וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם ממון לפני נישואין - כל מה שחשוב לדעת

בשיתוף zap משפטי

22.8.2022 / 13:50

הסכם יחסי ממון נועד להגדיר כיצד יחולקו נכסיהם של בני זוג עם סיום נישואיהם והוא תקף גם לגבי מי שנישאו או עתידים להינשא בנישואים אזרחיים. מה עוד צריך לדעת בנושא? עו''ד נורית דגן עם התשובות

חתימה על חוזה. ShutterStock
גם למי שבחרו בזוגיות ובניהול חיים של ידועים בציבור מבלי להינשא, כדאי להגן על רכושם ולערוך ביניהם הסכם ממון/ShutterStock

זוגיות ללא נישואין היא כבר לא דבר נדיר במחוזותינו, אך גם לזכויות של בני זוג אלה יש צורך לתת ביטוי באופן משפטי. רבים כיום לא מעוניינים או לא יכולים להינשא דרך הממסד הדתי הרשמי ולא מעט זוגות מעדיפים לנהל חיים משותפים מבלי להינשא ברבנות, שרק דרכה ניתן להתחתן בישראל באופן רשמי. עם זאת, גם למי שבחרו בזוגיות ובניהול חיים של ידועים בציבור מבלי להינשא, כדאי להגן על רכושם ולערוך ביניהם הסכם ממון. זאת, על מנת לדייק את הגדרת מערכת היחסים ביניהם ולתת ביטוי חוקי למסגרת החיים המשותפים שלהם.

תנאי הסף להכרה בידועים בציבור

המונח "ידועים בציבור" מופיע במספר חוקים והן בפסיקה של בתי המשפט ומעמדם מוגדר כיום במספר חוקים, בחוק הביטוח הלאומי ובחוקים סוציאליים אחרים.

על מנת להכיר במעמד של ידועים בציבור קיימים שני תנאי סף שאותם צריך להוכיח. התנאי הראשון הוא מסגרת של חיי אישות, כלומר מסגרת יחסים אינטימית הדומה לזו של בעל ואישה - יחסים של חיבה, אהבה, מסירות ונאמנות, או בקיצור: יחסים המוכיחים שבני הזוג אכן קשרו יחד את עתידם.
התנאי השני הוא ניהול משק בית משותף, שבו יש להוכיח שיתוף בכספים וניהול חיי משפחה במשק בית משותף, וכן להראות שהכל נעשה באופן טבעי, הנובע מחיי המשפחה המשותפים של בני הזוג.
כדי לבדוק אם בני זוג עונים להגדרה של ידועים בציבור, יש לבחון את טיב היחסים ביניהם. ראשית, יש להוכיח שבני הזוג קשרו את חייהם זה עם זה בצורה כנה, ללא המסגרת הדתית המקובלת. השאלה היא תמיד, היכן עובר הגבול בין מערכת יחסים חברית לבין מערכת יחסים של ידועים בציבור, אשר להם "זכויות וחובות האחד כלפי השני"?

עו"ד נורית דגן, מומחית לדיני משפחה וירושה, מסבירה את הנושא: ''חשוב להבהיר שיש להתייחס לכל מקרה לגופו, אבל כמובן שקודם כל יש להוכיח כוונת שיתוף, שיכולה לבוא לידי ביטוי במגורים משותפים, בכלכלת בית משותפת ואפילו בשיתוף בנכסים''.

לדבריה, "עצם זה שלא התקיים טקס פורמלי דתי אינו מעיד בהכרח על טיב היחסים בין בני זוג. כדי להיכנס להגדרה של ידועים בציבור נדרשים מספר תנאים בסיסיים שנבחנים בהתנהגות הצדדים. כלומר, כיצד הם מציגים את עצמם - האם הם מציגים את עצמם כבני זוג? אם התשובה חיובית, זהו התנאי הבסיסי ביותר ןלכן יש חשיבות לא מעטה לדרך שבה בני הזוג מציגים את מערכת היחסים שלהם בפני בני משפחתם ובפני המכרים שלהם''.

לעתים, אומרת עו"ד דגן, הזוגות אף לא נדרשים להוכיח מגורים משותפים. גם בני זוג שנפגשים באופן קבוע עשויים להיחשב כידועים בציבור.

לסיכום, מדגישה עו"ד דגן: ''פעמים רבות קיימים מצבים לא נעימים בזמן פרידה ולא על כולם ניתן להתגבר בעזרת כלים משפטיים. עם זאת, כשאפשר להתגבר עליהם בעזרת כלים אלה, חשוב לדעת כיצד להשתמש בהם באופן הנכון ביותר. מה עושים? כדי לייתר מראש מאבקים משפטיים, יש להסדיר מבעוד מועד את מערכת היחסים בהסכם ממון בין ידועים בציבור. הסכם זה, במידה שהוא נעשה באופן מקצועי, יגדיר בצורה מדויקת את מערכת היחסים בין בני זוג, כולל את הפן הרכושי. רק בדרך זו תוכלו להגן על רכושכם וליצור שקט ורוגע במערכת היחסים".

לפרטים נוספים וליצירת קשר ניתן לפנות כאן או בטלפון - 053-9386960

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • הסכם ממון
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully