וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלכודת הירושה: ידועים בציבור לעומת בני זוג נשואים

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 28.9.2022 / 12:29

נשואים ועומדים להיפרד? מהרו לערוך צוואה לפני שהפרוד שלכם יקבל נתח בירושה. ידועים בציבור? כתבו צוואה ברורה כדי למנוע מלחמות

זוג מבוגר חותם על צוואה. ShutterStock
כאשר אדם עורך צוואה, העיזבון שלו מחולק בין יורשיו, בדיוק לפי ההוראות שהוא קובע בצוואה/ShutterStock

"כשאדם שאיננו נשוי כותב צוואה והולך לעולמו, העיזבון שלו מחולק לבת זוגו ולילדיו על פי רצונו, והדברים בדרך כלל ברורים מאוד. אבל כשאין צוואה ועל העיזבון חלות ההוראות של חוק הירושה, שם יכולות להתחיל בעיות וחיכוכים בין הילדים לבין הידועה בציבור". כך מתאר עו"ד אריה לרנר, מומחה לדיני משפחה, את הקושי המתעורר ביחס לחלוקת העיזבון של ידועים בציבור שהולכים לעולמם.

לדבריו, אם המנוח נשוי, הדברים פשוטים יחסית. "אבל אם הוא היה ידוע בציבור עלולה חלוקת העיזבון להפוך לקרב בין ילדי המנוח לבן הזוג".

"עומדים להתגרש? מהרו לערוך צוואה"

עו"ד לרנר מסביר כי כאשר אדם עורך צוואה, העיזבון שלו מחולק בין יורשיו, בדיוק לפי ההוראות שהוא קובע בצוואה. "אבל בהיעדר צוואה, העיזבון מחולק לפי סדר שרירותי שנקבע בחוק, וזה משהו שלא כולם מודעים אליו", הוא ממשיך. "קודם כל, יקבל בן הזוג שנותר בחיים את המיטלטלין המשותפים, ולאחר מכן הוא ייטול את חלקו מיתר העיזבון".

לדברי עו"ד לרנר, "המשמעות היא שבן הזוג הנותר מקבל את כל הרכוש הפיזי הנייד, ששייך למשק הבית המשותף. למשל, רהיטים, כלי כסף, ואפילו מכונית".

בנוסף, כאמור, מקבל בן הזוג את חלקו בעיזבון. אם לאדם שנפטר אין ילדים, בן זוגו יקבל 100% מהעיזבון, אבל אם לעומת זאת הוא הותיר אחריו ילדים, נכדים או הורים - בן הזוג הנותר יקבל 50% מהעיזבון.

לדברי עו"ד לרנר, יש סיטואציות שעלולות לייצר קושי משפטי, גם אם בני הזוג נשואים ואחד מהם הולך לעולמו. "מה קורה למשל אם בני הזוג נמצאים בדיוק בהליכי פרידה או שהם אפילו בהליך גירושין, אבל עדיין לא הספיקו להשלים אותו? ברור שכוונת המנוח לא היתה שבן הזוג שממנו הם נפרדים יהיה מי שיירש אותם".

במקרים כאלה, בתי המשפט נוטים פעמים רבות שלא לאפשר העברה של הרכוש לפרוד, אבל לעניין זה קשה לקבוע מסמרות. "מסיבה זו, במיוחד למי שעומדים בפני פרידה, מומלץ לערוך צוואה ברורה שבה הם מורים על העברת רכושם לילדים ולא לאקס", מציין לרנר.

"ידועים בציבור חייבים להיערך לכל תרחיש"

חוק הירושה מתייחס במישרין גם לסיטואציה שבה בני הזוג אינם נשואים אלא חיים יחד כידועים בציבור. על פי החוק היבש, בכל הנוגע לירושה, מעמדם של ידועים בציבור זהה למעמד בני זוג נשואים. עם זאת, הקושי ביחס לידועים בציבור עלול להתעורר ביחס להכרה שלהם ככאלה. כאשר אחד מבני הזוג הידועים בציבור הולך לעולמו, עשויים ילדיו לטעון כי השניים לא ניהלו קשר זוגי אמיתי, וכי הם אינם עונים להגדרה המשפטית של ידועים בציבור, ולכן לבן הזוג הנותר לא מגיע, כביכול, נתח בעיזבון.

"זו בעיה ממשית שעלולה להתעורר וצריך להביא אותה בחשבון. ידועים בציבור צריכים להיערך מראש לכל תרחיש", אומר עו"ד לרנר. "הדרך להתכונן לכך הוא עם צוואה חד משמעית, שממנה עולה בבירור כוונתו של המנוח לעניין עזבונו".

לדברי עו"ד לרנר, בסיטואציה שבה יאתגרו ילדיו של המנוח את עצם מעמדם של בני הזוג כידועים בציבור, יידרש בן הזוג הנותר בחיים להוכיח כי השניים אכן היו בקשר זוגי קבוע, ניהלו משק בית משותף והיו ידועים בציבור. "זו סיטואציה לא נעימה, שעלולה להיות גם מורכבת מבחינה משפטית", הוא מדגיש.

למי שחותמים על הסכם ממון, מבהיר עו"ד לרנר כי הדבר איננו מספיק לצורך חלוקת העיזבון. "הסכם ממון נועד למהלך החיים המשותפים של בני הזוג והפרידה שלהם, אך לא ניתן לקבוע בו הוראות ביחס לחלוקת העיזבון לאחר המוות".

זקוקים לצוואה? רוצים לוודא שהרכוש שלכם יחולק באופן הקולע בצורה מושלמת לרצונכם? פנו לעו"ד אריה לרנר, המתמחה בעריכת צוואות ובניהול עזבונות, לייעוץ ראשוני בנושא

טלפון - 077-2305061

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully