וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת חללי העבודה הוליכה שולל את שחקני הפוטבול מארה"ב

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 19.9.2022 / 14:36

שני אחים, עולים חדשים מארה"ב שעלו לישראל כחיילים בודדים, חלמו להקים מרכז אימונים חדשני לאתלטיקה. הם שכרו שטח מחברת חללי עבודה, אבל ההסכם התפוצץ כשגילו שהוחתמו ללא ידיעתם וללא הסכמתם על ערבות אישית. בית המשפט מתח ביקורת קשה על החברה ועל מנהלה

גבר עצבני מול מחשב נייד. ShutterStock
בפסק הדין נקבע כי החברה ומנהלה פעלו בחוסר תום לב והוליכו את האחים שולל/ShutterStock

בית משפט השלום בתל אביב קבע לאחרונה כי חברת חללי עבודה בשם "וורק ספייס" הוליכה שולל שני אחים, עולים חדשים מארה"ב, שחלמו להקים בארץ מרכז חדשני לאתלטיקה. בפסק הדין נקבע כי החברה ומנהלה פעלו בחוסר תום לב והוליכו את האחים שולל, כשהחתימו אותם על ערבות אישית.
עוד נקבע בפסק הדין כי חברת חללי העבודה היתה אחראית לסחבת אשר הקשתה על ביצוע עבודות שיפוץ במתחם, מה שלא אפשר לאחים להתחיל לקדם את המיזם. השופטת הבכירה רונית פינצ'וק-אלט קבעה כי האחים פעלו כדין כאשר ביטלו את הסכם השכירות ופסקה להם פיצוי.

האחים טענו: לא ידענו שאנחנו חותמים על ערבות אישית

לב הסכסוך בין הצדדים נוגע להסכם שנחתם ביולי 2017 להשכרת שטח מחברת וורק ספייס ברמת החייל בתל אביב. מי שביקשה לשכור את השטח היא "אפקס", חברה הנמצאת בבעלותם של שני אחים עולים חדשים מארה"ב ושל שותף נוסף שלהם, שיוצגו בהליך על ידי עו"ד רז בן-ארצי.

האחים, ספורטאים מבטן ומלידה, שבעבר היו שחקני פוטבול במכללות בארה"ב (ואביהם היה שחקן פוטבול בליגה המקצוענית), ביקשו להקים על שטח של 275 מ"ר, שנמצא בתוך המתחם של "וורק ספייס", מרכז אימונים חדשני לאתלטים, שהיה אמור להיות הראשון מסוגו בישראל.

ההסכם מול "וורק ספייס" נחתם לחמש שנים, עם אופציה להארכה בחמש שנים נוספות. בהסכם נקבעה "תקופת גרייס" של חודשיים עד תחילת תוקפו, שבמהלכה היתה אמורה "אפקס" לשפץ את המתחם ולהתאימו לצרכיה.

ואולם, היחסים בין הצדדים עלו על שרטון עקב העיכוב במסירת השטח להתחלת עבודות ההתאמה, ובאמצע ספטמבר 2017 הם קיימו פגישת פיוס בניסיון להגיע להבנות. באותה פגישה גילו האחים כי הוחתמו בעת חתימת החוזה בגב הצ'קים של החברה שלהם, מה שהפך אותם לערבים באופן אישי, בניגוד למוסכם בחוזה וללא הבנתם והסכמתם לערוב לצ'קים.

זמן קצר לאחר מכן, שלחו האחים הודעה ל"וורק ספייס" על ביטול הסכם השכירות, בעקבות טענות קשות על הפרת ההסכם. על רקע זה, הגישה "אפקס" של האחים תביעה נגד "וורק ספייס", המנהל שלה ובתו הרשומה כבעלת החברה. בתביעה נטען כי מרגע שנחתם ההסכם החלו היחסים בין הצדדים להידרדר, והאב פעל כלפיהם בחוסר תום לב ואף הוליך אותם שולל.

לטענת האחים, השיא נרשם כאשר חתמו על הסכם השכירות. לטענתם, כאשר עורכי הדין של הצדדים יצאו מהחדר, ביקש האב מהאחים לחתום על גב הצ'קים שמסרו "כדי שלא יהיו בעיות בבנק", כטענתו. הם חתמו על גב הצ'קים, אולם כעבור חודשיים בפגישת הפיוס שהתקיימה בין הצדדים, הבינו כי חתימתם מהווה למעשה ערבות אישית שלהם. האחים טענו כי אילו היה יודעים שהם נדרשים להיות ערבים באופן אישי להתחייבויות החברה, לא היו חותמים על ההסכם.

עוד טענו לסחבת מצד "וורק ספייס" בכל הנוגע לעבודות השיפוץ של המתחם המושכר. לטענתם, האב פעל באופן ריכוזי, דרש לאשר כל צעד דרכו, וכאשר שהה בחו"ל - כפי שנהג לעשות לעיתים תכופות - אי אפשר היה לקדם את עבודות השיפוץ במקום.

במסגרת התביעה שהגישה, דרשה "אפקס" לקבוע כי היא היתה זכאית לבטל את הסכם השכירות, וכן דרשה להשיב לה את הסכומים ששולמו על ידה ל"וורק ספייס", ובכלל זה פיקדון בגובה של כ- 145 אלף שקל. עוד דרשה לפצותה על סכומים שהוצאו על ידה עקב הסתמכותה על ההסכם.

החברה: "טענות הזויות ומוזרות שלא יכולות להוביל לביטול הסכם"

בכתב ההגנה דחתה "וורק ספייס" את כל טענות האחים. לטענת חברת חללי העבודה, מדובר בתביעה מופרכת שהוגשה כדי ללחוץ עליה להסכים לוותר על דמי השכירות המגיעים לה. לטענת "וורק ספייס", האחים שהינם אנשים משכילים ויוצגו על ידי פרקליטים מיומנים, לא יכולים לטעון שלא הבינו את מהות חתימתם על גב הצ'קים.

"חתימות אלו נעשו מרצון, בגמירות דעת מלאה וללא כל אילוץ, ניצול מצוקה או כפייה", טענה החברה. עוד הוסיפה כי על רקע זה "לא ברור כיצד הטענות ההזויות והמוזרות על חתימה בגב הצ'ק יכולות בכלל להביא לביטול ההסכם".

בנוגע לטענות על הסחבת בביצוע עבודות השיפוץ של המתחם, טענה "וורק ספייס" כי סייעה לאחים בכל מה שנדרשה, ובין היתר היתה נכונה להאריך את תקופת הגרייס שניתנה להם.

במקביל לתביעת האחים נגד "וורק ספייס", פתחה חברת חללי העבודה תיק הוצאה לפועל נגד החברה והאחים, בגין צ'קים שבוטלו על ידם. כמו כן, הגישה חברת חללי העבודה תביעה נגדית משלה נגד האחים ו"אפקס". במסגרת התביעה טענה "וורק ספייס" כי הופתעה מאוד מביטול ההסכם על ידי האחים, בין היתר מאחר שהיתה מוכנה להאריך את תקופת הגרייס שהעניקה.

לטענת החברה, על פי ההסכם "אפקס" לא יכולה היתה להפסיק את ההתקשרות לפני תום תקופת השכירות, אלא אם היתה מוצאת שוכר חלופי. "וורק ספייס" טענה כי הקטינה את נזקיה משמצאה שוכר חלופי למתחם, ולכן תבעה תשלום דמי שכירות על עשרה חודשים בלבד וכן החזר על תשלומים שהוצאו על ידה לפרסום המתחם.

"אפקס" והאחים הכחישו את טענות "וורק ספייס" בכתב ההגנה שהגישו לתביעה הנגדית וטענו כי זו מהווה ניסיון לעשיית עושר ולא במשפט.

"החתמת האחים על הצ'קים נעשתה תוך הולכתם שולל"

בפסק דין חריף שניתן לאחרונה קבעה השופטת כי "אפקס" והאחים ביטלו כדין את הסכם השכירות מול "וורק ספייס". השופטת פינצ'וק-אלט מתחה ביקורת נוקבת על חברת חללי העבודה וציינה כי החתמת האחים על גב הצ'קים נעשתה "תוך הולכתם שולל, מבלי שהם ידעו ומבלי שהוסברה להם המשמעות המשפטית של החתימה".

עוד הוסיפה כי ההחתמה נעשתה "במרמה, בתואנות שווא ומבלי שהוסבר לאחים שהחתימה נועדה לשם מתן ערבות שלהם להתחייבויות 'אפקס'", וזאת מבלי שהתחייבויות כאלו נדרשו מהם על פי הסכם השכירות.

השופטת הדגישה כי עדותם של האחים בחקירתם הנגדית "היתה עקבית ועשתה רושם מהימן", לעומת עדויות האב ובתו שהיו "מיתממות ומתחמקות" והם לא סיפקו הסבר כיצד "למרות שהערבות של האחים לא נרשמה בהסכם, הם הסכימו להיות ערבים ומדוע נעשה הדבר שלא בנוכחות בא כוחם".

על רקע זה קבעה השופטת כי האחים אינם ערבים לצ'קים וכי עצם החתמתם על הצ'קים מהווה חוסר תום לב והפרה של ההסכם. על פי פסק הדין, הפרה זו לא תוקנה גם לאחר ש"אפקס" והאחים דרשו להשיב אליהם את הצ'קים ולהעביר צ'קים חדשים ללא חתימתם על גבם.

השופטת קיבלה את הטענה שהעלו האחים על סחבת שלא אפשרה להם לבצע עבודות התאמה במתחם. היא קבעה כי מחומר הראיות עולה ש"וורק ספייס" לא עמדה בהתחייבויותיה בנושא וכי האב ובתו שהו בחו"ל חלק ניכר מהזמן, מה שלא אפשר לקדם את עבודות השיפוץ.

בשורה התחתונה, דחתה השופטת את התביעה שהגישה "וורק ספייס" לפיצוי בגין הפרת ההסכם וכן קבעה כי תיק ההוצאה לפועל שפתחה "וורק ספייס" לביצועו של צ'ק שהועבר אליה על ידי אפקס - ייסגר.

השופטת הורתה "לוורק ספייס" להשיב ל"אפקס" את הפיקדון בגובה של כמעט 145 אלף שקל שהועבר על ידי החברה (בצירוף ריבית והצמדה) וכן להשיב לאחים את ההמחאות שמסרו ל"וורק ספייס". בנוסף, פסקה השופטת לפצות את "אפקס" בהוצאות משפט של 35 אלף שקל.

"פסק הדין קובע בצורה חד משמעית כי האחים נפלו קורבן למרמה מצד חברת חללי העבודה ומנהלה", אומר עו"ד רז בן ארצי, שייצג את "אפקס" בהליך. "בשורה התחתונה, הטענות המרכזיות שלנו התקבלו וטענות הנגד של 'וורק ספייס' נדחו, ונעשה צדק. מדובר בהישג משמעותי לאחים, שכל רצונם היה להקים בישראל מרכז אתלטיקה ברמה עולמית ולשנות את פני הספורט בארץ, אלא שהם נתקלו בגורמים שפעלו בחוסר תום לב".

זקוקים לייצוג משפטי במסגרת הליך אזרחי? פנו לעו"ד רז בן ארצי, המתמחה בליטיגציה משפטית בכל הערכאות.

טלפון - 053-9380460

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully