וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברה בע"מ או עצמאי? מדריך קצר להיבטים מיסויים ומשפטיים שיסייעו לכם בהחלטה

בשיתוף zap משפטי

11.9.2022 / 13:31

ההחלטה האם כדאי לעסק להישאר במעמד עצמאי או לעבור למעמד חברה בע"מ היא מורכבת ודורשת בחינה מקיפה של שיקולים משפטיים, מיסויים וכלכליים שונים. מה הם השיקולים והיתרונות לכאן ולכאן?

אדריכלית. ShutterStock
"ההבדל העיקרי בין עצמאי לחברה - הישות שעליה מוטלת האחריות המשפטית, לטוב ולרע"/ShutterStock

אחת ההחלטות החשובות שעסק חדש צריך לקבל היא האם להירשם כעצמאי או כחברה בע"מ. בנוסף, גם לא מעט עסקים עצמאים קיימים מתלבטים בשאלה האם כדאי להם להפוך לחברה בע"מ. נפגשנו עם רואת חשבון שולמית שדה, המתמחה בחברות ועצמאים, כדי להבין בצורה ברורה מה הם השיקולים המשפטיים, המיסויים והכלכליים שיש להביא בחשבון בעת ההחלטה.

מהו ההבדל המשפטי בין עצמאי לחברה?

"ההבדל העיקרי הוא הישות שעליה מוטלת האחריות המשפטית, לטוב ולרע. אצל עצמאים, בעל העסק עצמו הוא הישות המשפטית. כלומר, בעל העסק אחראי באופן אישי לפעול מול הלקוחות, הספקים, רשויות המס, הבנקים וגם מול הנושים, אם ישנם כאלה, והוא ערב באופן אישי להתנהלות העסק, לחובותיו ולמילוי ההתחייבויות שלו כלפי הגורמים השונים. בחברה, לעומת זאת, החברה עצמה היא הישות המשפטית שאחראית וערבה לכל אלה. כלומר, הבעלים של החברה, שנקראים 'בעלי המניות', אינם ערבים לכך באופן אישי".

מה הם היתרונות הנובעים מהמעמד המשפטי של חברה בע"מ?

"כעצמאי, כל האחריות המשפטית מוטלת עליך, וזה אומר שכל סנקציה משפטית כנגד העסק, כמו עיקולים, הליכי גביית חובות, צווי עיכוב יציאה מהארץ, וגם סנקציות פליליות מוטלים עליך, הבעלים של העסק, באופן אישי. בחברה, לעומת זאת, כל הסנקציות, החובות, תשלומי המס וההליכים המשפטיים השונים, מתנהלים מול החברה עצמה ולא מול בעלי המניות".

אם כן, לבעלי המניות הגנה משפטית הרבה יותר טובה.

"בדיוק. בחברה בע"מ נוצר מעין מסך שמגן על בעלי המניות במקרה של תביעה משפטית. רק במקרים חריגים המסך הזה מורם, בהליך משפטי שנקרא 'הרמת מסך', ואז ניתן לבקש מבית המשפט שהסנקציות הכלכליות, האזרחיות או הפליליות יופעלו כנגד בעלי המניות באופן אישי".

באילו מקרים בית המשפט מאשר הרמת מסך?

"מדובר כאמור במקרים חריגים מאוד. למשל, כאשר מתברר שמסיבות שונות לא ניתן לממש את נכסי החברה כדי לכסות את חובותיה. מקרה אחר יכול להיות של בעלי המניות שהבריחו נכסים של החברה כדי למנוע את מימושם לצורך כיסוי חובות החברה או מימוש ההתחייבויות שלה.

"במקרים כאלה ודומים להם, הנושים יכולים להגיש לבית המשפט בקשה להרמת מסך. אם בקשתם מתקבלת, ניתן להטיל על בעלי המניות את הסנקציות באופן אישי. אבל חשוב גם לזכור שהמעמד המשפטי של העסק הוא לא השיקול היחידי בהחלטה מה כדאי יותר - עצמאי או חברה. יש גם שיקולי מס ועוד שיקולים חשובים אחרים".

אילו שיקולי מס יש לקחת בחשבון בהחלטה על עצמאי או חברה?

"בעסק עצמאי, המס שצריך לשלם הוא פרוגרסיבי. כלומר, הוא נקבע לפי מדרגות מס, ומדרגת המס תלויה בגובה ההכנסות של העסק ויכול להגיע עד 50% (כולל מס יסף) ללא תשלומי ביטוח לאומי. חברה, לעומת זאת, משלמת מס חברות קבוע של 23 אחוזים על הכנסותיה, לא משנה מה גובהן.

אתה יכול להבין מזה, שההחלטה תלויה בגובה ההכנסות של העסק ומה צפויה להיות מדרגת המס, כי רק החל מהכנסה בגובה מסוים משתלם יותר להפוך לחברה בע"מ".

נשמע כמו חישוב פשוט, לא?

"כן ולא, כי יש עוד שיקולי מס שחייבים להתחשב בהם. מצד אחד, עצמאים זכאים לנקודות זיכוי מס שונות, שמפחיתות את גובה המס שאותו הם נדרשים לשלם, וחברות אינן זכאיות לכך. מצד שני, עצמאי נדרש לשלם ביטוח לאומי וביטוח בריאות וחברה לא. כל אלה משפיעים על הרווח שנותר מפעילות העסק לאחר ניכוי המס".

האם יש הבדל בין עצמאי לחברה מבחינת משיכת רווחים מהעסק?

"אצל עצמאים, כל ההכנסות וההוצאות מתבצעות דרך חשבון הבנק של בעל או בעלת העסק, כך שכל הרווחים מגיעים ישירות אליהם, בניכוי המס, כמובן. בחברה, לעומת זאת, הרווחים שייכים לחברה עצמה, ועל מנת ליהנות מהם, בעלי המניות צריכים למשוך את כספי הרווחים".

כיצד בעלי מניות יכולים למשוך כספים מחברה בע"מ?

"יש שתי דרכים לעשות זאת - כנושאי משרה או באמצעות דיבידנד. בעלי מניות שעובדים בחברה כנושאי משרה מושכים את חלקם ברווחים באמצעות משכורתם. על שכרם מוטל מס שולי והם זכאים לניכויים אישיים ולנקודות זיכוי. בעלי מניות שאינם עובדים בחברה יכולים למשוך את חלקם ברווחים באמצעות דיבידנד. על דיבידנד מוטל מס של 25%, אלא אם מדובר בבעל מניות מהותי, שמחזיק לפחות 10% מהמניות, ואז המס מגיע ל-33% (כולל מס יסף) ".

מהו דיבידנד?

"דיבידנד הוא למעשה הרווחים או העודפים שנותרו מהכנסות החברה לאחר תשלום מס חברות, והוא משקף את הרווח של המשקיעים שמחזיקים במניות החברה".

האם אפשר למשוך את כל הרווחים לאחר מס כדיבידנד?

"בהחלט לא. חלוקת דיבידנד מקטינה את הכסף שזמין לחברה, והדבר יכול לפגוע בכושר הפירעון שלה. לכן, חוק החברות קבע שני תנאים, או שני מבחנים, לפיהם נקבעת חלוקת דיבידנד: מבחן הרווחים - כלומר, האם יש לחברה מספיק עודפים לחלק דיבידנד; ומבחן הפירעון - כלומר, האם החברה תוכל לפרוע חובות והתחייבויות גם לאחר חלוקת דיבידנד".

נשמע מכל זה שיש מעט מאוד יתרונות לעסק במעמד עצמאי.

"לא בדיוק. קודם כל, לעסק עצמאי יש יתרון משמעותי בזכות העובדה שבעל העסק יכול להחליט בעצמו מי ינהל את העסק, מי יהיו בעלי התפקידים השונים וכיצד העסק יפעל. בחברה, בעלי המניות מוגבלים על ידי חוק החברות ועל ידי תקנון ההתאגדות של החברה, שלפיהם מוסדרות רוב ההחלטות המרכזיות.

"בנוסף, חברות נדרשות להנהלת חשבונות כפולה. זו הנהלת חשבונות שמאפשרת אמנם הרבה יותר פיקוח ובקרה על ההתנהלות הכלכלית והתזרימית של העסק, אך העלות שלה גבוהה מאוד ולעתים קרובות היא יקרה מדי עבור עצמאים ואינה משתלמת עבורם כלל. עצמאים, לעומת זאת, יכולים לבחור בהנהלת חשבונות חד צידית, שהיא זולה בהרבה ואינה נוגסת בהכנסות העסק וברווחיו בצורה משמעותית".

לסיכום, יש אמירה לפיה חובה לעשות את החלטות כאלו ואחרות בעזרת ייעוץ מקצועי, ובמקרה זה - עם רואה חשבון שמתמחה בנושא. זה נכון?

"שום דבר הוא לא חובה לפי החוק, אך אני ממליצה על כך מאוד. לפנות לרואה חשבון, ובמיוחד כזה שמתמחה בחברות, זה כמו ללכת לרופא פיננסי. זה אדם שמתמחה לעומק בכל ההיבטים המיסויים והמשפטיים, ושבוחן את ה'פציינט', שזה העסק שלך, מכל צדדיו. צריך לזכור שלא תמיד המעבר מעצמאי לחברה הוא הדבר הטוב והנכון ביותר לעסק. בחינה מקצועית של ספרי החשבונות ואופן ניהול העסק יגלו מה רווחי יותר מצד אחד, וחסכוני יותר בעלויות מס מצד שני".

משרד רואי חשבון שולמית שדה מתמחה בייעוץ לעצמאים ולחברות. ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות כאן או בטלפון - 077-7298508

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • עצמאים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully