וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכי רחוק מאמא: האם הצעירה אולצה לחתום על הסכם גירושין מטריד

בשיתוף zap משפטי

11.8.2022 / 11:15

מכדורים פסיכיאטריים ועד לחץ של נציגי הדת: אם חרדית צעירה, שנאלצה לחתום על הסכם השולל את זכויותיה ההוריות על ילדיה, דורשת לבטלו וחושפת מסכת של התעללות נפשית

אישה יהודיה מתפללת בכותל המערבי. ShutterStock
"ההסכם הזה היה הדבר הרחוק ביותר מהרצון החופשי שלי"/ShutterStock

א', אם חרדית צעירה בשנות העשרים לחייה, מתקשה להבין איך הגיעה לשפל כזה: בעקבות לחצים כבדים שהופעלו עליה מצד בעלה ומצד רבנים, היא נאלצה לחתום על הסכם גירושין שהרחיק אותה כמעט לחלוטין מילדיה, והכל במטרה להשתמט מחובת מזונות שמוטלת על האב.

"ההסכם הזה היה הדבר הרחוק ביותר מהרצון החופשי שלי", היא סיפרה מאוחר יותר. "אני לא יודעת איך חתמתי עליו. רציתי רק לסיים הכל. הייתי במצב נפשי קשה ובעלי לשעבר ניצל זאת". כעת, כשמצבה הנפשי התייצב והיא הבינה את משמעות ההסכם והשלכותיו, היא דורשת לבטל את ההסכם שעליו אולצה לחתום.

רשויות הרווחה נכנסו לתמונה

בני הזוג מדרום הארץ התחתנו בגיל צעיר כמקובל בקהילה החרדית והביאו לעולם חמישה ילדים. האישה לא היתה מודעת לכך שלאורך שנות הנישואים חוותה התעללות רגשית קשה מצד הבעל (גזלייטינג). "הוא כל הזמן הכחיש עובדות שקרו, ומנגד שכנע אותי בדברים שעשיתי, מה שגרם לי לבלבול ולתהיות אם אני בכלל שפויה", סיפרה האישה. "טיפלתי לבד בילדים, כולם תינוקות ופעוטות, וכל מטלות הבית נפלו על כתפיי, מה שגרם לי להתמוטטות פיזית ונפשית. הרגשתי בודדה ומותשת".

על הרקע הזה הצליח הבעל לשכנע את האישה שהיא זקוקה לטיפול פסיכיאטרי ואף דחק בה לקחת כדורים שגרמו לה לעייפות קיצונית ולתחושת נתק. "היא התנהלה כמו זומבי", מספרת עו"ד ירדן שלומי, המייצגת את האישה. "בכל עת שבה נרדמה, בעלה טען שהיא הרביצה לילדים, מה שכמובן היה שקר גס שנועד לספר סיפור שיהיה בו על מנת לשלול את זכויותיה ההוריות ולהתחמק מתשלום מזונות לילדיה".

הבעל מיהר לנצל את הסיטואציה והגיש נגד אשתו תלונות במשטרה על אלימות כלפי הילדים. כמו כן, הוא עירב את גורמי הרווחה על מנת שאלה יתמכו בו. "בשלב הזה נכנסו לתמונה רשויות הרווחה שלא אפשרו לאם גישה לילדים, למעט מפגש אחד חטוף של שעתיים בשבוע", מספרת עו"ד שלומי.

לחץ כבד מצד הרבנים

בעוד האם מרוחקת מילדיה ונחקרת במשטרה על עבירות קשות של התעללות בחסרי ישע, האב ניצל את המומנטום להפעלת לחצים כבדים על האישה לחתום על הסכם גירושין, שמנשל אותה מזכויותיה ומאפשר לה לראות את ילדיה רק פעם בשבוע.

"הבעל זכה לרוח גבית משורה של נציגי דת, מהקהילה שבה הם גרים ומהמטפל הזוגי שכביכול סייע לשניים", מספרת עו"ד שלומי. "תמוה כיצד מטפל זוגי הרשה לעצמו לערוך הסכם גירושין שמייצג רק את האינטרסים של הבעל, כאשר אין לו שום הסמכה מקצועית לכך", אומרת עו"ד שלומי. "מרשתי חתמה על ההסכם תחת השפעת תרופות ומתוך חשש שתאבד את הילדים לגמרי. כל מה שהיה לנגד עיניה זה לגמור עם הסיוט שאליו נקלעה".

במסגרת ההסכם, שאושר בבית הדין הרבני, "הסכימה" האם לוותר על גידול וחינוך ילדיה, על הזכות לישון איתם ולבלות עימם בשבתות וחגים וכתוצאה מכך הבעל הצליח לחמוק מחיוב במזונות ילדיו.
אלא שהבעל, שדאג לחזקה מוחלטת על ילדיו, התקשה להסתדר עם המצב החדש ופנה פעם נוספת אל רשויות הרווחה, הפעם בבקשה להעביר את ילדיו לאומנה יומית - מסגרת שבה הילדים מטופלים לאורך כל שעות היום אצל משפחת אומנה וחוזרים בלילה לישון בבית האב.

אולם, גם במצב הזה לא הצליח האב לעמוד וכעבור חודש ביקש להעביר את הילדים לאומנה קבועה. בעקבות הבקשה החריגה נדלקו "הנורות האדומות" אצל גורמי רשויות הרווחה שליוו את המשפחה, כאשר במקביל האם שיתפה איתם פעולה ועשתה כל שמוטל עליה על מנת להוכיח את מסוגלותה ההורית. כאן המקום לציין שעיקרון העל על פיו מתנהלים גורמי הרווחה הוא "טובת הילד" וטובתו של כל ילד לגדול על ברכי הוריו.

"במשך למעלה מחודשיים, שבו האם חיה בנפרד מהאב, היא הצליחה לעלות על דרך המלך ופועלת לשקם את עצמה", מספרת עו"ד שלומי. "רשויות הרווחה, שבחנו מקרוב את מצבה הנפשי, נוכחו לדעת שכאשר האב לא נמצא לידה, האם מתפקדת היטב, הילדים קשורים אליה ומתקשים להיפרד ממנה במפגשים הקצרים עימה - מה שהביא את גורמי הרווחה להמליץ על העברת הילדים לחזקתה למשך ארבעה ימים בשבוע".

האם נחושה לבטל את ההסכם

רק לאחר שההמלצה נמסרה לידי האם בכתב, החליטה עו"ד שלומי שזו העת לפנות לבית המשפט על מנת ליישם ולאכוף את המלצות גורמי הרווחה ולדרוש את ביטול הסכם הגירושין המקפח שעליו אולצה לחתום לקוחתה. "היה לי חשוב שהרווחה תגבש קודם את עמדתה ורק לאחר מכן לפנות להליך משפטי שייתן תוקף של החלטה להוראות ההמלצה. האם נחושה להחזיר את ילדיה לחיקה ואני לא אנוח עד שזה יקרה".

האם דורשת לעשות צדק איתה ועם ילדיה ופועלת כעת להגיש תביעה לביטול הסכם הגירושין וקבלת החזקה על ילדיה באופן רשמי. "היא מלווה על ידי גורמים טיפוליים ועטופה בתמיכת בני משפחתה. בנס הצליחה מרשתי להיחלץ מהמצב שבו היתה ופניה לעבר העתיד", מציינת עו"ד שלומי.

"המסקנה העולה מהמקרה הזה היא שלא תמיד נכון להזדרז ולפנות לבית המשפט", מסכמת עו"ד שלומי. "לטיימינג יש משמעות עצומה. חשוב להסתכל על כל תיק באופן אסטרטגי ולהמתין לזמן הנכון לפעול. סייעתי לאם לפעול מול רשויות הרווחה מאחורי הקלעים וכעת הגיע הזמן המתאים להשיג צדק בבית המשפט".

עומדים לפני גירושין? זקוקים לייעוץ צמוד ולליווי מקצועי בנקודת הזמן הרגישה בחייכם? פנו לעו"ד ירדן שלומי לייעוץ ראשוני בנושא בטלפון - 053-9345869

לעו"ד ירדן שלומי באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושין
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully