וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החולה המחובר לדיאליזה קיבל הפטר מחובות על תאונת הדרכים שבה היה מעורב

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 7.11.2022 / 15:57

בית המשפט השלום בירושלים פסק כי יש לוותר לחולה כליות על חוב ל"קרנית" שיצר בעקבות תאונה ללא ביטוח. השופטת נתנה לחולה הפטר, למרות שמשפחתו רכשה לו רכב בלי לחשוף זאת בהליך

חולה על מיטת בית חולים. ShutterStock
חולה הכליות שמחובר לדיאליזה קיבל הפטר יוצא דופן מחובות/ShutterStock

בית משפט השלום בירושלים נתן לאחרונה הפטר יוצא דופן מחובות לחולה כליות המחובר לדיאליזה. החולה היה חייב כספים לקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים ("קרנית") בשל תאונת דרכים שבה היה מעורב מבלי שהחזיק בביטוח חובה בתוקף.

במסגרת פסק הדין הורתה השופטת חוי טוקר על מתן הפטר לחולה, אף שהתברר כי משפחתו רכשה עבורו רכב במקביל להליך, מבלי לגלות זאת לבית המשפט. השופטת הדגישה כי בשל מצבו הרפואי המורכב של החייב ושווי הרכב הנמוך, ניתן להתעלם מכך ולהעניק לו פטור.

גם תשלום של 150 שקל לחודש בוטל

על החייב, תושב מזרח ירושלים, הושת תשלום חודשי של 150 שקל לנושים, אולם בשל מצבו הוחלט לוותר על התשלום. הממונה על חדלות הפירעון הציע לתת לחייב הפטר מיידי מחובות, כיוון שהוא איננו עובד, מתקיים מקצבת נכות בלבד ואין לו כושר השתכרות.

מנגד, טען הנאמן בהליך, כי חקירה שערכה בעניין "קרנית" חשפה התנהלות בעייתית מצידו של החייב: על פי הבדיקה, לאחר שניתן לחייב פטור מתשלום חודשי, נרכש עבורו רכב.

החייב טען בתגובה כי הרכב נרכש על ידי בני משפחתו כדי לסייע לו להתמודד עם מצבו הרפואי. לדבריו, הוא נוסע ארבע פעמים בשבוע לדיאליזה למשך ארבע שעות. הנאמן בהליך דרש כי לפני שיינתן לו הפטר, יעביר החייב את כספי רכישת הרכב ל"קרנית".

"הרכב לא נרכש בחוסר תום לב"

"אין לראות ברכב שנרכש עבורי באמצעות בני משפחתי לצרכים רפואיים כחוסר תום לב", טען החייב והוסיף כי לאור מצבו הרפואי המורכב, אין ברכישת הרכב משום ניצול לרעה של ההליך.

לדבריו, הרכב לא היה ממומש במסגרת ההליך המשפטי, היות שהתמורה הצפויה ממכירתו לא מצדיקה את הפגיעה שתיגרם לו כתוצאה מכך. החייב טען שבית המשפט צריך לשקול היטב את התועלת שתצמח לנושים מכך שרכבו ימומש. לטענתו, הוא שיתף פעולה באופן מלא עם ההליך.

השופטת קיבלה את טענות החייב. לדבריה, אמנם רכישת הרכב ללא יידוע של בית המשפט לוקה בטעם לפגם, "עם זאת, לאור שוויו של הרכב ומצבו הרפואי של היחיד, יש להניח שהרכב לא היה ממומש לטובת הנושים", פסקה.

למצב הרפואי של החייב משקל מכריע בקבלת ההפטר

עוד קבעה השופטת טוקר כי לאחר ששקלה את מצבו הרפואי של החייב, היעדר כושר השתכרותו והעובדה שצו התשלומים שלו הופחת מ-150 שקל לחודש, ברור כי אי מתן הפטר יפגע בשיקומו. בסיכומו של דבר, היא פסקה כי "אף שהתנהלותו לוקה בטעם לפגם, אין בה כדי לאיין את המלצת הממונה והנאמן לתת לו הפטר לאלתר".

לצד זאת, ציינה השופטת כי כל נכס או זכות, שיוקנו לחייב בשלוש השנים לאחר מתן הצו לשיקום כלכלי, ייכללו בקופת הנשייה.

זקוקים לייצוג בהליכי חדלות פירעון? פנו לעו"ד יפעת בן דוד בוסטוס, המייצגת חייבים בהליכי חדלות פירעון בהוצאה לפועל ובבתי המשפט. תחומי עיסוק נוספים: דיני מכס וסחר בינלאומי ותחומי המשפט האזרחי - משפחה וירושה, תביעות כספיות ונדל"ן.

ניתן ליצור קשר גם בטלפון - 053-6110332

לאתר הרשמי של עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס

לעו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully