וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזרה מחופשת לידה ופוטרה ללא הליך שימוע

בשיתוף zap משפטי

3.8.2022 / 13:50

שיעורי התעסוקה של נשים במשק אמנם גבוהים אך הן סובלות מפערי שכר, כאשר חופשת לידה והעובדה שלרוב הן אלו שמטפלות בילדים פוגעות משמעותית בשכרן וברצף התעסוקתי שלהן. עו"ד שרון רוזין מתארת כיצד הסתיימה פגיעה של מעסיק בעובדת שיצאה לחופשת לידה

בוס מפטר אישה בהיריון. ShutterStock
בהתאם לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, חל איסור על מעביד להפלות בין עובדיו/ShutterStock

חוק עבודת נשים נחקק כבר ב-1954 אך לצערנו לא פעם, בעיקר במגזר הפרטי, זכויותיהן של נשים נרמסות שוב ושוב, בין אם מדובר בראיונות עבודה במסגרתם נשים נשאלות שאלות פרטיות שאינן אמורות להישאל - כמו האם הן מתכננות להיכנס להריון, מה הסטטוס האישי שלהן, מה גילן, כמה ילדים יש להן וממי הן תקבלנה עזרה כשהילד יהיה חולה - ובין אם מדובר בהפרה בוטה של החוק בפיטוריהן בתקופת ההריון או במהלך חופשת הלידה.

בהתאם לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, חל איסור על מעביד להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים, קריאתם לשירות מילואים או שירותם הצפוי בשירות מילואים.

חזרה מחופשה לידה ופוטרה לאלתר וללא שימוע

במקרה המתואר כאן, מדובר בעובדת בחברה פרטית, כשנה וחצי בחברה, לאחר חזרתה מחופשת לידה, ליתר דיוק, 20 יום מחזרתה פוטרה העובדת לאלתר וללא הליך שימוע.

נשים לא תמיד יודעות את זכויותיהן בצאתן ובחזרתן מחופשת לידה. בהתאם לחוק עבודת נשים, תשי"ד-1954, חל איסור על מעסיק לפטר עובד/ת במשך תקופה של 60 ימים לאחר תום ההיעדרות כאמור, ולא ייתן הודעת פיטורים אלא בהיתר מאת שר התעשיה המסחר והתעסוקה, ולא יתיר השר פיטורים לפי פסקה זו אם הם לדעתו בקשר ללידה או להיעדרות.

בנוסף, חל איסור על המעסיק לפגוע בהיקף משרה או בהכנסה של עובדת או עובד הנמצא/ת בחופשת לידה ולאחריה במהלך 60 הימים שלאחר תום חופשת הלידה. במילים אחרות, לאישה החוזרת מחופשת לידה יש 60 ימי גרייס שבמהלכם חל איסור לפטרה, ללא היתר מהממונה על חוק עבודת נשים.

המעסיק הבין שהוא פעל בניגוד לחוק כאשר פיטר את העובדת

כפי שצוין, במקרה הנוכחי פוטרה העובדת במהלך 60 ימים אלה, מהיום למחר. נוסף על כך, בזמן שהותה בחופשת לידה, המעסיק פרסם מודעה לחיפוש עובדת שתמלא את מקומה. המעסיק המתין לחזרתה לעבודה על מנת לפטרה בסמוך לסיום תקופת ימי החסד.

עו"ד רוזין פנתה למעסיק והעניין נסגר בפשרה. המעסיק הבין שהוא פעל בניגוד לחוק כאשר פיטר את העובדת ללא הליך שימוע ובטרם הסתיימה התקופה של 60 ימים מעת חזרתה מחופשת לידה. במקרה זה, בחר המעסיק לשלם לעובדת פיצויים.

מקרה זה זועק לשמיים בשל הפרה בוטה של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. עובדה ידועה לכל כי בתקופה רגישה זו חיפוש מקור פרנסה אחר הוא כמעט בלתי אפשרי. העובדת חזרה לעבודה תוך הסתמכות על מקור פרנסה קיים. החוק במקרה זה מגן על נשים החוזרות מחופשת לידה לצורך המשך העסקתן באותו מקום עבודה.

מעסיקים רבים מעדיפים להעסיק גברים על פני נשים צעירות כי הם צופים את פני העתיד: האם המועמדת תתחתן או שהיא נשואה טרייה ותרצה בקרוב להיכנס להריון, ואם שפר מזלה ואכן החלה להרחיב המשפחה, המעסיק ימצא עצמו ללא עובדת.

עו"ד רוזין מוסיפה כי חשוב שכל אישה בישראל תדע את זכויותיה בשוק העבודה ואם היא חשה שזכויותיה נפגעו, מומלץ מאוד לפנות בהקדם לייעוץ מקצועי, שיסייע לה למצות את זכויותיה ולקבל פיצויים כנדרש בחוק.

לקבלת מידע נוסף בנושא זכויות עובדים, ייצוג בהליך פיטורים שלא כדין, הלנת שכר, זכויות נשים בעבודה ועוד ניתן לפנות לעו"ד שרון רוזין בטלפון - 053-6226092

לעמוד הפייסבוק של עו"ד שרון רוזין

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully