וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת אפי נוה ומעבר ביקורת הדרכונים בנתב"ג: מעובדים זרים ועד חטא ההיבריס

עורך דין יהושע פקס, בשיתוף zap משפטי

30.10.2022 / 13:12

הרשעתו של ראש לשכת עורכי הדין לשעבר בעבירות על חוק הכניסה לישראל וקבלת דבר במרמה היא דבר חמור שאין להקל בו ראש. מעבר לחומרת המעשים של אחד מראשי צמרת המשפט בישראל, הפרשה באה ללמד אותנו מספר דברים על מעבר הגבולות בנתב"ג, שער הכניסה למדינת ישראל

בכיר במערכת המשפט במהלך הארכת מעצרו בבית משפט השלום, ת"א 16 בינואר 2019. ראובן קסטרו
אפי נוה/ראובן קסטרו

לאחר מספר שנים של התדיינות משפטית בנושא, יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה, הורשע בעבירות על חוק הכניסה והיציאה מישראל וקבלת דבר במרמה, לאחר שהעביר את בת זוגתו במקומו במעבר הגבולות בנתב"ג. מדובר בעבירה חמורה, שבוצעה ביודעין, על ידי אדם שהקים משרד עורכי דין מצליח ובהמשך כיהן שנים רבות בצמרת המשפט הישראלית.

נשאלת השאלה, כיצד אדם ברום מעמדו, פיקח לכל הדעות, המודע היטב לחוק ולהשלכות העבירה, מנסה להעביר אדם בניגוד לחוק בנקודת מעבר אליה מכוונות הכי הרבה זוגות עיניים ומצלמות? אין לדעת מה עובר במוחו של אחר, אבל נראה כי התשובה לכך טמונה בשיגעון גדלות ובשכרון הכוח המסנוור לעתים בעלי תפקידים אלה. חטא ההיבריס, בו לוקים גם אנשים אינטליגנטים המתבשמים זמן רב מדי בתפקידם, עשוי לתת את התחושה שאתה מעל החוק, שכללי המשחק החלים על שאר בני האנוש לא חלים עליך, או שבזכות מעמדך תוכל לצאת מכל תסבוכת.

האם אפשר להסתנן לארץ דרך נתב"ג, דלת הכניסה הראשית למדינה?

יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם כי בהתאם לעובדות המקרה שפורטו בתיק, השניים נתפסו רק בדרכם חזרה ארצה, והתכנית שלהם עבדה גם עבדה ביציאה מהארץ. הדבר מעלה תהיות על מערך אבטחת הגבולות בארץ ונשאלת השאלה האם גם אנשים אחרים המעוניינים להסתנן החוצה ופנימה לארץ ללא רישום יכולים לעשות זאת באופן דומה, או באמצעות התחזות לאחר. לכאורה, במקרה של נוה התקיימו שני התנאים - נוה הסתנן ללא רישום וגם בת זוגתו התחזתה לאחר, במקרה הזה לנוה עצמו.

במעברי הגבול קיימים עמדות אוטומטיות לרישום לבעלי דרכון ביומטרי. מכתב האישום עולה כי נוה הזדהה בעמדת הרישום אך נתן את פתק הגייט-פס לבת זוגתו ובאמצעותו היא עברה את הבקרה. נוה עצמו נצמד לגבם של אחרים על מנת לעבור וכך רק הוא נרשם במעבר הגבול כמי שיצא מהארץ.

אלא שבדרך חזרה הבחינה במעשיהם בקרית הגבול וניגשה אליהם. תחילה נוה היתמם ואף טען שאינו מכיר את בת זוגתו. השניים הופנו לתשאול נרחב יותר שהוביל בסופו של דבר להגשת כתב האישום המדובר.

דקר פקס - עורך דין יהושע פקס. יח"צ,
דקר פקס - עורך דין יהושע פקס/יח"צ

לאחרונה התפרסם כי עובדים זרים רבים, המעוניינים להיכנס לארץ לעבודה ללא היתר, נכנסים היישר לתאי השירותים לאחר הירידה מהמטוס, שם מחליפים בגדים ומתלבשים באופן שידמה אותם ל"ישראלים" או אף ל"עובדי נתב"ג" ועושים שימוש בדרכונים מזויפים/ גנובים של ישראלים. לעתים הזיופים ברמה לא גבוהה ולעתים כן, אך חלקם לפחות, כך נראה, מצליחים להסתנן פנימה. כמו כן, עובד זר אשר גורש מישראל, בעקבות הפרה של חוקי ההגירה, יכול להחליף דרכון במדינת מוצאו ולשוב לנסות לחזור לארץ. לא תמיד בקרי הגבול עירניים ותופסים מפירי חוק אלה.

השלמת בנייתה של גדר גבול מאובטחת בין ישראל למצרים, לפני כעשור, הפסיקה כמעט לחלוטין הסתננות ארצה של מבקשי מקלט או מהגרי עבודה, אולם רוב השוהים הלא חוקיים בארץ ממילא נכנסו כתיירים עם אשרה חוקית.

נושא הסתננות לארץ למטרות שונות - עבודה, מטרות פליליות ואף בטחוניות - אינו חדש. הוא היה בעבר ותמיד יהיו כאלה שינסו לעקוף את החוק. הדבר שצריך להדיר שינה מעינינו הוא העובדה שהוא נעשה על ידי ראש לשכת עורכי הדין בתפקיד - אדם הנמצא בראש צמרת המשפט הישראלית, אדם שכוחו רב מאוד, אדם שהיה בעבר בעל יכולת השפעה לא מבוטלת בקביעת השופטים, כולל השופטים המיועדים לבית המשפט העליון, ודבר זה לא מנע ממנו לבצע עבירה פלילית ביודעין.

עורך הדין יהושע פקס שותף במשרד עורכי הדין דקר,פקס,אופיר ושות' המתמחה בהגירה, עליה לארץ, עובדים זרים, רילוקיישן וקבלת אשרות בישראל ודרכונים זרים במדינות האיחוד האירופי. לפרטים נוספים וליצירת קשר ניתן לפנות כאן או בטלפון - 053-9376328

לאתר המשרד

לעמוד המשרד באתר משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עורך דין יהושע פקס, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • אפי נוה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully