וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו סיווג קבלנים וכיצד ניתן לעלות בדרגה?

בשיתוף zap משפטי

24.7.2022 / 13:50

ככל שדרגת הסיווג של קבלן גבוהה יותר, ההיקף המקסימלי בכסף או במ"ר של הפרויקט שאותו הקבלן רשאי לבצע גבוה יותר, כך שבדרגה המקסימלית בענף הבנייה קבלן יכול לבנות בהיקף כספי שאיננו מוגבל. כיצד מקבלים את הסיווג ומי אחראי לכך? עו"ד תומר סופר מסביר

מהנדס בניין. ShutterStock
סיווג קבלנים מתייחס לשלושה פרמטרים אשר מיוצגים על ידי אותיות, מספרים ומספרי קוד ענף,/ShutterStock

פנקס הקבלנים מאגד את כלל הקבלנים המורשים לעבוד בישראל באופן חוקי ומוסדר. במסגרת תקנות רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות (סיווג קבלנים רשומים), התשמ"ח-1988, המחוקק מחלק את הקבלנים הרשומים בפנקס הקבלנים לחמש דרגות סיווג שונות, כאשר כל אחת מדרגות הסיווג מייצגת את היקפו הכספי המקסימלי (ומ"ר כשמדובר בענף בנייה למגורים) של הפרויקט שלאותו הקבלן מותר לבצע בענף שבו הוא רשום.

סיווג קבלנים מתייחס לשלושה פרמטרים אשר מיוצגים על ידי אותיות, מספרים ומספרי קוד ענף, מסביר עו"ד תומר סופר, מומחה בתחום רישום קבלנים המייעץ לאלפי לקוחות בתחום.

מה מייצג כל אחד מהפרמטרים?

"המספרים שמופיעים ברישיון מייצגים את ההיקפים הכספיים שיכול לבצע אותו קבלן הרשום בפנקס הקבלנים. ברישומו של הקבלן בפנקס הקבלנים לראשונה, הקבלן מתחיל במספר 1 (למשל, רישיון בענף הבנייה הוא 100 ג/1 ורישיון בענף השיפוצים הוא 131א/1) ואם הוכיח כעבור שנה שביצע פרויקט אחד לפחות בהיקף של 70% מהמותר לו על פי חוק, יועלה למספר 2 וכך הלאה.

"כלומר, קבלן בנייה המחזיק ברישיון 100 ג1 לפחות 12 חודשים ומבצע פרויקט בהיקף כספי של 70% מהמותר לו על פי חוק (כ-4.7 מיליון שקל לכל פרויקט), רשאי להגיש בקשה להעלות את סיווגו לסיווג 100ג2. כאמור, ככל שהמספר גבוה יותר, ההיקף המקסימלי בכסף או במ"ר (בענף בנייה למגורים) של הפרויקט שאותו הקבלן רשאי לבצע גבוה יותר, כך שקבלן בעל רישיון בענף הבנייה 100 ג/5 יכול לבנות בהיקף כספי שאיננו מוגבל.

"האותיות מתייחסות לסוג הענף שבו עוסק הקבלן, בחלוקה לשלוש קבוצות - קבוצה א', קבוצה ב' וקבוצה ג'. האות מסמלת את היקפו המקסימלי המותר של הפרויקט. כך למשל, ההיקף המקסימלי בענפים מקבוצה ג' גבוה מהיקפו המקסימלי של הענפים מקבוצה ב' (לדוגמה, רישיון 100 ג1 עומד על כ-4.7 מיליון שקל ורישיון 130 ב1 עומד על כ-2.9 מיליון שקל).

"קוד הענף מסמל את שם הענף שבו עוסק הקבלן, כאשר כל אחד מהענפים מקבל קוד מספרי בן שלוש ספרות. לדוגמה, קבלן כבישים תשתית ופיתוח נקרא קבלן 200, קבלן מתקני תברואה (אינסטלציה ומערכות כיבוי אש) נקרא קבלן 190 וכדומה".

האם הסיווג משקף את מקצועיות הקבלן?

"לא בהכרח - סיווג נמוך של קבלן לא תמיד ילמד שמדובר בקבלן ללא ניסיון, שכן ייתכן שמדובר בקבלן עם ניסיון עשיר בתחום התמחות עד לסכומים המותרים לו ברישיון. עם זאת, חשוב לציין שבמקרים רבים הסיווג הגבוה מהווה כלי שיווקי עבור הקבלן, כיוון שהוא מעיד על ותק וניסיון עשיר בתחומו במגוון רחב של עבודות בהיקפים כספיים גבוהים מאוד".

כיצד קבלן יכול להעלות את רמת הסיווג שנקבעה לו?

"על פי סעיף 3 בתקנות רישום קבלנים (סיווג קבלנים רשומים), בחלוף 12 חודשים מתאריך הסיווג הראשוני של הקבלן, רשאי הוא לפנות לרשם הקבלנים ולבקש להעלות את סיווגו ולהוכיח שסיים עבודות בהיקף הדרוש לפי חוק - 70% מהמותר לו על פי תנאי הרישיון בו הוא מחזיק".

עו"ד סופר מדגיש כי הרשם רשאי לדחות את הבקשה להעלאת סיווג הקבלן, גם כאשר עמד בדרישות. "למשל, כאשר ננקט כנגדו אחד מאמצעי המשמעת הנמנים בסעיף 8 לחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות. בכל מקרה, רשם הקבלנים מעביר כל בקשה להעלאת סיווג לידי ועדה חיצונית שמייעצת לרשם הקבלנים ומקבלת החלטה בדבר העלאת הסיווג בהתאם לשיקול דעתה".

עו"ד סופר מסביר כי "על מגיש הבקשה לצרף מסמכים רבים, וביניהם מפרט טכני או כתב כמויות, דו"ח מרואה חשבון, אישור ממזמין העבודה המאשר את סיומה, מעיד על היקפה ועל האיכות בה בוצעה, חוזה המשקף את מהות העבודה שבוצעה ואת היקפה ומסמכים נוספים".

בשל מורכבות ההליך, עו"ד סופר ממליץ להיוועץ באנשי המקצוע המתאימים שיוכלו לסייע בהגשת הבקשה להעלאת הסיווג, למנוע טעויות טכניות שיובילו לדחיית הבקשה ולהביא לזירוזו של ההליך.

זקוקים לסיוע בנוגע לסיווג קבלני על ידי עו"ד מנוסה? פנו למשרדו של עו"ד תומר סופר לקבלת ייעוץ ראשוני בנושא. ליצירת קשר ולפרטים נוספים, טל': 077-8037056

לעו"ד תומר סופר באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • קבלן
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully