וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נישואי יוטה פותחים לכם אפשרות להתחתן ללא יציאה מהארץ

יהושע פקס, בשיתוף zap משפטי

16.11.2022 / 13:50

בית המשפט קבע: על הרשויות לאשר את הנישואים שנעשים באמצעים וירטואליים תוך זיהוי מרחוק. כעת, הליך הנישואים הפך לנגיש וזול גם למי שאינו יכול או אינו רוצה לצאת מישראל. האם הפסיקה תשפיע על זוגות מעורבים בהליך הסדרת מעמד עבור בן זוג זר מול משרד הפנים?

חתן וכלה. ShutterStock
החוק הישראלי יוצר בעיה עבור זוגות רבים המבקשים לבוא בברית הנישואין/ShutterStock

"נישואי יוטה" הפך לאחרונה בארץ למושג להליך נישואים חוקי הנעשה מרחוק, דרך זום, ולאחר הזדהות מלאה מול נציגי מדינת יוטה, ארה"ב. בישראל כיום אפשרות זו מדברת למאות אלפי אנשים.

החוק הישראלי יוצר בעיה עבור זוגות רבים המבקשים לבוא בברית הנישואין. בישראל אין נישואים אזרחיים. ישראלים אשר חפצים להתחתן חייבים לפעול דרך מוסדות הדת אליהם הם משתייכים. המדינה לא מותירה לבני זוג שאינם מאותו הדת ומין שונה להינשא בארץ. כמו כן, בתוך כל דת קיימות הגבלות לנישואין, כגון ביהדות: איסור חתונה בין כהן וגרושה, ממזרים ועוד. יתרה מכך, בארץ כ-400 אלף חסרי דת ועל פי החוק הישראלי, אלה יכולים להתחתן רק עם חסרי דת אחרים, בהתאם להליך ברית הזוגיות לחסרי דת.

המדינה מכירה כבר שנים רבות בתוקף נישואים שבוצעו בחו"ל

עם זאת, בית המשפט חייב את הרשויות להכיר בנישואים אזרחיים שנעשו בחו"ל, ובלבד שאין חשש למהימנות התעודה. ישראלים רבים אשר לא רשאים להינשא בישראל יכולים לצאת לחו"ל במדינה אשר מקיימת הליך נישואין אזרחיים ולחזור לארץ עם תעודת נישואים מאומתת ומתורגמת, וכך להירשם כזוג נשוי במשרד הפנים.

השפעת הטכנולוגיה על המציאות המשפטית

נישואי יוטה, אשר החלו בתקופת הקורונה עם הגבלות הטיסה מחוץ לישראל, מאפשרים דרך קלה וזולה גם למי שידו אינו משגת לצאת מהארץ. למעשה, מדובר בהליך משפטי זהה לנישואים הנערכים כבר שנים רבות מחוץ לשטח ישראל במדינות כגון קפריסין, צ'כיה או גאורגיה. הזוגות נדרשים להציג בפני פקידי משרד הפנים תעודה ציבורית המעידה על נישואיהם. משום שמדובר בתעודה שהונפקה במדינה זרה, יש לערוך אימות הכולל גם חותמת אפוסטיל, ועל כן כדאי ורצוי לעשות שימוש בליווי משפטי בנושא.

נישואי יוטה הפכו פופולריים יותר ככל שהתקדמה מגיפת הקורונה, כאשר תחילה משרד הפנים אישר אותם ואפשר לבני הזוג הטריים לעדכן את ספח תעודת הזהות שלהם לנשואים.

משרד הפנים מסרב לרשום בני זוג שהתחתנו אונליין ביוטה כזוג נשוי

בזכות הדרך הזולה, הקלה והנגישה לביצוע נישואים, הדבר יצר תהודה ועשה כותרות בתקשורת. וכך, לאחר שמספר בני זוג כבר קיבלו את אישור הרשויות להיותם בעל ואישה, לפתע עצרה המדינה את האישורים וללא הסבר או נימוק סירבה לבעלי הבקשות.

אין צורך להכביר מילים בפגיעה הקשה בזוגות שכבר היו באמצע התהליך ובנזק לכלל הציבור באפשרות להינשא בנישואים אזרחיים. הרי הפסיקה קבעה באופן ברור כי כל עוד מדובר בהליך תקין, על הרשויות לאשר את תעודת הנישואים האזרחיים שבוצעו בחו"ל, ואין זה משנה אם הנישואים בוצעו בזום או בדרך אחרת. יוטה היא מדינה מוכרת, והתעודה שהיא מספקת בתום ההליך אינה שונה מכל תעודת נישואים אחרת.

החשש בקרב פקידי משרד הפנים מובן. פתיחת הצוהר לנישואים אזרחיים לכל מי שיחפוץ עשויה להפוך את "התופעה" (למעשה מדובר בשירות) לרחבה הרבה יותר. הכשל בהנחה הזאת יסודו בהתייחסות לנישואים אזרחיים. לא מדובר בתופעה שיש להקטין, אלא להפך, מדובר בשירות מתבקש לאזרח בישראל וככזה עליו להיות נגיש לכמה שיותר קהלים.

המדינה נכנסה כאן להליך דווקאי, ובניסיון לא מוצלח לשמור על הסכר בל ייפרץ וייצא מכלל שליטה, סירבה ללא סיבה או סמכות נראית לעין.

כצפוי, הנושא עבר להכרעת בית המשפט המחוזי שקיבל את העתירה. השופט פסק כי משרד הפנים חייב לאשר את נישואי יוטה. זהו פסק דין חשוב ועקרוני, משום שהוא קובע פעם נוספת כי רשויות המדינה אינן יכולות להתערב בנישואים אזרחיים וכל עוד ההליך תקין, עליהן לאשר אותם.

דקר פקס - עורך דין יהושע פקס. שירי דקר,
דקר פקס - עורך דין יהושע פקס/שירי דקר

האם משרד הפנים יכיר בנישואי יוטה גם למטרת הליך הסדרת מעמד עבור בני זוג זרים?

השאלה האם בני זוג מעורבים המציגים תעודת נישואי יוטה יוכרו כזוג נשוי בהליך הסדרת מעמד עבור בן זוג זר מול רשות האוכלוסין וההגירה, קשה למענה. מצד אחד, בית המשפט כבר פסק כאמור כי מדובר בנישואים לכל דבר ועניין לצורך רישום נישואים במרשם האוכלוסין. מצד שני, משרד הפנים לעתים מגלה יחס שונה לסוגי נישואים שונים. כך לדוגמה, בני זוג אשר התחתנו דרך נישואי אל סלבדור, אשר נעשים באמצעות הדואר וללא יציאה מהארץ, נחשבים לידועים בציבור על פי נהלי משרד הפנים בכל הקשור להסדרת מעמד חוקי בישראל.

טוב תעשה המדינה אם תכבד את הפסיקה העקרונית של בית המשפט, גם בכל הקשור להסדרת מעמד בני זוג זרים בישראל. מדינת ישראל, אשר יצרה מצב אבסורדי שבו אזרחים רבים לא יכולים להינשא בצורה חוקית בתחומה, מחויבת לאפשר לאזרחיה לרתום את ההתפתחויות הטכנולוגיות לטובתם כדי לאפשר להם להינשא גם אם אינם יכולים או לא מעוניינים לצאת מהארץ.

עורך הדין יהושע פקס שותף במשרד עורכי הדין דקר,פקס,אופיר ושות' המתמחה בהגירה, עליה לארץ, דיני משפחה, רילוקיישן וקבלת אשרות בישראל ודרכונים זרים במדינות האיחוד האירופי. לפרטים נוספים וליצירת קשר ניתן לפנות כאן או בטלפון - 053-9376328

לאתר המשרד

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

יהושע פקס, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • נישואים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully