וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלן רשום: מהו רישיון קבלן רשום ומדוע כדאי להוציא אותו?

בשיתוף zap משפטי

1.8.2022 / 13:50

לרישום בפנקס הקבלנים יתרונות רבים, ביניהם השתתפות במכרזים פרטיים, ציבוריים וממשלתיים וגושפנקה על כך שמדובר בקבלן מקצועי המחזיק בידע ובניסיון. על התנאים לקבלת רישיון קבלן ועל ההבדלים בין סוגי הרשיונות, בכתבה הבאה

אילוסטרציה. ShutterStock
קבלן שיפוצים רשום הוא כזה שאושר על ידי הרשויות/ShutterStock

אדם המבקש להוציא רישיון קבלן נדרש לעמוד בשורה של תנאים הנבחנים על ידי רשם הקבלנים ומשתנים בין סוגי הרשיונות. ככלל, נהוג לחלק את סוגי הרשיונות לשני ענפים: ענף ראשי וענף משני. כך למשל, בעוד שרישיון בענף בנייה (100 ג1) או רישיון בענף תשתיות (200 ג1) הקבלן נדרש להיות בעל רקע של מהנדס, הנדסאי או מנהל עבודה עם ותק וניסיון כנדרש על פי חוק באותו ענף מבוקש, הרי שבענף משני כמו רישיון בענף שיפוצים (131 א/1) או בענף אינסטלציה (190 א/1), נדרש הקבלן להוכיח מספר שנות ניסיון בתחום המבוקש על ידו.

לאחר הגשת הבקשה אל רשם הקבלנים על ידי הקבלן, הבקשה מועברת לבדיקה של פקידי רשם הקבלנים שבודקים האם נדרשים מסמכים נוספים ומוודאים כי הקבלן עומד בתנאי החוק. לאחר מכן, הבקשה מועברת לבחינת ועדה מקצועית מטעמו של רשם הקבלנים וזו יכולה לאשר או לדחות את הבקשה, או לזמן את הקבלן למבחנים ואף לזמנו שיופיע בפניה כדי לבחון את כישוריו ואת נסיונו בטרם תקבל החלטה בנוגע לאישור או לדחיית הבקשה שהגיש.

ככלל, קבלן איננו מחויב בהוצאת רישיון על פי חוק כאשר מדובר בשיפוצים שהיקפם הכספי הוא זניח והדבר נתון לשיקול דעתו. עם זאת, קבלן שמבצע עבודות בענף משנה אשר היקפן עולה על 47,255 שקל לפרויקט וקבלן המבצע עבודות בענף ראשי שהיקפן עולה על 90,471 שקל לפרויקט, מחויב ברישום בפנקס הקבלנים.

מכל האמור ניתן ללמוד שקבלן שיפוצים רשום הוא כזה שאושר על ידי הרשויות ושעומד בדרישות המחמירות של מקצועית וניסיון. כמו כן, קבלן רשום כפוף לפיקוח ובקרה של הרשויות, דבר אשר מחייב אותו להמשיך ולהקפיד על הסטנדרטים המקצועיים הנדרשים. לכן, כדאי לוודא ששמו של הקבלן שבחרתם לעבוד איתו אכן נמנה בפנקס הקבלנים וכי הוא פועל באופן חוקי ומסודר.

מצד הקבלן, לרישום בפנקס הקבלנים יתרונות רבים. הרישום מקנה לקבלן את האפשרות להשתתף במכרזים פרטיים, ציבוריים וממשלתיים ומהווה לציבור הלקוחות איתות כי מדובר בקבלן מקצועי המחזיק בידע ובניסיון הנדרשים.

האם תהליך הרישום דורש ליווי וייעוץ של עורך דין מקצועי?

"בקשה להוצאת רישיון היא בקשה משפטית המוגשת בהתאם לחוק רישוי קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות ודורשת עמידה בקריטריונים שונים", אומר עו"ד תומר סופר, מומחה ברישום קבלנים ומלווה קבלנים רבים בתהליכים השונים. לדבריו, "התהליך ארוך ומלווה בביורוקרטיה רבה. לכן, על מנת להימנע מדחיית הבקשה, הנובעת במקרים רבים מטעויות טכניות ומהיעדרם של מסמכים רלוונטיים, מאוד מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בהגשה של בקשות לרישום קבלנים. כך, לעתים קרובות ניתן יהיה למנוע עוגמת נפש שתיגרם מדחיית בקשה ראויה ואף לחסוך כסף וזמן לקבלן".

כמו כן, עו"ד סופר מדגיש שהסתייעות בעורך דין מקצועי בתהליך הרישום הוא חשוב ומשמעותי גם בשלבים שלאחר הגשת הבקשה. "חשוב להבין", הוא אומר, "כי לאחר שהבקשה מגיעה לדיון בפני הוועדה המקצועית, אותה ועדה יכולה לסרב ואז קיימת חשיבות רבה להתייעצות ולליווי של עו"ד מקצועי ומיומן שמכיר את החוק על בוריו ויוכל לתת תגובה לרשם הקבלנים כדי שזה ישנה את דעתו ויאשר את הבקשה להוצאת רישיון, ובמקרה הצורך אף יגיש ערר על ההחלטה אל בית המשפט המחוזי".

זקוקים לסיוע בנוגע לסיווג קבלני על ידי עו"ד מנוסה? פנו למשרדו של עו"ד תומר סופר לקבלת ייעוץ ראשוני בנושא. ליצירת קשר ולפרטים נוספים, טל': 077-8037056

לעו"ד תומר סופר באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • קבלן
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully