וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יתרונות וחסרונות ה"נסטינג"

בשיתוף zap משפטי

23.8.2022 / 13:50

עו"ד רינה פוליטי, העוסקת בדיני משפחה, על פתרון הביניים המאפשר לזוגות הורים במשבר לנהל את הסכסוך רחוק מעיני הילדים. אבא ואמא עוזבים את "הקן" והילדים נשארים בבית. איך זה עובד ולמי זה מתאים?

בני זוג מתווכחים. ShutterStock
נסטינג - פתרון ביניים המאפשר למשפחות הנמצאות בעיצומו של משבר למזער את היקף הזעזוע/ShutterStock

"נסטינג" (מלשון: קינון, קן) הוא פתרון ביניים המאפשר למשפחות הנמצאות בעיצומו של משבר למזער את היקף הזעזוע הנגרם לבני הבית ולנהל את הסכסוך בין ההורים רחוק מעיני הילדים, כאשר ההורים הם אלה שעוזבים את "הקן" והילדים נשארים בבית המשותף. עורכת הדין רינה פוליטי, העוסקת בדיני משפחה, מרחיבה על היתרונות והחסרונות המגולמים בנסטינג, כיצד ניתן ליישם נסטינג, האם זה נכון בכל המקרים, האם ניתן ליישמו גם לאחר הגירושין בפועל ומה המפתח המרכזי להצלחה.

עד כמה רווח נסטינג בקרב זוגות מתגרשים?

נסטינג הוא לא פתרון רווח אך הוא יכול להיות מיושם כאשר קיים קושי כלכלי או בעקבות מצב רגשי הקשור בילדים, שמצריך לשמור על המסגרת המוכרת להם ולא להוציאם מביתם. בתי המשפט נוהגים להמליץ על נסטינג כאשר צד אחד רוצה להרחיק את הצד השני מקניינו ללא עילה במסגרת דין בצו הגנה, כאשר מתברר כי הוצאת אחד הצדדים אינה הכרחית והצו נועד לרפד דרך להליכים משפטיים. נסטינג עשוי להיות פתרון ישים גם לאחר הגירושין, כאשר הצדדים מצויים בתקשורת טובה וכל עוד הנושא יוסדר אל מול בית הדין הרבני. ברוב המקרים הזוגות יעדיפו להעביר את ההתנהלות המשפחתית לשני בתים מרכזיים במקום לבית מרכזי אחד.

יתרונות וחסרונות לשיטת הנסטינג

נסטינג מאפשר לשמור על יציבות כלשהי בתוך הטלטלה המשפחתית, כאשר הילדים נשארים להתגורר באותו הבית ולומדים באותן מסגרות חינוך, כך שאינם צריכים להיטלטל עם חפציהם כל יום או יומיים, שכן, כאמור ההורים הם אלה שעוזבים וחוזרים כל אחד בתורו אל הבית המשפחתי והשינוי עבור הילדים הוא מזערי בלבד.

בנוסף, נסטינג הוא פתרון חסכוני, שכן אין צורך להצטייד בריהוט כפול עבור הילדים, אין צורך בציוד לימודי כפול וככלל הנטל הכלכלי נשאר כפי שהיה למרות "הפרדת הבתים", שכן ציוד הילדים נותר בבית אחד.

החיסרון הגדול של הנסטינג הוא בכך שהילדים בעצם הופכים לאדוני הבית, בפרט אם מדובר בבני נוער, ובמובן כלשהו הם אף הופכים להיות ההורים של ההורים, כיוון שהם הדיירים הקבועים בבית ולעתים הם יכולים לנצל זאת לרעה ובפרט כאשר עצימות הסכסוך גבוהה.

בשיטה זו ההורים מאבדים את פרטיותם ולכן אם התקשורת בין ההורים אינה מיטבית יהיה קשה לנהל נסטיג אשר לא יותיר טעם מר מאחוריו. יש לזכור שברוב המקרים כאשר התקשורת טובה, ההורים ישכרו יחידת דיור אחת נוספת שבה ילונו ברוטציה בזמן שההורה האחר שוהה עם הילדים. בכל מקרה, כאשר מדובר בפתרון ארוך טווח מומלץ שכל אחד מההורים ישהה ביחידת דיור נפרדת ושונה בזמן שהוא לא נמצא עם הילדים.

היבטים יומיומיים של נסטינג

כפי שצוין, ההורים כבר אינם הדיירים המרכזיים בבית, אך הם אלה שאחראים על קיום הבית, על תחזוקתו ועל האספקה השוטפת. לכן, בטרם שוקלים את סידור הנסטינג חשוב לתת מענה לסוגיות יומיומיות כגון: מי אחראי על הקניות בבית? מה יהיה הסידור במזונות? מה ניתן לעשות אם יש צד שמונע את הנסטינג? ובעיקר, כיצד הילדים יקבלו את הדרך החדשה אליה יצטרכו להתרגל. במקרים כאלה הייתי ממליצה לנהוג באחריות ולפנות לגורם מקצועי אשר יסייע בידי ההורים לבחון אם שיטה זו תואמת את התפתחותם התקינה של הילדים ואת מצבם הרגשי.

בסופו של יום, בית המשפט יפסוק על פי קניין האדם, ואם אין מדובר באדם אלים ומתעמר, הרי שלא ניתן יהיה להוציאו מביתו אגב פירוק שיתוף, ולכן במצב זה מוטב יהיה לבחור בין נסטינג לבין עצימות הסכסוך בתוך הבית ולעיני הילדים.

כיצד ניתן להבטיח נסטינג מוצלח?

נסטינג הוא סידור מוצלח מאוד כאשר מתקיים שיתוף פעולה בין ההורים וכאשר כל אחד מהצדדים יודע שבמועד שבו הוא יבקש לממש את זכויותיו הקנייניות בנכס המשותף, בכל דרך שהיא, הוא יוכל לעשות זאת, כל עוד הדבר אינו מפריע לאף אחד מהצדדים ובעיקר כאשר הילדים מרגישים בנוח. מובן שהכול מותנה בתקשורת מיטיבית שתוביל להצלחת התהליך.

כיצד לממש נסטינג לאור מגבלות הלכתיות?

מודל הנסטינג אינו מקובל מבחינה הלכתית כי לכאורה אסור לצדדים להתגורר תחת קורת גג אחת. במצב כזה בית הדין הרבני לא יאפשר לצדדים לתת גט ולבצע גירושין ולכן חשוב להכיר את הסיכונים להליך זה מההיבט ההלכתי. כדי לפתור את הסוגיה ההלכתית, בני הזוג יצטרכו להקפיד לקיים את הנסטיג ולהצהיר על כך לבית הדין הרבני באופן שיהיה ברור כי הצדדים אינם מתגוררים תחת קורת גג אחת על אף שכתובתם נותרה זהה.

התנתקו מהאגו וראו את טובת הילדים

לסיכום, נסטינג הוא פתרון המיטיב עם הילדים ומאפשר חיסכון כלכלי. כדי להצליח במודל הנסטינג חשוב ששני הצדדים יתעלו על עצמם, ינתקו את עצמם מהאגו ויראו את טובת ילדיהם, כיוון שהכספים הרבים שיחסכו בסידור זה יאפשרו גם לאחר פירוק השיתוף בבית לטפח את דור העתיד ולדאוג לרווחתו.

משרד עורכי דין וגישור רינה פוליטי עוסק בין היתר בתיקי גירושין, אחזקת ילדים וזמני שהות, הסכמי ממון ועוד. ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות כאן או בטלפון - 053-9374039

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully