וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילופי מידע בין מדינות, גילוי מרצון וסוגיות מיסוי באזרחות כפולה

הילה צור-שינזי, בשיתוף zap משפטי

7.8.2022 / 7:50

בעלי חברות ישראלים, שותפים ואנשים פרטיים בעלי אזרחות כפולה, מתמודדים עם סוגיות של מיסוי, גילוי רצון וחילופי מידע פיננסי על אודותיהם בין מדינות. עו"ד פז וינברגר-יצחקי מסביר כיצד לפעול אל מול אמנות מיסוי בינלאומיות

בורר. ShutterStock
כיצד לפעול אל מול אמנות מיסוי בינלאומיות ומתי מומלץ להיוועץ בגורם משפטי?/ShutterStock

אדוארדו סברין, מייסד שותף ברשת החברתית פייסבוק, ויתר בשנת 2012 על האזרחות האמריקאית שלו והפך להיות אזרח סינגפורי במטרה לצמצם את תשלומי המס במאות מיליוני שקלים. בדיוק כמו סברין גם ישראלים רבים, בין אם הם בעלי חברות, שותפים ואף אנשים פרטיים בעלי אזרחות כפולה, מתמודדים אל מול סוגיות מס, גילוי רצון וחילופי מידע פיננסי אודותיהם בין מדינות שונות. עורך הדין והיזם פז יצחקי-וינברגר מסביר כיצד לפעול אל מול אמנות מיסוי בינלאומיות ומתי מומלץ להיוועץ בגורם משפטי הבקיא במבחני המס הבינלאומיים.

כיצד מידע פיננסי על אדם פרטי הופך להיות נגיש למדינה אחרת?

"בעשור האחרון חל שינוי מהותי בחקיקה הבינלאומית המאפשר למדינות העולם להעביר ביניהן מידע פיננסי על אדם פרטי או על אודות תאגיד. מדובר באמנות בינלאומיות שמעוגנות בחוק והופכות בין היתר את הבנקים ואת המוסדות הפיננסיים לשומרי הסף. הבנקים מחויבים להעביר מידע אודות היתרות וההכנסות של הלקוחות למדינות שונות בהתאם למבחני מס כמו מקום מגורים, תושבות ועוד. המידע מגיע לבנקים מהצהרת האזרחות והתושבות שכל אחד ואחת מאיתנו מילא בעת פתיחת החשבון, או לאחר פנייה יזומה של הבנק (FATCA האמריקאי או CRS - OECD)".

האם יש מבחנים להעברת המידע או שההעברה נעשית אוטומטית בין הבנק למוסדות המס במדינות השונות?

"המידע עובר באופן אוטומטי מתוקף התקנות, האמנות הבילטרליות או האמנות המולטילטרליות שהמדינה חתומה עליהן, כך שאם אזרח אמריקאי פתח חשבון בנק בישראל המידע הפיננסי עליו יועבר לרשות המס האמריקאית גם מבלי שמישהו יבקש את רשותו". עו"ד וינברגר-יצחקי מוסיף כי "אמנות אלו, המשותפות לכ-135 מדינות, מאפשרות ליצור ביקורות מס, ולכן אנשים צריכים לדעת שהמידע הפיננסי אודותיהם חשוף ועובר בין מדינות רבות, לעתים ללא שיקול דעת וגם אם לא מתקיימת כל חקירה כנגדם ולא הוגשה כל בקשה או התקבל מידע בעניינם".

האם אנשים פרטיים או חברות ותאגידים, שמתמודדים עם בעיות מיסוי מסיבות כאלו ואחרות, צריכים להיות מודאגים?

"יש מקום לדאגה. ראשית חשוב לדווח ולשלם את המיסים ולהימנע מלכתחילה מביצוע עבירות מס - זה לא משתלם וגם לא מוסרי, כי מישהו אחר נושא בנטל ובצורכי המדינה. עבירות מס הן תיק שחור לחלוטין. חשוב ורצוי להימנע מהן ולפעול תמיד נכון ובשקיפות מלאה. אפשר אף ליהנות מהטבות מס בזכות חוקים כמו חוק עידוד השקעות הון, כי כאשר התאגיד תורם לחברה, המדינה מקלה עליו את נטל המס".

עו"ד וינברגר-יצחקי מדגיש: "בהיבטים של דיווח, המלצתי היא לדווח על הכנסות באופן מלא, לשלוח את טופסי הבנק ולשמור על שקיפות, שכן בין כה וכה המידע עובר. אם בכל זאת האדם נקלע לחקירת מס, גם אם אין לו קשר ישיר לעבירת המס - אם למשל הוא ירש חשבון בנק בחו"ל והמוריש שבינתיים כבר הלך לעולמו לא פעל כהלכה, או כי הוא עצמו ביצע תקלה כלשהי בעבר, מקרים שחוזרים שוב ושוב - חשוב שידווח על הכספים, יבצע גילוי נאות ויקבל חסינות פלילית. במקרים כאלה חשוב להתייעץ עם מומחים בתחום ועדיף לטפל בנושא מוקדם ככל הניתן, בפרט אם הכספים או הרכוש התקבלו בירושה".
האם גילוי מרצון מגן על האדם אל מול כלל מדינות העולם?

"לא, גילוי מרצון מגן על האדם באמצעות חסינות פלילית רק אל מול המדינה שהאדם גילה לה את המידע והתנהל מולה בפרוצדורה המתאימה. כך, אם אזרח ישראלי עם אזרחות אמריקאית גילה לישראל בלבד את המידע אך לא לארה"ב, הוא יהיה חסין פלילית מול רשויות המס בישראל בלבד. מצב זה רווח בקרב אנשים עם שתי אזרחויות שחשופים לכפל מס ואף לתשלומי מס גבוהים יותר, ולכן גם במקרים אלה מומלץ לפנות לייעוץ משפטי".

אילו סוגיות מס נוספות חלות על אנשים עם אזרחות כפולה?

"יש מדינות שמחילות מס על ההכנסות בכל מקום בעולם, ללא קשר למבחן תושבות או למבחן מקום ייצור ההכנסות. גם ישראל לצורך העניין ממסה את תושביה בכל הכנסותיהם בכל מקום בעולם, אך אינה ממסה אזרחים שאינם תושבי ישראל. במצב של אזרחות כפולה ישנו סיכון לכפל מיסים ואף לתלת מיסים, ולכן הישראלי עלול חלילה לשלם מס גם בישראל וגם במדינה אחרת שהוא אזרח בה, אלא אם כן מתקיימת אמנת כפל מס בין המדינות. הדבר נכון הן לאנשים פרטיים והן לחברות".

לדברי עו"ד וינברגר-יצחקי, "במצב של כפל מס חשוב לבחון אם יש טעם לקיים בכלל את הפעילות הכלכלית, בפרט כאשר מתח הרווחים נמוך ותשלום מס נוסף עלול להביא לפעילות שיש בה הפסד כספי. בכל מקרה", הוא אומר, חשוב לא להתחכם אל מול הרשויות השונות, לפעול כדין, להצהיר על תושבות ולהיוועץ עם מומחה כשיש ספקות".

אילו מבחנים קובעים אם אדם הופך להיות תושב בארץ אחרת?

"המבחנים רבים ומשתנים ממדינה למדינה. בעבר נתקלתי בסיפורים שאנשים היו מבלים על יאכטה בלב ים, או שוהים מרבית השנה במים בינלאומיים כדי שהם יוכלו לטעון שהם לא תושבים של אף מדינה ולכן לא לשלם מס. ברמת העיקרון, אם אדם שוהה מעל 180 יום במדינה אחת, החזקה תהיה שהוא יהפוך לתושב שלה, אבל זה אינו מבחן מוחלט. אם אדם נוסע לחו"ל לצורך עבודה ושוהה בה מרבית השנה אבל מרכז חייו - למשל רעייתו וילדיו -מצוי בישראל, הוא יידרש לבחינת הסוגיה".

גם במקרים אלה, לדבריו, חשוב להכיר את המבחנים השונים בכל מדינה ולדעת שלעתים קיימת תחרות בין רשויות מס שונות, כאשר כל אחת מהן טוענת שהאדם או החברה מחויבים לשלם לה מס. "במקרים אלה מומלץ להתייעץ עם גורם משפטי, בפרט בהיבטים של התנהלות יומיומית: פעילות במדינה מסוימת, היכן מתגוררים העובדים, היכן ממוקמת ההנהלה, היכן מבוצע תהליך קבלת החלטות ומאיפה נשלטת הפעילות העסקית. לעתים דווקא התנהלות כזאת עשויה להפוך חברה זרה לחלוטין לחברה ישראלית לצורכי מס", מדגיש עו"ד וינברגר-יצחקי.

באילו מקרים חשוב להגיע לייעוץ מס?

"לפני הקמת פעילות חדשה אבל גם בכל שינוי מהותי, לדוגמה: אם תחום הפעילות השתנה או שהארגון החל לעבוד עם מדינות נוספות, אם יש קליטה או פליטה של עובדים ממדינה מסוימת, שינוי בנראות החברה ובתהליכי קבלת ההחלטות, היכן נמצא מחליט ההחלטות בחברה, אם חלים שינויים בבעלי המניות, בפרט אם נוסף בעל מניות מהותי חדש או שבעל מניות קודם צמצם את האחזקה שלו".

כל שהות ארוכה, שאינה לצורך נסיעות או תיירות של אנשים שונים במדינה אחרת, בפרט כאשר עוברים את רף חצי השנה, יכולה להיות משמעותית מאוד, אומר עו"ד וינברגר-יצחקי, ו"לכן בהקשר זה, גם תרמילאי המטייל בברזיל במשך חצי שנה עשוי להפוך לתושב ברזיל מבחינת מס ויהיה עליו לבחון כיצד הוא יוכל לשמור על זכויותיו. בהקשר זה יש להדגיש כי מרבית מדינות העולם לא מאפשרות ויזה לתיירים לתקופות כה ממושכות אבל גם כניסה ויציאה מחדש למדינה, תוך חריגה מרף 180 הימים, יכולה לסווג אדם כתושב".

משרדו של עורך דין פז וינברגר-יצחקי עוסק בייעוץ לאנשים פרטיים ולחברות בסוגיות של מיסוי בינלאומי. כמו כן, משרדו מייצג את לקוחותיו מול ההערכות השונות. לייעוץ משפטי, צרו קשר בטלפון - 077-2303726 או במייל - paz@piwlaw.com

לעו"ד פז יצחקי וינברגר באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

הילה צור-שינזי, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • משפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully