וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדלות פירעון: תיק לא שגרתי זכה להפחתות חוב משמעותיות

בשיתוף zap משפטי

2.10.2022 / 13:50

בסיפור הבא לא נתקלים מדי יום בעולם המשפט, מאחר שבכל הקשור לחדלות פירעון ונדל''ן, התיקים הם די שגרתיים וחייבים אמנם זוכים להפחתות פה ושם, אך לא להפחתת חוב כה משמעותית כפי שתיחשפו לה בשורות הבאות, והעיקר: כל הצדדים מרוצים

מסמכים. ShutterStock
חדלות פירעון הוא הליך מורכב, במיוחד למי שניהל בעבר עסק, אך מצד שני אפשר להגיע להסדר חוב ראוי במספר מהלכים נכונים/ShutterStock

הליך חדלות פירעון הוא לא עניין של מה בכך. מדובר בהליך מורכב, במיוחד למי שניהל בעבר עסק, אך מצד שני אפשר להגיע להסדר חוב ראוי במספר מהלכים נכונים. מה שחשוב הוא לעשות זאת במיומנות, עם התנהלות נבונה אל מול הגופים הקשורים לנושא.

הליך של חדלות פירעון נפתח לאחר קבלת צו פתיחת הליכים שמוגש על ידי הממונה לבית משפט השלום. הבקשה למתן צו פתיחת הליכים מוגשת בדרך כלל על ידי חייב (בקשת יחיד, לפי לשון החוק) שחובותיו לנושים שלו עולים על סכום של 150,000 שקל, ואולם ההליך יכול שייפתח גם ביוזמת נושה.

החייב שעליו נספר הוא אדם בשנות השישים לחייו, גרוש ואב לשתי בנות בגירות. במשך שנים ארוכות ניהל עסק לתיקון דודי שמש עם אחיו, שעימו נקלע לסכסוך כספי. בהמשך, כשיחסיו עם רעייתו עלו על שרטון, הוא התקשה לעבוד והחל לסבול ממחלת הסוכרת, מבעיות לחץ דם וכולסטרול גבוה. לבסוף, החייב עזב את בית המגורים המשותף, הפסיק לעבוד על רקע מצבו הבריאותי שהידרדר, והנטל על גידול הבנות נותר על גרושתו במשך שנים רבות. עם זאת, בית המגורים נותר רשום על שם שני בני הזוג ועל זכויות החייב החלו להיצבר עיקולים ושיעבודים רבים, במיוחד מצד רשות המסים והרשות המקומית.

מדובר בתיק שכלל נושים רבים ובכלל אלה רשויות המס, רשות מקומית מאזור המרכז, ביטוח לאומי ונושים פרטיים. כאשר הבקשה הוגשה, מצבת החובות נאמדה בכ-1.3 מיליון שקל.

לאחר פתיחת התיק פנה עורך הדין שייצג את החייב לרואה חשבון על מנת שיפעל מול רשות המסים להפחתת החובות והקנסות שנצברו לחובת החייב. החובות העצומים שנרשמו בפנקסי הרשות נקבעו לפי מיטב השפיטה בשל אי הגשת דו"חות במשך שנים. רואה החשבון המציא לרשות המסים אישורים רפואיים בדבר מצבו של החייב באותה תקופה, הגיש בשמו דו,חות רטרואקטיבית וביטל את הקנסות שהוטלו.

בעקבות הפעולות הנ"ל הופחתו כחצי מיליון שקל ממערכת רשות המסים והחוב כלפיהם עמד על כ- 100,000 שקל. ההתנהלות מול הרשות הובילה להסרת שיעבוד של מע"מ על זכויות החייב בדירה והחלה להיווצר תמונת מצב אופטימית מאוד.

הפחתת החובות לא נשלמה. בדיקת תביעות החוב של ביטוח לאומי הובילה להפחתה משמעותית נוספת. כמו כן, הרשות המקומית, שלגביה הוצהר כי קיים חוב שעומד על מאות אלפי שקלים, לא הגישה תביעת חוב במועד, וכשזו נדחתה, הרשות לא ערערה על ההחלטה. התוצאה היתה הפחתת של מאות אלפי שקלים נוספים מהתיק.

לקראת סיום ההליך בוצעה עסקת מכר בין החייב לגרושתו, במסגרתה נמכרו זכויותיו בדירה (מחצית) כאשר התמורה נותבה לתיק הכינוס באופן שהזרים 100% דיבידנד לנושים בתוספת שכר הטרחה של הנאמן בהליך, ובסך הכל כ-270,000 שקל. המהלך סלל את האפשרות להסיר את כל העיקולים והשיעבודים שרבצו על זכויות החייב בדירה ואפשר את השלמת והעברת הזכויות על שם גרושתו. לא פחות חשוב, ניתן הפטר לחייב מכל החובות שהיו לו ובכך התאפשר לו להמשיך לחיות את חייו ללא חובות העבר שרדפו אותו.

החייב יוצג בהליך על ידי עו"ד עוז רדיע, העוסק בתחום הנדל''ן וחדלות פירעון. משרדו מעניק חבילה מקיפה של שירותים משפטיים בתחום האזרחי והנדל"ן, חדלות פירעון, צוואות וירושות, ייצוג דיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית ועוד.

לפרטים נוספים וליצירת קשר עם משרד עו"ד עוז רדיע ושות' ניתן לפנות כאן או בטלפון - 077-2314230

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully