וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרחבה דרמטית של האפשרויות לילדים ולנכדים - דרכון גרמני, סיפור המעשה

דור אבשלום, בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 21.9.2022 / 7:44

יותר ויותר ישראלים, צאצאים ליהודים שברחו מגרמניה, ממהרים להגיש בקשות לקבלת דרכון גרמני מכוח חוק חדש בגרמניה

אזרחות דרכון גרמני. ShutterStock
דרכון גרמני/ShutterStock

רונית נולדה בישראל בשנת 1950. אמא שלה נולדה בפולין ובילדותה עברה עם הוריה להתגורר בברלין. עם עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933, עזבה האמא את גרמניה לישראל. תביעה שהגישה רונית לפני חמש שנים לקבלת אזרחות גרמנית נדחתה, בנימוק שגם אם אמא שלה היתה נולדת בברלין, הבקשה היתה נדחית כי אמה לא היתה בעלת אזרחות גרמנית.

אולם, רונית קראה באינטרנט כי בקיץ 2021 נכנס לתוקפו חוק בגרמניה, הקובע כי צאצא של נרדף המבקש לקבל אזרחות גרמנית, לא יידרש יותר להוכיח כי להוריו או לסביו היתה אזרחות גרמנית, כפי שנדרש בעבר. רונן, אחיה של רונית, הוא עורך דין ותיק בישראל ולכן היא מיהרה לשתף אותו וביקשה ממנו לטפל בהוצאת אזרחות גרמנית, לה, לילדיה ולכל נכדיה.

עו"ד רונן תהה מולה מדוע היא מבקשת לעצמה ולצאצאיה אזרחות גרמנית ורונית הסבירה לו בפרוטרוט: "הדרכון הגרמני מאפשר לנו, לילדים ולנכדים שלנו מגוון עצום של אפשרויות להתפתח בחיים. הבת שלי יכולה ללמוד רפואה באיטליה וגם בו זמנית לעבוד שם או בכל מקום באירופה, ללא ההגבלות שיש על עבודת סטודנטים זרים. הבן שלך יכול להתמחות בבישול בצרפת, מבלי הצורך לקבל ויזות וכל הזמן להאריך את תוקפן. הבן שלי יכול לקבל מלגה ללימודי מוזיקה בברלין. אתה תוכל לקבל משכנתאות ביתר קלות לעסקי הנדל"ן שלך באירופה ולפתוח שם חשבונות בנק וגם לבקר את הבן שלך בארה"ב מבלי הצורך לקבל ויזה. כאשר יהיה לבן שלך דרכון גרמני, הוא יוכל בקלות לקבל אשרת עבודה בארה"ב, בגלל האמנות שיש בין גרמניה וארה"ב".

לסיכום אמרה רונית: "אתה לעולם לא יכול לדעת, מתי אתה או מישהו מהילדים ומהנכדים שלנו יזדקקו לדרכון הזה. יש בכך רק יתרונות. אני מעדיפה לחסוך מעצמי את המשפט 'איזו טמבלית אני, שלא פעלתי לקבל דרכון גרמני כאשר הייתי יכולה'".

דרכון גרמני. ShutterStock
דרכון גרמני/ShutterStock

הליך משפטי שמתקיים לפי החוק הגרמני

דבריה של רונית שכנעו את אחיה עורך הדין ולאחר שלמד לעומק את הנושא, הודיע לאחותו שהוא לא יוכל לטפל בעניין אלא שהוא ממליץ לשכור את שירותיו של עורך דין אחד בלבד, מי שלמד משפטים בגרמניה.

"מדובר על הליך משפטי שמתקיים לפי החוק הגרמני ומתבצע כולו בגרמנית בלבד. לעורך דין מישראל", הסביר האח, "שלא למד משפטים וחוקי אזרחות גרמנית, לא יכולים להיות כלים, יכולת או ידע להתמודד עם העניין. לא הייתי רוצה שעורך דין מישראל, שלא למד משפטים בגרמניה ולא למד חוקי אזרחות גרמנית, יטפל עבורי בעניין משפטי בגרמניה, אשר נקבע לפי החוק הגרמני. לפיכך, עשיתי בדיקה, גם בלשכת עורכי הדין ומצאתי שעורך הדין ד"ר יובל חן הוא הבולט ביותר בתחום הוצאת אזרחות גרמנית וטיפל מאז שנת 1997 באלפי בקשות לקבלת אזרחות גרמנית. הוא למד משפטים בגרמניה ואפילו קיבל דוקטורט מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת פרנקפורט. דיברתי עם לקוחות שלו, שכתבו בגוגל או בפייסבוק עליו. התגובות עליו הן מאד חיוביות".

רונית תהתה מה הם התנאים והאם לה ולמשפחתה יש סיכוי לקבל אזרחות גרמנית ודרכון גרמני. התשובה היא כי צאצא של נרדף המבקש לקבל אזרחות גרמנית לא יידרש יותר להוכיח כי לאביו/אמו או לסבו/סבתו היתה אזרחות גרמנית, כפי שהיה נדרש בעבר. "התנאים העיקריים לקבלת אזרחות גרמנית הם הוכחות שאמא שלנו היתה חיה בגרמניה, הוכחות שהיא היתה נרדפת, הוכחות שמקום מושבה הקבוע היה בגרמניה והיא היתה יכולה לקבל אזרחות גרמנית, אילולא עלו הנאצים בשנת 1933 לשלטון", הסביר האח וציין: "מדובר על חלון הזדמנויות של ממש לקבל דרכון גרמני. מתברר שיש מסה של הגשת תביעות לפי החוק החדש בגרמניה וההנחה היא כי גרמניה תנסה להקשיח את התנאים ותדרוש, למשל, את ידיעת השפה הגרמנית כתנאי לקבלת אזרחות גרמנית, כפי שעשתה בעבר".

בבדיקה שערך אחיה של רונית נמצא כי כפי שעולה מהרשת, לקוח של עורך הדין ד"ר יובל חן הוא הראשון בישראל שקיבל אזרחות גרמנית לפי החוק החדש בגרמניה ועוד בזמן שיא.

שאלה נוספת שהעסיקה את רונית היתה מה פרק הזמן שחולף עד קבלת האזרחות. אחיה המסור בדק ומצא כי "אי אפשר לקבוע פרק זמן. זה תלוי בעומס בגרמניה וכן עד כמה התביעה מדויקת, מפורטת ושהטיעונים בה נתמכים במסמכים היסטוריים רשמיים מגרמניה. פרק הזמן יכול להגיע גם לשנתיים, אבל ראיתי אצל עורך הדין חן כי שורה של אנשים קיבלו בתוך חודשים בודדים אזרחות גרמנית".

עוד הוסיף האח כי לא כדאי לפנות ישירות לשגרירות הגרמנית כי "תביעת אזרחות דרך השגרירות רק תסרבל את כל ההליך. השגרירות הגרמנית לא מחליטה בעניין, אלא רק מעבירה את המסמכים לגרמניה. עורך הדין ד"ר יובל חן מגיש ישירות ורק לגרמניה את התביעות".

עו"ד ד"ר יובל חן טיפל מאז שנת 1997 באלפי בקשות לקבלת דרכון גרמני. סיים לימודי משפטים בגרמניה ודוקטורט בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת פרנקפורט. עו"ד ד"ר חן בעל בקיאות יוצאת דופן בהליכי קבלת אזרחות גרמנית ומכיר היטב את הגופים האחראים לכך בגרמניה.

עו"ד ד"ר יובל חן באתר משפטי

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 053-9374954

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

דור אבשלום, בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully