וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה זה 80 שנה: צאצאי יהודי דנציג יוכלו לקבל אזרחות גרמנית

בשיתוף zap משפטי

23.10.2022 / 13:50

"עד לאחרונה, כל צאצא ליהודי דנציג (גדנסק) שפנה אלי בבקשה להתאזרח נאלץ לשמוע ממני באופן גורף שהדבר בלתי אפשרי. עכשיו אני שמח לבשר להם שהאופציה להתאזרחות נפתחה גם עבורם", אומר עו"ד ניר לנקר, מומחה בליווי ישראלים בהליך הוצאת דרכון גרמני

דרכון גרמני. ShutterStock
דרכון גרמני/ShutterStock

אחד הדרכונים הקשים ביותר להשגה הוא הדרכון הגרמני, ועדיין זהו אחד הדרכונים המבוקשים ביותר בעולם, עם מספר עצום של אנשים שמנסים מדי שנה לזכות בו. הסיבות לפופולריות של הדרכון הגרמני ברורות - גישה חופשית לכל הזכויות של הכלכלה החזקה והיציבה באירופה היא משהו שמי שיכול להיות זכאי לו לא ימהר לוותר עליו. אבל הדרישות של הממשל הגרמני בכל הנוגע לאזרוח מוקפדות ביותר והתנאים לזכאות לדרכון רבים וסבוכים.

עד 2021 קבע החוק הגרמני כי רק צאצאים לאזרחי גרמניה לשעבר שנמלטו מאימת הנאצים יוכלו להיות זכאים להתאזרח ולזכות בדרכון. לאורך העשורים, עשרות אלפי יהודים, צאצאי אזרחי גרמניה לשעבר שהצליחו להוכיח שהם כאלה, קיבלו אזרחות גרמנית, דבר שהבטיח אזרחות גם לצאצאיהם ולצאצאי צאצאיהם. אבל צאצאי עיר אחת נותרו ללא מענה - העיר הגרמנית לשעבר דנציג, שנמצאת כיום בשטח פולין תחת השם גדנסק.

"העיר הפולנית גדנסק נקראה במקור דנציג והיתה שייכת לגרמניה", מסביר עו"ד ניר לנקר, מומחה בליווי ישראלים בהליך הוצאת דרכון גרמני. "העיר, ששוכנת על גבול גרמניה-פולין, הופרדה בסוף מלחמת העולם הראשונה משטח גרמניה והוכרזה כ'עיר חופשית', כלומר כזו שלא שייכת לאף מדינה, לא לגרמניה ולא לפולין. עם פלישת גרמניה לפולין ב-1939 החליטה מועצת העיר דנציג להסתפח לגרמניה, אך בסוף המלחמה עברה העיר לשליטת פולין תחת השם גדנסק. למרות שהחוק הגרמני קובע כי צאצאיהם של גרמנים לשעבר שנמלטו מאימת הנאצים יכולים לקבל אזרחות גרמנית, צאצאי תושבי העיר החופשית דנציג הוחרגו, וכל בקשות האזרוח שהוגשו לאורך השנים סורבו, בטענה שהם אינם צאצאים לאזרחים גרמנים אלא צאצאים לאזרחי העיר החופשית".

סירוב בקשות האזרוח הללו, מסביר עו"ד לנקר, היוו אפליה חמורה בפני החוק ופגיעה בזכויות יהודי דנציג. "אין הסבר מניח את הדעת לכך, שכן קיימים אזורים נרחבים בשטחי פולין שהשתייכו בעבר לגרמניה, ואת צאצאי האזורים האלה הגרמנים כן הסכימו לאזרח", הוא אומר. "רק לתושבי העיר החופשית דנציג ניתן סירוב גורף. אבל האפליה הזאת תוקנה בשנה שעברה, גם אם באיחור של עשרות שנים".

עורך דין ניר לנקר. נימרוד כהן,
עורך דין ניר לנקר/נימרוד כהן

2021: מהפכות בחוק הגרמני

התיקון לחוק הוכנס בשנת 2021, במסגרת שורת הקלות שנקבעו בחוקי האזרוח הגרמניים, אז הוחלט גם שמי שהינו צאצא של העיר החופשית דנציג, שנאלץ לברוח ממנה עקב עליית הנאצים לשלטון, יוכל, תחת תנאים מסוימים ומורכבים, לקבל אזרחות.

"אני עוסק בהסדרת אזרחות גרמנית המון שנים ויכול להעיד שמדובר פה בלא פחות ממהפכה", אומר עו"ד לנקר. "עד שנת 2021, כל צאצא ליהודי דנציג שפנה אלי בבקשה להתאזרח נאלץ לשמוע ממני באופן גורף שהדבר בלתי אפשרי. עכשיו אני שמח לבשר להם שהאופציה להתאזרחות נפתחה גם עבורם. נכון, יש המון תנאים שצריך לעמוד בהם ולבחון אותם מבחינה מקצועית, אבל נפתח כאן פתח. רף ההוכחה גבוה מאוד וצריך לטפל בבקשות האלו בדקדוק מירבי, אבל מי שעומד בו - יקבל אזרחות וכך גם כל צאצאיו".

הפתח בחוק שעליו מדבר עו"ד לנקר משפיע ישירות על מספר רב של אזרחים ישראלים. בשנות ה-30 שגשגה בדנציג קהילה יהודית ענפה בת מעל 10,000 איש. מאחר שהנאצים השתלטו על העיר רק בשנת 1939, שש שנים לאחר השתלטותם על גרמניה, רבים מיהודי העיר הספיקו להבין את הלך הרוח ולברוח. גם רבים מילדי ה"קינדר טרנספורט" שהוצלו על ידי הבריטים הגיעו מעיר הנמל דנציג, רבים מהם הגיעו בסופו של דבר לישראל. המשמעות - עשרות אלפי ישראלים, צאצאים ליהודי דנציג (שלצורך תהליך ההתאזרחות אין חובה שיהיו עדיין בחיים), לראשונה מזה כ-80 שנה, זכאים באופן עקרוני לאזרחות גרמנית.

לא רק אזרחים לשעבר זכאים

המהפכה הגדולה עבור יהודי דנציג מגיעה לאחר שורת הקלות נוספות שעברו בשנתיים האחרונות בחוקי האזרחות הגרמנית והכלילו לראשונה יהודים רבים ברשימת הזכאים לאזרחות גרמנית. ב-2020 נכנסו לרשימת הזכאים אנשים שעד אז לא יכלו לקבל אזרחות גרמנית, בהם צאצאים לאזרחיות גרמניות שנולדו לפני 1953, וילדים שנולדו מחוץ לנישואין. באוגוסט 2021 עבר תיקון דרמטי שקבע כי לא רק צאצאים לאזרחי גרמניה לשעבר יוכלו להיות זכאים לדרכון גרמני, אלא גם צאצאים לתושבי קבע בגרמניה שברחו מהנאצים יוכלו להיות זכאים לדרכון.

"התיקונים מכלילים אנשים רבים שחלקם הגישו בעבר בקשות אזרוח ונדחו, וחשוב לדעת שניתן להגיש בקשה נוספת", אומר עו"ד לנקר. "התיקונים יכולים לעזור גם לאלה שעד כה יכלו להיחשב לזכאים אך התקשו להוכיח את זכאותם בשל מחסור במסמכים עקב בריחה בהולה או פשוט כי המסמכים הושמדו במלחמה. לכל ההקלות האלו נוספו עכשיו גם צאצאי יהודי דנציג כמי שיכולים לבקש אזרחות גרמנית. זה ללא ספק תיקון שעושה צדק עם אנשים רבים ומתקן עיוות היסטורי. השער נפתח אחרי עשרות שנים, ומרגש מאוד ללוות את המהלך ההיסטורי הזה".

משרד עו"ד ונוטריון לנקר ירדני. טל': 03-5052141, הרכבת 58 (מגדל אלקטרה סיטי) תל אביב.

לאתר - ליחצו כאן

לדף הפייסבוק - ליחצו כאן

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully