וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקלעת לתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה? הכתבה הבאה בשבילך

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 1.8.2022 / 14:40

מה קורה כאשר תאונת דרכים שבה הייתם מעורבים היא גם תאונת עבודה? עו"ד יפית אוחנה, העוסקת בתחומי נזקי הגוף, דיני הביטוח והביטוח הלאומי, מסבירה כיצד לפעול, צעד אחרי צעד

תאונת דרכים - צילום אילוסטרציה. ShutterStock
מה קורה כאשר מדובר בתאונת דרכים ובתאונת עבודה?/ShutterStock

כאשר נגרמת תאונת עבודה, ברור לנו מהי הכתובת לתביעה. בדומה לכך, גם כאשר מתרחשת תאונת דרכים, אנו יודעים למי לפנות. אך מה קורה כאשר מדובר בתאונת דרכים ובתאונת עבודה? עו"ד יפית אוחנה, העוסקת בתחומי נזקי הגוף, דיני הביטוח והביטוח הלאומי, מסבירה בשורות הבאות.

"תאונת עבודה מוגדרת בחוק כתאונה שאירעה לעובד שכיר תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעסיק או מטעמו, או תאונה שאירעה לעובד עצמאי תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו", מסבירה עו"ד אוחנה. סעיף 80(1) לחוק הביטוח הלאומי קובע חזקה לפיה רואים תאונה כתאונת עבודה אף אם אירעה תוך כדי נסיעתו או הליכתו של המבוטח לעבודה, מן העבודה לביתו ו/או ממקום עבודה אחד למשנהו ועקב נסיעתו או הליכתו זו.

כלומר, לדבריה, סעיף זה בעצם קובע את התנאי הכללי לפיו תאונת דרכים תוכר כתאונת עבודה גם במידה שמדובר בתאונה שהעובד עבר בדרך לעבודה שלו או שהתרחשה תוך כדי נסיעה או הליכה של העובד ממקום מגוריו למקום עבודתו, ממקום העבודה בחזרה למקום מגוריו, או ממקום עבודה אחד למקום עבודה אחר. במידה שהעובד עובר בדרך תאונת דרכים ונפגע, מדובר בתאונת דרכים שנחשבת לתאונת עבודה.

עו"ד אוחנה מדגישה כי החוק מכיר בנפגע בתאונה כזו "עובד" בהגדרתו, בין אם מדובר בעובד שכיר או בעובד עצמאי.

לאילו פיצויים זכאי העובד במקרה זה?

"מאחר שמדובר בתאונה בעלת שני היבטים - הן תאונת דרכים והן תאונת עבודה - זכאי העובד במקרה כזה לתבוע הן את המוסד לביטוח לאומי לפי חוק הביטוח הלאומי וזאת כדי לקבל את ממנו הכרה כנפגע תאונת עבודה ואת כל הזכויות שמגיעות לו כחוק בגין התאונה, והן את חברת הביטוח הפרטית (ביטוח חובה) לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, כדי לקבל ממנה פיצויים בשל נזקי הגוף שנגרמו לו עקב התאונה".

לפני הכל - קבלת טיפול רפואי

עו"ד אוחנה מדגישה כי בשלב הראשון חשוב לפנות לקבלת טיפול רפואי באופן מיידי ובסמיכות לתאונה. אי פנייה לקבלת טיפול רפואי עלולה ליצור בעיות ומכשולים ועיכוב בהחלטת המוסד לביטוח לאומי בהכרה בתאונה כתאונה בעבודה. חשוב מאוד לעדכן את הגורם הרפואי כי הייתם בדרך לעבודה או לצורכי עבודה. כל התעודות והאסמכתאות הרפואיות חייבות להיות מתועדות כ"תאונת עבודה". בהמשך, רופא המשפחה מנפיק "תעודה רפואית לנפגע בעבודה" ויש להגיש הצהרה בתחנת המשטרה על תאונת דרכים.

כאשר המוסד לביטוח לאומי מכיר בנפגע תאונת עבודה, הזכאות היא לקבלת דמי פגיעה למשך ועד 91 ימים בניכוי מספר ימים בהתאמה.

מדוע חשוב לשמור על רצף טיפולים לצורך התביעה?

עו"ד אוחנה מסבירה כי בשלב השני, לאחר ההכרה בתאונה כתאונת עבודה, מגישים תביעה לביטוח לאומי לצורך קביעת דרגת נכות מעבודה. יש חשיבות גבוהה לשמירה על רצף טיפולים רפואיים ותיעוד כל המגבלות מהן סובלים ושנגרמו כתוצאה מהתאונה. בהתאם לחומרת הפגיעה, העובד יזומן לוועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי וזו תקבע את נכותו הזמנית ובהתאמה את נכותו לצמיתה.

כאשר מדובר על פציעה ונזקי גוף בחומרה גבוהה המחייבות את העובד להישאר בבית בחופשת מחלה, יש צורך להיעזר ברופא תעסוקה אשר יקבע האם העובד יכול לשוב לעבודתו במשרה חלקית או מלאה או לא יכול לשוב כלל (פסילת מקצוע). "במצב דברים כזה, וכל עוד לא נקבע נכות לצמיתה ע"י המוסד לביטח לאומי, ובמקרה כי נקבע נכות לעובד הפחותה מ-100% והוא אינו מסוגל לשוב לעבודתו או לכל עבודה אחרת, יש מקום לבחון הגשת תביעה ל'נכה נזקק'", מסבירה עו"ד אוחנה. "זאת, על מנת ששכרו של העובד השוהה בבית מבלי אפשרות לשוב לעבודתו לא ייפגע והוא יוכל לחיות בכבוד מבלי שעול הפרנסה רובץ על כתפיו, ולהבריא. במקרה שתביעת 'נכה נזקק' תתקבל, העובד יקבל דרגת נכות זמנית בשיעור של 100%".

התביעה הבאה - מול חברת הביטוח

עו"ד אוחנה מסבירה כי לאחר שסיימנו ומיצינו את זכויותינו מול המוסד לביטוח לאומי, נפעל בתביעה מול חברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב בתביעת פלת"ד (פיצוים לנפגעי תאונות דרכים).

עו"ד אוחנה מדגישה כי בהתאם לחוק הפלת"ד, חל עיקרון האחריות המוחלטת. כלומר, כל נפגע אשר מבוטח בביטוח חובה כחוק זכאי לפיצוי ואין קשר לשאלת אשמתו או אי אשמתו של המבוטח בקרות התאונה, כל עוד לא מתקיימים החריגים הקבועים בחוק. כך, חברת הביטוח תהיה חייבת בפיצוי נזקי הגוף שנגרמו לעובד כתוצאה מהתאונה, ושאלת המחלוקת - אם בכלל תהיה כזו - תעסוק בגובה הנזק.

כיצד מחשבים את הנזק?

"להבדיל מתאונת דרכים רגילה, שבה מגישים תביעה ומבקשים מבית המשפט שימנה מומחים בתחומים שונים בהתאם לפגיעה של העובד, תחשיב הנזק שיוגש לבית משפט יערך בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו במוסד לביטוח הלאומי ופרוטוקול הוועדה ישמש חוות הדעת הרפואית לצורך עריכת התחשיב".

עו"ד אוחנה מציינת כי לאחר הגשת תחשיבי הנזק מטעם התובע והנתבעת, בית המשפט יציע הצעתו לסיום התיק בפשרה. מהסכום שיקבע בית המשפט יש לנכות תגמולים שקיבל העובד מהמוסד לביטוח לאומי.

מדוע חשוב להיוועץ בעו"ד מומחה במקרה של תאונת דרכים המוגדרת כתאונת עבודה?

"השלב החשוב במקרה של תאונת דרכים שהינה תאונת עבודה הוא בעצם שלב הוועדה הרפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי, אשר קובעת את דרגת נכותו לצמיתה שנותרה לנפגע. עורך דין מומחה בתחום למעשה מלווה את הלקוח החל משלב התאונה ועד להגשת כתב התביעה לקבלת נכות וכן מלווה את הנפגע בכל התהליך הרפואי, מכין את התיעוד הרפואי לוועדה ומייצג את הנפגע בוועדות הרפואיות השונות. על כן, עו"ד מנוסה בתחום יידע לטעון לסעיפים הרלוונטיים בחוק ולכל הפגימות מבלי להחסיר דבר כדי שיזכו את הלקוח שלו בפיצוי המקסימלי".

לפרטים נוספים ולקבלת ייעוץ משפטי בנושא חייגו: 072-3102600

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully