וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכות הילד להישמע בהליך המשפטי

עו"ד רינה פוליטי, בשיתוף zap משפטי

8.9.2022 / 13:50

בתביעות גירושין, חשוב להקשיב לרצונות ולרגשות של הילדים כדי להבטיח את רווחתם ואת התפתחותם המיטבית. עו"ד רינה פוליטי, העומדת בראש משרד העוסק בדיני משפחה, מרחיבה על תהליך השמעת דבריו של הילד במסגרת הליך משפטי ועל אמנת זכויות הילד שעליו מבוססת זכות זו

הורים רבים לעיני בנם. ShutterStock
הכרה בזכויות הילדים היא תקדים משפטי חשוב ומשמעותי/ShutterStock

זכותם של הילדים להישמע בהליך גירושין תמומש רק במקרה שהוגשה תביעה משפטית לאחר שבני הזוג לא הצליחו להגיע להסכמות במסגרת הליך הגישור ויישוב הסכסוך. תוכן דבריהם של הילדים יישמר בסודיות מהוריהם והתהליך ינוהל על ידי יחידות הסיוע במחלקה לשיתוף ילדים (מש"י) שהוקמה לשם מטרה זו. זכויות הילדים להישמע מעוגנות במסגרת האמנה הבינלאומית לזכויות הילד שבה חברה גם ישראל.

החשיבה מאחורי זכויות הילדים

במשפט החוקתי, אין חוק ילדים, אך עם זאת יש נגזרות חוקיות, בעיקר בחוקים העוסקים בדיני משפחה, כמו חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שמסדירים את זכויותיהם של הילדים. מלבד חוקים העוסקים בזכויות ילדים, ישנה אמנה בינלאומית אשר מכירה בהיותם של הילדים בני אדם שמצויים בתקופה שבין הלידה לבין גיל הבגרות, לכן חרף גילם, הם זכאים לזכויות כמו כל אדם אחר.

שינוי התפישה המשפטית

הכרה בזכויות הילדים היא תקדים משפטי חשוב ומשמעותי, שמשנה את התפישה הנוגעת למעמד הילדים בחברה - הילד הוא אדם עם זכויות לשוויון, לחיים, להתפתחות, להישרדות, יש לו זכויות להשתתף בהחלטות העוסקות בחייו וזכויות המבוססות על עקרון טובת הילד. כיוון שמדינת ישראל היא צד לאמנה, הרי שהיא מחויבת לפעול ליישום העקרונות, וחלק מתהליך היישום אכן ממומש במסגרת ההליך המשפטי הנוגע לגירושין, אשר מאפשר את השמעת קולם של הילדים ללא חשש.

כיצד מתבצע הליך השמעת קולם של הילדים?

תהליך השמעת קולם של הילדים מתבצע ביחידות הסיוע שליד בית המשפט לענייני משפחה והוא נועד לאבחן, להעריך ולגבש הסכמות המבוססות על חוות הדעת של העובד הסוציאלי לעניין סדרי דין. ברוב המקרים, ילדים להורים המצויים בהליכי גירושין בבית המשפט, בגילאי שש עד 18, יוזמנו להשמיע את קולם בעניין זמני השהות ובנושא המשמורת.

חשוב להדגיש שהילד לא מחויב להופיע בבית המשפט והשמעת דבריו נעשית כאשר הוא נפגש עם עובד/ת סוציאלי/ת מהמחלקה לשיתוף ילדים ביחידת הסיוע, אשר אחראים להעביר את תוכן דבריו לבית המשפט באופן חסוי. כמו כן, הוא יכול להיפגש עם השופט או עם השופטת לשיחה שתוכנה יישאר חסוי. אגב כך, לא אחת שמיעת קולם של הילדים נעשית באמצעות מינוי אפוטרופוס לדין, אשר אף הוא מביא את קולם של הילדים ומייצג את טובתם בכל ההליך המשפטי.

השמעת קולם של הילדים - מהלך משמעותי להתפתחותם

הליכי גירושין, מטבעם, בפרט אלה שהגיעו אל שורות בית המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני האזורי, עלולים להיות סוערים ומורכבים. להליכים אלה יש השפעה רבה על רווחתו של הילד. מחקרים שנערכו בתחום מצאו כי שיתוף הילדים בתהליכי קבלת החלטות הנוגעים לעניינם הוא מהלך משמעותי בעל תמורות רגשיות, שאף תרם להורים להבין את מצוקותיהם ואת צורכיהם.

בדרך של שמיעת הילדים ניתן להביא את הצדדים לכדי הסכמות בראי טובת הקטינים שיש בכוחם לבטא את רצונות הילדים ולהגיע להסכמות המטיבות עם בני המשפחה לטווח הארוך. מחקרי המשך שנערכו בתחום אף מצאו כי ילדים שזכו להשמיע את קולם הסתגלו באופן מיטבי יותר לשינוי שחל במבנה המשפחתי.

מסיבות אלו חשוב מאוד לאפשר לילדכם לבטא את הרגשות ואת המחשבות ולהשמיע את דעתם לפחות בעניינים הנוגעים אליהם. בית המשפט מעריך ומשקלל את קולם של הילדים בהחלטתו ומשקף זאת בפסק הדין. חשוב להדגיש כי גם ילדים בגיל הרך ובהתאם ליכולת שלהם להביע את עמדתם, יוכלו להשמיע את קולם, אך נושא זה נתון לשיקולו של בית המשפט או של המומחים הממונים לצורך כך.

שמירת הסודיות כהבטחה להליך הוגן

תוכן השיחה הנערך בין העובד/ת הסוציאלי/ת לבין הילד נשמר בסודיות, ההורים לא נחשפים לתוכן השיחה, והמפגש עם הילד מתקיים ללא נוכחות הורים. במהלך המפגש הילד יוכל להחליט אם הוא מעוניין להשמיע את דבריו או להימנע מכך, ומהי הדרך המטיבה עבורו להישמע. גם ההורים נפגשים עם העובד/ת הסוציאלי/ת למפגש היכרות, כאשר במועד המפגש נקבע המועד שבו ילדם ישמיע את דבריו.

משרדנו עושה כל שביכולתו להימנע מלערב ילדים בסכסוך ולשים בפתח השיח על המחלוקות את טובתם אל מחוץ לסכסוך הכספי והרכושי, והעיקר לנסות ולמזער את הנזק שנגרם לילדים בהליך הפירוד של הוריהם.

משרד עורכי דין וגישור רינה פוליטי עוסק בין היתר בתיקי גירושין, אחזקת ילדים וזמני שהות, אלימות במשפחה, הסכמי ממון ועוד. ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות כאן או בטלפון 053-9374039

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד רינה פוליטי, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully