וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ישראלים יזדקקו בקרוב לוויזה כדי להיכנס למדינות אירופה?

עורך דין מיכאל דקר, בשיתוף zap משפטי

7.11.2022 / 13:50

אירופה משנה מדיניות והחל מנובמבר 2023 תדרוש מכל הבאים לתחומה להוציא מראש אשרת כניסה, בניסיון להילחם בגלי ההגירה ולהקשות על כניסת פעילי טרור בתחומה. מהו הפתרון? הוצאת דרכון אירופאי

שדה תעופה סגור. ShutterStock
התקנות החדשות אמורות היו להיכנס תחילה לתוקף במאי 2023/ShutterStock

שינויים שעוברת יבשת אירופה בשנים האחרונות, בהם גלי הגירה המאיימים על צביון היבשת, פיגועי טרור ופעילות פלילית אחרת כגון סחר בסמים או בני אדם, הובילו את מנהיגי מדינות אמנת שנגן (הסכם אירופאי העוסק בהגירה וגבולות) לשנות מדיניות ולהקשיח את אפשרויות הכניסה אליהן.

אילו מדינות אירופה ידרשו הנפקת אשרת כניסה מראש?

במטרה לפקח באופן הדוק יותר על הגבולות האיחוד האירופאי החליט על ETIAS, ראשי תיבות של European Travel Information and Authorization System. זו בעצם חלופה לויזה, קלה יותר, אך כזו שמאפשר פיקוח מראש על הנכנסים ל-28 מדינות האיחוד האירופאי החתומות על האמנה, בהן: אוסטריה, בלגיה, צ'כיה, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, צרפת, גרמניה, יוון, הונגריה, הוותיקן, איסלנד, איטליה, לטביה, ליכטנשטיין, ליטא, לוקסמבורג, מלטה, מונקו, הולנד, נורבגיה, פולין, פורטוגל, סן מרינו, סלובקיה, סלובניה, ספרד, שוודיה ושווייץ.

גם בולגריה, קרואטיה, קפריסין ורומניה צפויות להצטרף למהלך לאחר שיחתמו על האמנה. עד כה בעלי דרכון ישראלי, יש לומר, יכלו להיכנס למדינות אלו באופן חופשי. לא מדובר בתוצאה של מתיחות מדינית, כפי שקורה לא מעט בין ישראל למדינות האיחוד, אלא שהחלטה זו מקיפה יותר מ-60 מדינות בעולם.

מתי ייכנס החוק החדש לתוקף?

התקנות החדשות אמורות היו להיכנס תחילה לתוקף במאי 2023, אולם לאחרונה נדחו לחודש נובמבר. מאותו הרגע, כל מי שלא מחזיק באזרחות אירופאית יצטרך להגיש בקשת ויזה מראש בעלות של 7 אירו לאדם על מנת להיכנס לתחומי היבשת. הגשה זו יש להגיש לכל אדם בנפרד והדבר משליך כמובן על כל חופשה משפחתית, ביקור עסקי או סתם טיול שמצריך כניסה. עוד חשוב לדעת שגם במידה שאחד ההורים הוא בעל אזרחות אירופאית, הדבר אינו מקנה כניסה לבני משפחתו ויש להוציא את אישור הכניסה בנפרד.

יחד עם זאת, חשוב לציין שהליך הוצאת האישור החדש קל יותר מהוצאת ויזה וצפוי כי מרבית הישראלים שיבקשו אישור כזה יקבלו אותו. המבקשים יצטרכו למלא שאלון פרטים אישיים באופן דיגיטלי שיכלול מצב משפחתי, מצב תעסוקתי, מצב רפואי, עבר פלילי ונתונים נוספים. בדרך כלל בתוך מספר דקות ועד 72 שעות תקבלו תשובה, ואם זו תהיה חיובית תוכלו לשהות במדינות היבשת באופן חוקי למשך 90 יום.

איך מגישים בקשה לקבלת אשרת כניסה למדינות אירופה?

לשם הגשת הבקשה יש להצטייד בדרכון שלו לפחות שלושה חודשי תוקף לאחר מועד סיום הביקור המתוכנן, כרטיס אשראי לתשלום האגרה וכתובת מייל לקבלת התשובה. הבקשה עוברת לבדיקה אוטומטית במאגרי הנתונים של האיחוד האירופאי, כולל האינטרפול והאירופול. אם תקבלו תשובה שלילית, ניתן יהיה לערער על כך ולזכות בבדיקה ידנית.

למי זה יכול להפריע? לכל אחד שיש לו בעיה באחד מהפרטים הנ"ל. אם אתם נמצאים במצב רפואי קשה, אם פוטרתם מעבודתכם או שמצבכם הפיננסי רע, אם יש לכם עבר פלילי כלשהו (ולא מדובר רק בפשיעה קלאסית. גם כתב אישום על העלמת מס נחשב כעבר פלילי) וכדומה. המגבלה הזו עלולה להקשות על לא מעט אנשים.

דקר פקס - עורך דין מיכאל דקר. יח"צ,
דקר פקס - עורך דין מיכאל דקר/יח"צ

ישראלים רבים זכאים לדרכון אירופאי על בסיס מוצא משפחתי

מה הפתרון? מי שברצונו להימנע מהדרישה לקבל אשרת כניסה לאירופה מראש ולהמשיך להיכנס ליבשת באופן חופשי, כדאי שיוציא דרכון אירופאי. בעלי אזרחות אירופאית יוכלו להזין מראש את פרטי הדרכון שלהם במערכת ולקבל מיידית וחינם מעבר חופשי בין כל מדינות האיחוד.

כיצד דואגים להוצאת דרכון אירופאי? ישראלים רבים יכולים להנפיק כזה. כך לדוגמה, צאצאי אזרחי גרמניה ואוסטריה שנשללה מהם אזרחות - נפגעי השואה - יכולים להגיש בקשה לדרכון באמצעות חוקי אזרחות עדכניים במדינות אלו. כמו כן, צאצאי אזרחים יוצאי רומניה או בולגריה, ולמעשה כל מי שאחד מבני הזוג או משפחתו הוא בעל דרכון אירופאי, כגון צרפתי, כדאי ורצוי לבדוק האם ניתן להוציא כזה גם עבורו.

עורך הדין מיכאל דקר שותף במשרד עורכי הדין דקר,פקס,אופיר ושות' המתמחה בהגירה, עליה לארץ, עובדים זרים, רילוקיישן וקבלת אשרות בישראל ודרכונים זרים במדינות האיחוד האירופי. לפרטים נוספים וליצירת קשר ניתן לפנות כאן או בטלפון - 053-9376328

לאתר המשרד

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עורך דין מיכאל דקר, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • ויזה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully