפועלים בתחום וסייע כבר ליותר מאלף ישראלים להוציא אזרחות אוסטרית, לאחר שנים ארוכות.

בעבר לא ניתנה לייטי אזרחות מאחר שהוריה, שהיגרו לאוסטריה מפולין, לא היו אזרחים אוסטרים אלא תושבי קבע. בעקבות תיקון לחוק האזרחות האוסטרי שהתקבל לפני מספר שנים, הוכרה זכאותם של כל מי שנמלטו מאימת הנאצים, ובכלל זה תושבי קבע, לקבל אזרחות. "ייטי חיה ונשמה את התרבות האוסטרית", מספר עו"ד לנקר. "מכאן החשיבות העצומה שהיא ייחסה לקבלת אזרחות עבורה ועבור צאצאיה".

נאלצה לברוח בעקבות סיפוח אוסטריה

ייטי, תושבת רמת השרון, נולדה בוינה בשנת 1938 תחת השם ייטי ריינמן. כעבור חודשים ספורים, בהיותה תינוקת, פלשה גרמניה הנאצית לאוסטריה וסיפחה אותה אליה במהלך ההיסטורי המכונה אנשלוס. הוריה של ייטי לא המתינו זמן רב והבריחו עצמם בבהילות יחד עם ייטי לישראל.

לאורך השנים הביעה ייטי את רצונה להוציא אזרחות אוסטרית, אך למרות שנאלצה להימלט על נפשה, היא היתה מנועה מכך. הסיבה: עד 2019 אפשרה אוסטריה לקבל אזרחות רק למי שהינם צאצאים לאזרחי אוסטריה. בשנה זו חל מהפך היסטורי, בעקבות תיקון לחוק שאפשר לכל מי שנמלט מאימת הנאצים, ובכלל זה לתושבי קבע שלא היו אזרחים, לקבל אזרחות וכך גם לצאצאים שלהם.

הצוות התגייס בכל הכוח להוציא אזרחות

"על רקע התיקון פנתה אלינו ייטי בשנה שעברה, והביעה את רצונה לקבל אזרחות", נזכר עו"ד לנקר. "בעקבות זאת, ערכנו בירור נוסף באמצעות הצוות שלנו באוסטריה, ווידאנו שהוריה היו באמת תושבי קבע והיא זכאית לאזרחות".

ואמנם, הבדיקה העלתה כי ייטי אכן זכאית לאזרחות אוסטרית וצוות המשרד התגייס לפעול עבורה במהירות, כאשר גם גילה הלא צעיר של ייטי עמד על הפרק. "בתוך פרק זמן קצר מאוד של כמה חודשים, באופן יוצא דופן, קיבלה ייטי תעודה המעידה על כך שהיא אזרחית אוסטריה".

בעקבות קבלת האזרחות, ייטי התקשתה לדבר מרוב התרגשות. "היא אמרה לי שהיא מאוד שמחה ושמבחינתה זו סגירת מעגל", מספר עו"ד לנקר. "כעת גם ילדיה ונכדיה יוכלו לקבל אזרחות".

מלימודים חינם ועד כניסה ללא ויזה לארה"ב

קשה להפריז ביתרונות של אזרחות אוסטרית, שלמעשה פותחת לרווחה את כל אירופה בפני ישראלים שמחזיקים בה. דרכון אוסטרי מאפשר, בין היתר, להיכנס ללא ויזה לארה"ב ומאפשר לשהות ולעבוד באופן חוקי בכל מדינה באיחוד האירופאי, ביניהן צרפת, בלגיה והולנד.

הלימודים במוסדות האקדמיים האוסטריים, שנמצאים בטופ העולמי, פתוחים ללא עלות לאזרחים אוסטרים, וכמדינה עשירה למדי אוסטריה מעניקה תנאים סוציאליים מצוינים לאזרחיה. בנוסף, היא מכסה טיפולים רפואיים מרחיקי לכת לאזרחים שמשלימים תקופת אכשרה מתאימה.

"לצד היתרונות הקיימים לאזרחות האוסטרית, כמעט שאין לה חסרונות", מספר עו"ד לנקר. לדבריו, בשונה מאזרחים אמריקאים, למי שמוציא אזרחות אוסטרית אין חובת דיווח מס אם הוא חי בישראל והוא לא נדרש לוותר על האזרחות הישראלית.

"לא כולם יכולים לחכות שנה לדרכון"

כעת ייטי, שזכתה לקבל אזרחות אוסטרית, עומדת לבצע את הצעד הבא ומתכוונת להנפיק דרכון אוסטרי בוינה. "מדובר בשירות חשוב וייחודי של המשרד שלי, שמלווה ישראלים להנפקת דרכון באוסטריה בדרך המהירה ביותר האפשרית", אומר עו"ד לנקר.

לדבריו, האזרחות האוסטרית עצמה היא מעולה, אבל לא ניתן לעשות איתה כמעט דבר ללא דרכון. "זהו המסמך הרלוונטי. רוצים להיכנס לארה"ב? לעבוד או ללמוד באירופה? תהיו חייבים להציג דרכון. הצרה היא שרבים שמוציאים אזרחות לא שואלים כמה זמן ייקח להם להוציא דרכון".

מתברר שבדומה להוצאת דרכון ישראלי במשרד הפנים, גם הוצאת דרכון אוסטרי בארץ היא בעיה של ממש. "הוצאת דרכון אוסטרי בישראל יכולה לקחת תשעה-עשרה חודשים ויותר", אומר עו"ד לנקר.

לעומת זאת, מי שמגיע להנפיק דרכון באוסטריה יכול לקבלו באופן מיידי. "יש אנשים שזה מאוד דחוף להם. ייטי למשל היא בת 84 והיא לא רוצה ולא צריכה לחכות לדרכון במשך שנה", אומר עו"ד לנקר.

בדומה לכך, הוא מסביר, ישנם סטודנטים רבים שנעזרים בשירות. "יש סטודנטים שמתחילים ללמוד רפואה באירופה, וללא דרכון אירופאי ייחשבו לזרים, כך שכל שנת לימודים תעלה להם 60-80 אלף שקל", הוא ממשיך.

"השירות שלנו, שהוא ייחודי בארץ ולא קיים באף משרד אחר, מאפשר ליווי לאוסטריה לישראלים עד להנפקת דרכון ומאפשר להנפיק אותו מהיום למחר, בזמן שנוח למי שמוציא אותו, למשל בחופשות, בלי לבזבז ימי עבודה".

עו"ד לנקר מסביר שהוצאת דרכון באוסטריה חשובה, בין היתר, למי שאינם רוצים שיהיה כתוב בדרכון האוסטרי שהוא הונפק בישראל. "זו סיבה נוספת לכך שלרבים חשוב לעתים להנפיק את הדרכון בוינה, ולא בארץ", הוא מוסיף.

רוצים להוציא אזרחות אוסטרית? חולמים על דרכון אוסטרי? פנו למשרד לנקר-ירדני - הנחשב לוותיק בישראל המטפל בנושא וסייע כבר ליותר מאלף ישראלים להוציא אזרחות אוסטרית.

טלפון המשרד - 03-5052141

לאתר הרשמי של עו"ד ניר לנקר

לדף הפייסבוק של עו"ד ניר לנקר

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully