וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוגיות בחלוקת רכוש של תושבי חוץ

הילה צור-שינזי, בשיתוף zap משפטי

28.11.2022 / 13:31

אזרחי חוץ בעלי נכסים בישראל הנמצאים בהליכי גירושין נדרשים להסדיר את ענייני הרכוש מול בית הדין הישראלי. עו"ד דבורה קלדרון, העוסקת בתחום דיני משפחה ומקרקעין, מסבירה אילו סוגיות נדונות בעת חלוקת רכוש של תושבי חוץ וכיצד ניתן לבצע את ההליך בארץ

חתימה על מסמכים. ShutterStock
"אם הצדדים חתמו על הסכם ממון קודם ,הרי שהוא הקובע"/ShutterStock

לאחרונה ייצגה עו"ד דבורה קלדרון, העוסקת בתחום דיני משפחה ומקרקעין, זוג אזרחים יהודים צרפתים שהתגרשו ולהם נכסים בישראל. על סמך פסק דין תקדימי הצליחה עו"ד קלדרון לסייע לאישה לזכות במחצית מהרכוש חרף סירובו של הבעל.

"מדובר באזרחי ותושבי צרפת בעלי נכסים בישראל, אשר לא דיווחו על כך לממשלה הצרפתית. הזוג התגרש בצרפת, ולא היה בעל נכסים בצרפת, גם לא פתח בהליכי חלוקת רכוש, ויתרה מכך הבעל ציין בפני האישה כי לא מגיע לה שום חלק ברכוש המשפחתי המשותף בישראל", מספרת עו"ד קלדרון.

בעקבות כך, האישה פנתה למשרדה וביקשה לבחון את הנושא. "לאחר שחקרתי, מצאתי כי ישנו פסק דין המתאר לפרטי פרטים מקרים דומה, שנדון בבית הדין לענייני משפחה בתל אביב ובו נטען כי השופט קיבל את עמדת האישה, ונוסף לכך מצאתי כי יש לישראל סמכות לדון בענייני הרכוש בשטחה. ואכן, במקרה שייצגתי היתה ציפייה כי בית המשפט הישראלי יעסוק בסוגיות הרכוש ולא בית המשפט הזר - בפרט כי לא נפתח הליך רכוש בצרפת, ועל אף שהזוג לא היה בעל אזרחות או תושבות ישראלית, היה די בקיומם של הנכסים כדי לקשור אותם לחוק הישראלי".

מהו החידוש בפסק הדין אשר היטה את הכף לטובת האישה, שניסו להדירה מהנכסים המשפחתיים?

"החידוש הוא בקשירת אזרחי חוץ לדין הישראלי ובאפשרות לדון בחלוקת הרכוש בארץ. בעבר, בית המשפט היה מפנה אותם למדינת המוצא שלהם ומנחה אותם לדון בעניינים אלה שם, ואילו כעת לאחר מתן פסק הדין, בית המשפט קנה את הסמכות לדון בענייני רכוש של תושבי ואזרחי חוץ, שיכולים להגיע לישראל ולפתוח בהליך".

אילו אפשרויות עומדות בפני זוג שמתגרשים בצרפת כדי להסדיר את העניינים הכספיים ביניהם?

"הם צריכים לפתוח הליכים מקבילים בצרפת ובארץ, כאשר בארץ בית משפט ידון בחלוקת הרכוש ואילו בצרפת בית משפט ידון בשאר העניינים, כגון מזונות ילדים וחלוקת הרכוש הנמצא בצרפת".

כיצד ניתן ליישם בפועל את הליך חלוקת הרכוש בישראל?

"בפועל, פותחים בישראל תביעה רכושית בבית המשפט לענייני משפחה, אשר מחייבת את הצד הנתבע להתייצב ולהגיש כתב הגנה. בדומה לכל ישראלי אחר, על הצד הנתבע להגיב ולהשתתף בהליך המשפטי, ואם הוא לא משתף פעולה, ניתן יהיה לקבל פסק דין בהיעדר הגנה כמו בכל תיק אחר".
עו"ד קלדרון מסבירה כי לצורך יישום ההליך, חשוב להיות מיוצג על ידי עורך דין ישראלי דובר שפת האם של המיוצגים, כדי שיוכל לייצג אותם אל מול מערכת המשפט ולשקף להם את הסיכונים ואת ההשלכות הכרוכות בהליך, כמו גם להתוות עבורם נתיב מיסוי מיטבי בעניין חלוקת הרכוש ולסייע להם למצוא פתרונות יצירתיים.

האם בהליך מעין זה יש הכרה בהסכמי ממון קודמים? באילו דרכים ניתן לחלק את הרכוש?

"אם הצדדים חתמו על הסכם ממון קודם ,הרי שהוא הקובע. עם זאת, נקודת המוצא היא שהחלוקה צריכה להיות שוויונית. באשר לדרכים, בחלק מהמקרים ניתן להגיש בקשה לפירוק שיתוף בבית המשפט, כך שכלל הנכסים יימכרו וכל צד יקבל מחצית מהתמורה. מובן שיש לשלם את תשלומי המס לרשות המיסים ואת ההלוואות אם יש כאלו, ורק לאחר תשלום כל ההוצאות, התמורה תתחלק שווה בשווה".

אפשרות נוספת לחלוקת רכוש היא איזון משאבים. "לדוגמה, אם לזוג יש ארבע דירות, אזי כל צד יקבל שתי דירות. כמובן יש לבדוק את שווי הנכסים ואת ערך המשכנתה על הנכסים. אפשרות אחרת היא שהזוג נשאר בעלי הנכסים, כך שהם יכולים להשכיר את הנכסים ולהתחלק בשכר הדירה שמתקבל. בעיני, אפשרות זו נוחה פחות, שכן בעת פרידה עדיף להפריד את כלל המשאבים".

עו"ד קלדרון מדגישה: "אין זה משנה באיזו אפשרות בחרתם. בכל מקרה יש צורך לפנות לשמאי מקרקעין שיעריך את שווי הנכסים. עורך הדין המלווה אתכם יפנה אתכם לשמאי מקרקעין כדי שתוכלו לאזן ביניכם את המשאבים ולצאת לדרך חדשה".

עו"ד דבורה קלדרון עוסקת בדיני משפחה ובדיני מקרקעין. לשיחת ייעוץ ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 072-3100796

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

הילה צור-שינזי, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • רכוש
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully