וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו ייפוי כוח מתמשך?

הילה צור שינזי, בשיתוף zap משפטי

31.10.2022 / 7:15

ייפוי כוח מתמשך מגלם תפישה חברתית מתקדמת וחדישה המאפשרת גם לאדם עם מוגבלויות להבטיח שרצונותיו וכוונותיו ימומשו בתקופה שבה הוא לא יוכל לדאוג עוד לענייניו. עו"ד עליזה בן יצחק ליברטי מרחיבה על ההליך ועל משמעויותיו

מסמכים. ShutterStock
על ההבדלים בין ייפוי כוח מתמשך, ייפוי כוח כללי וצוואה/ShutterStock

אנשים רבים מתבלבלים בין שלושת המסמכים - ייפוי כוח מתמשך, ייפוי כוח כללי וצוואה. על ההבדלים ביניהם מסבירה עו"ד עליזה בן יצחק ליברטי.

"ייפוי כוח כללי, הוא ייפוי כוח עליו חותם מייפה כוח אחד ו/או אחדים, בו הוא או הם מסמיכים אדם אחר או אנשים אחרים לבצע פעולות בשם המייפה או המייפים. ייפוי הכוח המתמשך נערך במהלך תקופת החיים כאשר האדם צלול וכשיר ונחתם בפני נוטריון. אם מדובר באדם מבוגר, או שעולה החשש לדמנציה, או שישנה בעיה קוגניטיבית כלשהי, אני מבקשת אישור של פסיכוגריאטר או אישור רפואי של פסיכיאטר, שמאשר כי האדם הוא צלול וכשיר לחתום על ייפוי הכוח כדי שלא ינצלו את מייפה הכוח".

ייפוי הכוח הכללי בטל כאשר האדם הופך ללא כשיר או כאשר הוא הולך לעולמו. לעומת זאת, "ייפוי כוח מתמשך נחתם בפני עורך דין שעבר הסמכה לכך ממשרד המשפטים וזאת במטרה להבטיח שרצונותיו וכוונותיו של אותו אדם ימומשו בתקופה שבה הוא לא יוכל לדאוג עוד לענייניו והאדם חותם עליו כאשר הוא צלול וכשיר. מסמך זה ייכנס לתוקף רק כאשר האדם הופך ללא כשיר או ללא צלול, דמנטי או מרותק למיטתו ולא מסוגל לדאוג לצורכו. מאידך, צוואה נערכת ונחתמת במהלך החיים של האדם המצווה כאשר הוא צלול וכשיר. בצוואה מורה המצווה מה יעשה בעזבונו לאחר מותו, והצוואה נכנסת לתוקף לאחר המוות".

האם ייפוי כוח מתמשך הוא למעשה מעין צוואה עוד בתקופת החיים?

"ייפוי כוח מתמשך הוא כלי חשוב מאוד ואכן הוא משמש כמעין צוואה בחיים, שכן הוא מאפשר לאדם לקבוע במהלך חייו, כל עוד הוא צלול וכשיר, כיצד יתנהלו חייו בתקופה שבה חלילה הוא לא יהיה עוד צלול או שהוא יהיה במצב רפואי קשה שיקשה עליו להחליט החלטות הקשורות לרכושו, לכספיו ולבריאותו. לעומת זאת, צוואה מורה מה ייעשה בעזבונו של אדם לאחר פטירתו".

ייפוי הכוח מתמשך הוא הסדר משפטי חדש שהוסדר במסגרת תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית האפוטרופוס. עו"ד בן יצחק ליברטי מסבירה על אופן יישומו.

"ייפוי כוח מתמשך נחלק לשלושה נושאים: עניינים רפואיים, עניינים רכושיים ועניינים אישיים. עניינים רפואיים - קבלת החלטות בנושא אשפוזים, ניתוחים, תרופות וכן הלאה; ענייני רכוש - כל הקשור להחלטות כספיות ולניהול חשבונות בנק, נדל"ן ועוד; עניינים אישיים - אורח חיים, כיצד אותו אדם ירצה שחייו יתנהלו כאשר לא יוכל עוד להנחות את מיופה הכוח, לדוגמה: אוכל, תזונה מיוחדת, רווחה, איכות חיים וסיפוק צרכים יומיומיים".

ייפוי כוח מתמשך כולל הוראות מפורשות להבטחת איכות החיים

"במועד עריכת ייפוי כוח מתמשך אני משוחחת עם האדם ומבררת אם יש לו בקשות מיוחדות כמו תזונה מיוחדת (למשל חולה צליאק) או אם יש אלרגיה למאכלים מסוימים, שכן אנשים שנמצאים במצב של דמנציה לא יכולים להסביר ולומר מה עליהם לאכול, ולכן אני כותבת את ההוראות כדי למנוע פגיעה גופנית עקב כך. החלטות אלו עוסקות בכל תחום בחיים, ביניהם אופן ותדירות מפגשים עם משפחה, חברים, טיפוח, לבוש שמירת שבת וכן הלאה.

"הוראות יישומיות אלו מאפשרות לשמור על איכות החיים. למשל, אם אדם דמנטי חלקית, שלא מסוגל לראות הצגות וסרטים, עדיין רוצה ללכת לסרטים והצגות ועדיין ירצה להיפגש עם החברים שלו. הדבר נכון גם לגבי אישה ששומרת על שגרת טיפוח מוקפדת ומעוניינת לשמור עליה גם אם תהיה דמנטית. כאשר הדברים כתובים וברורים, מיופה הכוח לא יכול לשקול אם הדבר חשוב או לא חשוב, ויהיה עליו לוודא שאכן הבקשות מיושמות".

ייפוי כוח מתמשך מבטא מהפכה בנושא הכשרות המשפטית, משום שלפני כן היה נהוג למנות אפוטרופוס, שלא בהכרח היה קרוב משפחתו של האדם, ואילו כעת האדם יכול לקבוע אילו אנשים שיקרים לליבו יטפלו בענייניו, מסבירה עו"ד בן יצחק ליברטי.

"זהו היתרון המרכזי במכשיר משפטי זה, שמהווה חזון ותפישה חברתית חדשה, אשר מציבה את האדם במרכז ומאפשרת לקבל את רצונו, גם כאשר הוא לא יהיה כשיר. באמצעות ייפוי הכוח המתמשך האדם יכול לקבוע מראש כיצד חייו יתנהלו במצב שבו הוא לא יהיה כשיר או דמנטי. השינוי התפישתי מאפשר גם לאדם עם מוגבלות כלשהי לשמר את זכותו לחיות את חייו בהתאם לבחירותיו ולרצונו ומאפשר לו מנגנון של תמיכה, סיוע והגנה גם אם באופן זמני או קבוע. במקרה שבו אדם נמצא במצב של חוסר הכרה זמני, כתוצאה מניתוח, או מסיבה אחרת, ניתן יהיה להפעיל את ייפוי הכוח המתמשך וכאשר האדם יתעורר וישוב לכשירות, יפוג תוקפו של ייפוי הכוח ונדרש יהיה לערוך ייפוי כוח חדש".

האם לאפוטרופוס הכללי יש השפעה כלשהי על אופן בחירת מיופה הכוח?

"לא. חשוב לזכור שמייפה הכוח בוחר מראש מי יטפל בענייניו וכפוף למספר קריטריונים הקבועים בחוק. בית המשפט והאפוטרופוס הכללי לא יכולים לקבוע בעניין זה, כל עוד בחירת מיופה הכוח עונה לקריטריונים הקבועים בחוק. מסמך ייפוי הכוח המתמשך מייתר את הצורך במינוי אפוטרופוס לדין.

"חשוב להדגיש כי האפוטרופוס הכללי יוצר קשר אחת לשלוש שנים עם מייפה הכוח כדי לוודא שייפוי הכוח עדיין בתוקף. כמו כן, האפוטרופוס הכללי בודק שההפקדה אכן נעשתה וייפוי הכוח נכנס לתוקף. מייפה הכוח נדרש לערוך את המסמך על פי הנהלים והאפוטרופוס הכללי בודק על פי קריטריונים מסוימים אם ייפוי הכוח נעשה כדין ומאשר אותו בהתאם לכך".

כמה מיופי כוח ניתן למנות?

"אפשר למנות שניים או שלושה אנשים שיהיו מיופי כוח, אפשר למנות אותם יחד או לחוד, ואפשר למנות אדם שיהיה מיודע, כלומר אדם שמהווה כלי ביקורת על מעשיו של מיופה הכוח. לצורך העניין, אם למייפה הכוח יש ארבעה ילדים, אז הוא יכול למנות את כל ילדיו או שניים מילדיו כמיופיי כוח ושניים מילדיו כמיודעים, והם אמורים לקבל דיווח על כל פעולותיו של מיופה הכוח".

האם ניתן יהיה להפעיל ייפוי כוח באופן אוטומטי?

"לא. לשם הפעלת ייפוי כוח מתמשך נדרשת חוות דעת רפואית, כדי שלא ייווצר מצב שהילדים יחליטו להפעיל את ייפוי הכוח כדי להחליט החלטות במקום ההורים, כי ההורים לא עשו כרצונם. לשם כך יש צורך בחוות דעת מקצועית של מומחה שיקבעו שהאדם לא כשיר להחליט החלטות".

האם מיופה הכוח יכול לפעול כרצונו באופן חופשי ללא פיקוח והכוונה של בית המשפט?

"יש פעולות שמיופה הכוח לא יכול לעשות ויהיה עליו לקבל את אישור בית המשפט לשם כך. למשל, בענייני מקרקעין, לרבות מכירת מקרקעין, שמותנת באישור בית המשפט. מיופה הכוח לא יוכל למכור נכס דלא ניידי ולבצע פעולות בנכס שעולות על חצי מיליון שקל. עם זאת הוא יכול להשכיר נכסים ולערוך חוזה שכירות. כמו כן מיופה הכוח לא יכול לתת תרומות, הלוואות, ערבויות או מתנות אלא אם עניינים אלה מצוינים מפורשות בהוראות שהממנה נתן, לרבות הסכומים, האירועים ולמי הם מיועדים. בדרך זו ניתן למנוע מבעוד מועד המרת נכסים.

"בנוסף, מיופה הכוח לא יכול למשוך כספים מקופת גמל, לא יכול לבצע המרת דת לממנה, או לפעול בנושא אימוץ ולא יכול להחליט עבורו בנושא בחירות לכנסת. כמו כן הוא לא יכול לערוך צוואה בשמו. הגבולות אלו נוצרו במטרה למנוע מצב שבו מיופה הכוח ייהנה מכוח גדול מדי, שישפיע על העיזבון לאחר מות הממנה".

חשוב להדגיש, אומרת עו"ד בן יצחק ליברטי, ש"בשונה ממינוי אפוטרופוס, שתוקפו מסתיים עם פטירת החסוי, הרי שייפוי הכוח נשאר בתוקפו 90 יום לאחר פטירת הממנה, כדי שמיופה כוח יכול להמשיך לטפל בענייני הרכוש והכספים בלבד, לרבות טיפול במצבה ובסידורי לוויה, חשבון בנק, שכירויות ועוד, וזאת במטרה למנוע חוסר יכולת לפעול בנושאים הכרחיים בתקופת הביניים עד להוצאת צו קיום ירושה או צוואה, ובתנאי כי ייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף בתקופת חייו של מייפה הכוח".

האם יש הבדלים נוספים בין ייפוי כוח מתמשך לבין אפוטרופסות?

"בהחלט. ניתן לבטל ולשנות את תנאי ייפוי הכוח המתמשך לפני שמפעילים אותו. כמו כן, עלויות הכנת ייפוי כוח מתמשך נמוכות מאוד לעומת צו אפוטרופסות וניהול צו אפוטרופסות, שבו האפוטרופוס מקבל שכר טרחה על פי החלטת בית משפט".

לדבריה, קיים כלי נוסף שנקבע בחוק שהינו בתקופות ביניים בטרם מינוי אפוטרופוס לדין או כניסת ייפוי כוח מתמשך לתוקף והוא מינוי אדם שיהיה "תומך בקבלת החלטות" כאשר אדם עדיין מסוגל לדאוג לעצמו אך סובל מדמנציה קלה, או כאשר אין די כשירות כדי למנות לו אפוטרופוס או להפעיל ייפוי כוח מתמשך.

"במצב זה, האדם עדיין יכול להחליט החלטות יומיומיות בצורה מוגבלת ולתפקד באופן עצמאי, גם אם הוא סובל ממוגבלות חברתית או נפשית מסוימת, אך הוא עדיין עצמאי, וניתן לבחור מי יהיה האדם שיתמוך בו ושיוכל לסייע לו להחליט החלטות. חשוב להדגיש שאסור לתומך ההחלטות להשפיע על האדם ולכפות עליו את רצונו. כמו כן, בהליך זה יש לפנות לבית משפט, לעומת ייפוי כוח מתמשך שלא מצריך פנייה לבית משפט".

האם כל עורך דין ונוטריון יכולים לערוך ייפוי כוח מתמשך?

"לא. עליהם לעבור הסמכה מטעם משרד המשפטים והאפוטרופוס הכללי. ללא תעודת ההסמכה לא ניתן לערוך את ייפוי הכוח".

עורכת הדין עליזה בן יצחק ליברטי עוסקת כבר למעלה מ-34 שנים במתן ייצוג משפטי במגוון תחומי משפט. החל משנת 2018 מוסמכת לערוך מסמך ייפוי כוח מתמשך. לפרטים נוספים צרו קשר בטלפון - 077-9971323

לעמוד המשרד באתר משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

הילה צור שינזי, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully