וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים בהייטק? בידקו מה קובע הביטוח שלכם לגבי אובדן כושר עבודה

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 27.11.2022 / 13:23

מה יכולים לעשות הייטקיסטים כדי לוודא שפוליסת הביטוח שלהם מגנה עליהם מפני אובדן כושר עבודה ומה אפשר ללמוד מסיפורה של מתכנתת שנאלצה להילחם מול הביטוח על מיצוי זכויותיה

אישה סובלת מכאבי גב מול מחשב נייד. ShutterStock
כאשר נקלעים לסיטואציה רפואית מורכבת, מומלץ למהר ולהתייעץ עם עורך דין שעוסק בתחום/ShutterStock

י', עובדת הייטק בשנות החמישים לחייה, לא האמינה שזה קורה לה: פתאום באמצע החיים, אחרי שעבדה שני עשורים כמתכנתת וזכתה למשכורות גבוהות, היא נקלעה למצב רפואי מורכב, נאלצה להתאשפז, לעבור סדרה של ניתוחים ולהפסיק לעבוד.

י' היתה בטוחה שאין לה מה לדאוג. הרי לאורך השנים היא שילמה מדי חודש פרמיות של אלפי שקלים במסגרת קרן הפנסיה שלה לביטוח אובדן כושר עבודה. ואמנם, לאחר שפנתה לחברת הביטוח שלה, שולמו לי' תגמולים עבור אובדן כושר עבודה, ללא בעיות מיוחדות.

אלא שכעבור שנתיים, הכל השתנה. "חברת הביטוח החליטה יום בהיר אחד להפסיק לשלם לי' את התגמולים המגיעים לה וקבעה על בסיס חוות דעת של רופא מטעמה, כי היא החלימה", מספר עו"ד רם צרפתי, המתמחה במיצוי זכויות מול חברות ביטוח, שייצג את י'. "בעצם החליטו להתיש אותה ולגרור אותה לסיבוב בבית המשפט על מנת לייאש ולהכניע אותה".

כתוצאה מכך, לא היתה לי' ברירה אלא להגיש תביעה נגד חברת הביטוח לבית הדין לעבודה. בתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד רם צרפתי, דרשה י' לחייב את הביטוח להמשיך לשלם לה את התגמולים המגיעים לה וכן לשחרר אותה מהמשך תשלום הפרמיות החודשיות.

חברת הביטוח ניסתה להפעיל חוקרים פרטיים

חברת הביטוח התנערה מכל דרישותיה של י' והסתמכה על חוות דעת של מומחה מטעמה, שקבע כי י' כשירה לחזור לעבודה. "תוך כדי ההליך ניסתה חברת הביטוח ללא הצלחה להפעיל חוקרים פרטיים שניסו להוכיח שי' יכולה לחזור לעבודה", מספר עו"ד צרפתי.

לדבריו, אותם חוקרים עקבו אחרי התנהלותה היומיומית של י', אך נוכחו לדעת שהיא אכן לא יכולה לעבוד. "בהמשך העלתה חברת הביטוח טענות שכל מטרתן היו למשוך זמן ולייאש את י' כדי לגרום לה לוותר על מיצוי זכויותיה", מספר עו"ד רם צרפתי. כך למשל ניסתה חברת הביטוח להסתמך על העובדה שבשלב מסוים ניסתה י' "לעמוד על הרגליים" והקימה עסק, שממנו הרוויחה בשלב הראשון סכומים זעומים, תוך שהיא מצויה בהסדר ריסק זמני.

"חברת הביטוח ניסתה לנצל זאת וטענה כי יש להסתמך על השכר זעום הזה לצורך קביעת גובה התגמולים החודשיים, ולא על בסיס השכר הגבוה שאותו השתכרה במשך כל שנות עבודתה כמתכנתת, עד למחלתה, ואשר על פיו הפרישה ושילמה י' את הפרמיות החודשיות. זאת היתה טענה שכל מטרתה לרוקן את הפוליסה, ואת הריסק הזמני בפרט, מכל תוכן, מה גם שהניסיון להשתקם כשל, והתמורה שקיבלה בגין הניסיון לעבוד בטלה בשישים לעומת משכורותיה החודשיות בסך עשרות אלפי שקלים", מציין עו"ד צרפתי. בסופו של דבר פנו הצדדים לגישור והתיק הסתיים בהסדר.

מה כדאי להייטקיסטים לבדוק בפוליסה שלהם?

לדברי עו"ד צרפתי, מסיפורה של י' עולות כמה תובנות שכדאי לכולם - ובמיוחד לעובדי הייטק שמשתכרים משכורות גבוהות - ליישם ביחס לפוליסת ביטוח אובדן כושר העבודה שלהם: "קודם כל, חשוב לשמור על רציפות הביטוח ולדאוג לכך כי השכר הקובע יהיה השכר הגבוה שלכם. המשמעות היא שאם חליתם ולאחר מכן חזרתם לעבוד בשכר נמוך יותר, עליכם לפנות לסוכן הביטוח ולדאוג לכך שתהיו מכוסים לפי רמת השכר הגבוהה שהיתה לכם, וזאת לכל הפחות עד להתייצבות מצבכם התעסוקתי או חזרה לכושר עבודה מלא".

טיפ חשוב נוסף שמשיא עו"ד צרפתי הוא "לדייק את הגדרת העיסוק בפוליסה שלכם. חשוב שהפוליסה תקבע שתהיו זכאים לתגמולים במצב שבו לא תוכלו עוד לעבוד בתחום העיסוק הספציפי שלכם, למשל תכנות, ולא בכל עיסוק סביר אחד".

לדבריו, "צריך בנוסף לדאוג לכך שההגדרה של אי כושר תכסה עבורכם גם מצבים של אובדן כושר עבודה חלקי ולא רק של אובדן כושר עבודה מלא. כמובן שפוליסות ביטוח כאלו עולות יותר כסף, אבל כדאי להשקיע בהן כדי שישמשו כמטריית הגנה".

לסיכום אומר עו"ד צרפתי כי כאשר נקלעים לסיטואציה רפואית מורכבת שבעטיה מאבדים את כושר העבודה, מומלץ למהר ולהתייעץ עם עורך דין שעוסק בתחום. "מעבר לחשיבות הפנייה לעורך דין מיומן ובעל ניסיון, צריך לדעת גם למי לפנות בממסד הרפואי ואיך לעשות זאת מבלי לפגוע בזכויות העובד".

נקלעתם למצב רפואי מורכב ואתם רוצים לדעת איך להפעיל את פוליסת אובדן כושר העבודה שלכם? פנו לעו"ד רם צרפתי כדי לבדוק את זכויותיכם

טלפון - 03-5612040

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully