וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופאים חששו שהחולה יידבק בקורונה. משפחתו: "דחיית הצנתור הובילה למותו"

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 24.11.2022 / 10:28

קורבן הקורונה: צנתור של חולה לב נדחה בגלל אדם אחר במחלקה שנדבק בנגיף. החולה נשלח לביתו אך מצבו הידרדר והוא נפטר. בעקבות פשרה עם משפחתו ישלם בית החולים פיצוי גדול

חולה על מיטת בית חולים. ShutterStock
המשפחה הזהירה/ShutterStock

ההיסטריה סביב נגיף הקורונה גרמה בשנים האחרונות ככל הנראה להרבה החלטות רפואיות שגויות, ובחלק מהמקרים אף הובילה באופן טראגי למותם של מטופלים.

כך קרה לכאורה גם במקרה של חולה לב בשנות ה-70 לחייו שנדרש לעבור ניתוח דחוף להחלפת המסתם בליבו. בתביעה שהגישה משפחתו, באמצעות עו"ד רז בן-ארצי, היא טענה לרשלנות של בית החולים, שדחה את הניתוח רק בשל העובדה שאדם אחר נדבק בקורונה באותה מחלקה.

"בית החולים הורה לחולה לשוב אליו כעבור שבועיים כדי לעבור את הצנתור הדחוף, אלא שבינתיים הידרדר מצבו מאוד והוא נפטר", מסביר עו"ד בן ארצי. לאחרונה הגיעו הצדדים להסכם פשרה, שבמסגרתו הסכים בית החולים לשלם לבני המשפחה 150 אלף שקל.

הבן הזהיר: "סכנה ממשית לחיי אבי"

על פי התביעה שהגישו אלמנתו ובנו של החולה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, באמצעות עו"ד בן-ארצי, בפברואר 2020 אושפז האיש בבית החולים, לאחר שהתקשה לנשום. לחולה היה מעט מדי חמצן בדמו, ועל פי התביעה בבדיקה שנערכה לו היו סימנים לאי ספיקת לב. בדיקה נוספת, כך על פי התביעה, הצביעה על "היצרות קשה של המסתם" ובסיכומה נכתב כי קיימות "אינדיקציות רבות להחלפתו".

עוד קבע הרופא שקיבל את החולה כי הוא "מיועד לעבור הליך החלפת מסתם לאור החמרת מצבו" ו"אירועים חוזרים של בצקת ריאות מסכנים את חייו".

החולה (77), שהיה צלול אך במצב סיעודי עקב אירוע מוחי שעבר, קבע ניתוח להחלפת מסתם (באמצעות הליך צנתור) ב-11 במרץ 2020 (הימים הראשונים של הקורונה בישראל). ואולם, ביום הניתוח ציפתה לו הפתעה. אנשי בית החולים הודיעו לו שהניתוח מבוטל עקב "בעיה אפידמיולוגית" והוא שוחרר לביתו. בסיכום האשפוז צוין כי החולה יועבר לביתו לבידוד למשך שבועיים, שלאחריהם ייצור בית החולים קשר עם בנו לקביעה מחודשת של התור.

משפחת החולה זעמה על דחיית הניתוח הדחוף, ויום לאחר ההחלטה שלח בנו מייל נזעם לשר הבריאות דאז יעקב ליצמן, ובו ציין כי ההחלטה לשחרר את אביו אינה תקינה וכי מדובר ב"סכנה ממשית לחייו". עוד הוסיף כי ראוי היה לבודד את אביו בבית החולים ולהמשיך בביצוע הצנתור הדחוף, ולא לשחרר אותו ולדחות את הניתוח.

כמה ימים לאחר מכן, נקבע לחולה תור לניתוח ב-8 באפריל, אלא שזה היה מאוחר מדי: מצבו של החולה הידרדר, ושלושה ימים לפני ההליך המיועד הוא נפטר.

לטענת בני המשפחה, האב פעל בהתאם להנחיות השחרור שלו, אך לאחר שקוצר הנשימה שלו גבר, הוא פונה לבית חולים אחר במצב קשה. הוא הורדם והונשם במחלקה לרפואה דחופה, אך ליבו לא הצליח לעמוד במעמסה, מאמצי ההחייאה נכשלו והוא נפטר.

בתביעה טענו בני המשפחה לרשלנות של בית החולים, בכך ששחררו את החולה לביתו מבלי לערוך לו את הצנתור. לטענתם, אילו היה נערך לחולה הצנתור, הוא היה חי עוד עשר שנים לפחות, למרות המחלות מהן סבל, לאור תוחלת החיים הארוכה של בני משפחה אחרים שלו.

בית החולים: "המידע על הקורונה היה בחיתוליו"

בכתב ההגנה שהגיש בית החולים הוא דחה את כל הטענות בתביעה. על פי כתב ההגנה, חודשים ארוכים לפני מותו של החולה הוצע לו להחליף את המסתם בליבו בתותב באמצעות צנתור, אך הוא סירב לכך, והסכים לעבור את ההליך רק באשפוזו האחרון בפברואר.

בית החולים ציין כי במהלך האשפוז, טרם ביצוע הצנתור, התגלה חולה קורונה מאומת במחלקה שבה היה מאושפז המנוח, ובית החולים ביקש להגיב לכך. "הימים ימי תחילת המגיפה והמידע באשר להשפעת הנגיף היה בחיתוליו", צוין בכתב ההגנה. "לאחר הפעלת שיקול דעת ובייעוץ משותף בין מנהל המחלקה לקרדיולוג המטפל, שוחרר המנוח לבידוד של שבועיים בביתו, עם הנחיה לשוב ולקבוע מועד חדש לביצוע הפרוצדורה".

בית החולים הדגיש בכתב ההגנה כי הטיפול שניתן לחולה היה הולם, נכון וראוי למצבו, על פי העובדות שעמדו בפניו בזמן אמת. עוד הדגיש כי אין קשר סיבתי בין מעשיו לבין מותו של החולה. בית החולים עמד על כך שדחיית הצנתור לא היוותה רשלנות, אלא היא תוצאה של שיקול הדעת שהופעל בהתמודדות מול המגיפה, ויש לבחון את התנהלות זו בפרספקטיבה הנכונה, על פי הידע שהיה באותה עת של ימי ראשית הקורונה.

לאחר הגשת המסמכים על ידי כל אחד מהצדדים, הם הופנו לגישור שנשא פרי. בחודש אוגוסט האחרון הגיעו בני המשפחה ובית החולים להסכם פשרה שבמסגרתו הסכים בית החולים לשלם לבני המשפחה פיצוי של 150 אלף שקל, מבלי להודות בטענות שהועלו בכתב התביעה.

"הפשרה מהווה הישג לבני המשפחה, נוכח מצבו הרפואי של החולה שהיה קשה עוד לפני המועד שבו נדחה הצנתור", אומר עו"ד רז בן-ארצי, שייצג את בני המשפחה.

seperator

זקוקים לייצוג בתביעה אזרחית, בתחום דיני העבודה, דיני המקרקעין או ההוצאה לפועל? פנו כאן או בטלפון - 053-9380460 להיוועצות ראשונית עם עו"ד רז בן-ארצי

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • צנתור
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully