וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלון הולך ונסגר: האם ההקלות בכניסה לארץ של אזרחי רוסיה ואוקראינה בדרך להסתיים?

בשיתוף zap משפטי

22.11.2022 / 13:50

המלחמה באוקראינה הובילה להקלות משמעותיות בעלייה לישראל לאזרחי רוסיה, אוקראינה ובלרוס, אלא שכל זה עלול להסתיים למי שלא יפעל מהר

טיסת חילוץ שלישית של פליטים מאוקראינה נחתה בישראל 
8.3.22. רויטרס
על רקע שינויים אפשריים בזירת הלחימה והמהפך השלטוני בישראל, ההקלות לפליטים עלולות להסתיים/רויטרס

"הבחירות בישראל ושינויים פוליטיים בעקבות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה עלולים להוביל לסיום ההקלות הניתנות בכניסה לארץ לעולים מרוסיה, אוקראינה ובלרוס", כך מעריכה עו"ד אירנה רוזנברג, שותפה במשרד עורכי הדין דקר, פקס, אופיר ושות'.

לדברי עו"ד רוזנברג, בעקבות מצב החירום באוקראינה, מאז פברואר 2022 קוצר מאוד מסלול הקליטה לזכאי חוק השבות משלוש המדינות והוגמשו הקריטריונים. אלא שכעת, על רקע שינויים אפשריים בזירת הלחימה והמהפך השלטוני בישראל, הקלות אלו עלולות להסתיים. "כתוצאה מכך, יכול מאוד להיות שחלון ההזדמנויות ייסגר", אומרת עו"ד רוזנברג. "מסיבה זו, ליהודים דוברי רוסית משלוש המדינות, שעדיין שוקלים לעלות לארץ, כדאי למהר".

תעודת זהות זמנית בתוך 24 שעות

המלחמה באוקראינה פרצה בחודש פברואר 2022. מיד לאחר מכן החליטה הממשלה על צעדי חירום לקליטה של כל מי שנפגעו כתוצאה מהמלחמה, בין אם במישרין או בעקיפין. בתוך זמן קצר, הגיעו לארץ אלפי עולים, בעיקר מאוקראינה, ששוכנו במלונות ייעודיים. בהמשך הצטרפו אליהם גם עולים מרוסיה ובלרוס שקיבלו "זריקת עידוד" לעלות לארץ בעקבות חובת הגיוס לצבא הרוסי.

"בתחילת הדרך הליך הקליטה בישראל היה הליך בזק", מספרת עו"ד רוזנברג. "אפשר היה לקבל תעודת זהות זמנית ותעודת עולה בתוך 24 שעות". אלא שכעת, על רקע העומס שנוצר, המצב קצת השתנה, והתהליך אורך כמה שבועות.

לצורך ייעול ההליך, הוקמו מרכזי קליטה מיוחדים לעולים מרוסיה ואוקראינה. "כאשר מגיע העולה הוא פוגש כבר בשדה התעופה נציג של 'נתיב' (הגוף הרלוונטי במשרד רה"מ), שעורך עימו ראיון קצר וקובע לו תור לקבלת תעודת זהות זמנית כעבור כמה שבועות". במסגרת ההליך פוגש העולה, פרט לנציג של "נתיב", גם נציגים של משרדי הפנים והקליטה, שמוודאים שיש לו את כל המסמכים הדרושים ומנפיקים לו פרט לתעודת זהות, גם תעודת עולה שמקנה לו הנחות.

הקלות משמעותיות שעלולות להסתיים

"עד עתה נהנו העולים מהקלות משמעותית בכניסה לישראל", אומרת עו"ד רוזנברג. לדבריה, בגלל המצב באוקראינה היתה פחות התעקשות על פרטים לצורך הוכחת יהדותו של העולה. "בנוסף, ישראל לא עמדה על כך שהמסמכים שיביאו איתם העולים יהיו מאומתים בחותמת אפוסטיל של מדינת המקור", היא מסבירה. "מדובר בהקלות משמעותיות שיכול להיות שבקרוב לא יינתנו יותר".

אחת ההקלות שעלולה להתבטל נוגעת לבני או בנות זוג של מי שזכאים לעלות לישראל מכוח חוק השבות. בהתאם לנוהל שינוי מעמד מתייר לעולה, עלייה מפוצלת היא מצב שבו אדם שזכאי לעלות מכוח חוק השבות עולה לישראל בלי בן הזוג שלו, שזכאי אף הוא לעלייה, והזכות של בן הזוג לעשות עלייה אחריו נשמרת. אלא שבהתאם לנוהל, לא ניתן לעשות עלייה מפוצלת הפוכה. כלומר, בן הזוג של הזכאי אינו רשאי לעלות בלעדיו לארץ ולהמתין כאן לזכאי שיגיע לעשות עלייה.

ואולם, בשל המצב באוקראינה, נשים רבות שהינן בנות זוג של זכאים לעלייה הגיעו לישראל ללא בעליהן, וניתנה הקלה מיוחדת לאוקראינים - בנות הזוג של הזכאים יכולות לעשות עלייה כעת, גם בלי בעליהן, ובתנאי שבן הזוג זכאי חוק השבות יצטרף לבקשת העלייה בתוך שנה ממועד קבלת המעמד. כעת, כאמור, הקלה זו עלולה להתבטל ואולם ניתן לשער, גם אם לא להיות בטוחים, שאם המצב יימשך וגיוס החובה יישאר בעינו, המועד הזה יוארך.

עוד הקלה שיש להביא בחשבון היא זו הניתנת לאזרחים ישראל שעשו עלייה לפני שנים רבות והתגוררו מחוץ לישראל. ככל שאלה התגוררו ברוסיה או באוקראינה, הם רשאים באופן חריג לבוא לישראל עם בני הזוג שלהם בלי להתחיל בתהליך של איחוד משפחות מראש, על מנת להקל עליהם את הכניסה לישראל. עם זאת, הם יידרשו להפקיד ערבות שתוחזר להם עם קבלת מעמד א5 לבן הזוג. יש לציין, כי גם הקלה זו עלולה להימצא בסימן שאלה.

לצד כל אלה, קיים כעת חוסר ודאות גם סביב "סעיף הנכד", סעיף המאפשר לאדם שהוא דור שלישי ליהודי לעלות לישראל, גם אם אינו יהודי. במסגרת המו"מ הקואליציוני דורשים יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' והמפלגות החרדיות לבטל את הסעיף. לפי שעה, לא ידוע מה יעלה בגורל הסעיף שעלול להעמיד בסכנה את העלאתם לישראל של רבים ברוסיה ובאוקראינה.

ממחסום השפה ועד הצורך לארגן מסמכים

לדברי עו"ד רוזנברג, אחד הקשיים של העולים החדשים, פרט למחסום השפה, הוא הצורך לארגן את המסמכים הדרושים לעלייה לישראל. "מדובר בשורה של מסמכים אישיים, תעודת לידה, תעודת יושר, תעודת על המצב האישי ועוד.

"אנחנו עוברים על כל המסמכים, אומרים מה חסר, ובמקרים מסוימים, אם יש צורך בחיפוש נוסף בארכיונים, מסייעים גם בזה", מציינת עו"ד רוזנברג. "אנחנו דואגים לכך שתוך כמה שבועות מהרגע שאותו עולה מגיע לישראל, הוא יוכל לפתוח בחיים חדשים כמו כל אזרח".

זקוקים לסיוע בהליך העלייה של יהודים מרוסיה, אוקראינה או בלרוס? פנו כאן למשרד עורכי הדין דקר, פקס, אופיר ושות' להיוועצות ראשונית איך לבצע את ההליך מהר ולמצות זכויות

טלפון - 053-9376328

לאתר המשרד

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • פליטים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully