וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיול החלומי בעקבות הטלנובלות הטורקיות הפך לסיוט

בשיתוף zap משפטי

13.12.2022 / 13:31

קבוצת חובבי טלנובלות יצאה לטיול באיסטנבול בעקבות "הכלה מאיסטנבול", "הבור" ו"חלומות בהקיץ" | בתביעה נגד מארגנת הטיולים הם טענו כי ההבטחות שניתנו להם לא קוימו, השף הצמוד שהובטח לא הגיע ובבריכה באתר הצילומים גילו ירוקת

הכלה מאיסטנבול. ויוה
הכלה מאיסטנבול/ויוה

בית המשפט הורה לאחרונה למארגנת טיולים מוכרת לפצות 17 חובבי טלנובלות טורקיות שהזמינו דרכה טיול חלומי לאיסטנבול. הטיול, טענו התובעים, אמור היה להיערך בעקבות הסדרות הטורקיות האהובות, ובהן "הכלה מאיסטנבול", "הבור" ו"חלומות בהקיץ", "פזילט" ועוד, אבל לטענתם הפך לחלום בלהות, לאחר שהרוב המכריע של ההבטחות שניתנו להם לא קוימו.

במקביל דחה בית המשפט, ללא נימוקים, את תביעת לשון הרע שהגישה מארגנת הטיולים נגד הלקוחות שלה לשעבר, אלה שחלמו על טיול יוצא דופן וזכו לאכזבה אחת גדולה, לטענתם. תביעת המארגנת הוגשה על רקע ביקורות וחוות דעת שפרסמו אותם לקוחות כנגדה ברשתות החברתיות בעקבות הטיול ואשר לטענתה עולים כדי פגיעה בשמה הטוב.

"בסופו של דבר, מדובר בהישג משמעותי", אומר עו"ד דוד אהרן משה, שייצג את הלקוחות הכאובים בהליך. "בית המשפט דחה את תביעת לשון הרע נגד הלקוחות והורה למארגנת הטיול לפצות אותם בשיעור ממוצע של מחצית מעלות הטיול ששילמו למארגנת בגינו".

"הבריכה של הסדרה הבור היתה מלאה בירוקת"

הטיול החלומי אמור היה להיראות אחרת לגמרי. על פי התביעה שהגישו אותם לקוחות כאובים, באוקטובר 2021 פרסמה מארגנת הטיולים בפייסבוק טיול שבכוונתה לקיים לאיסטנבול בעקבות הסדרות הטורקיות האהובות.

על פי כתב התביעה, המארגנת התחייבה בפרסום כי לאורך כל הטיול יהיה צמוד שף ישראלי, ובכל יום יוגשו שתי ארוחות כשרות. עוד נטען כי המחיר שדרשה המארגנת עמד על 3,600 שקל ואמור היה לכלול "הכל, פרט לבזבוזים".

בתביעה נטען כי הלקוחות, שהם חובבים מושבעים של הסדרות המפורסמות מטורקיה "ורובם מהופנטים אליהן", מיהרו לרכוש את חבילת הנופש והתרגשו לקראת הטיול. ואולם, כאמור, הם נחלו אכזבה מרה, לאחר שרוב ההבטחות שניתנו להם לא קוימו.

בין השאר טענו הלקוחות כי המארגנת הבטיחה להן לישון לילה שלם באחוזה של הסדרה "הבור" ואף במיטה של הכוכב הראשי, וכי באחוזה תהיה להם גישה לבריכה מחוממת וסאונה שאליהן הם יוכלו להגיע במהלך הלילה.

בפועל, נטען בתביעה, האחוזה היתה במצב סניטרי והיגייני ירוד ביותר, הבריכה, כמו גם הסאונה, היתה סגורה, ומי שכן זכה להגיע לבריכה גילה בריכה קרה, חשוכה ומלאה ירוקת. לטענת הלקוחות, התברר כי "כלל לא ניתן לישון באחוזה או במיטה של כוכב הסדרה והמארגנת הודתה במהלך הטיול כי האחוזה מלאת לכלוך וחתולים, כך שאי אפשר לישון בה".

עוד טענו בתביעה כי המארגנת הבטיחה שגודל הקבוצה לא יעלה על 25 אנשים, מה שלא קוים בפועל ולטיול יצאו 34 לקוחות בערך, ולמעשה המארגנת לא עמדה בהבטחה המרכזית לכך שילווה את הטיול שף ישראלי צמוד שיכין אוכל כשר - "הבטחה שהימנעות ממנה חסכה למארגנת אלפי שקלים", על פי כתב התביעה.

המארגנת טענה: "הפוסטים המשמיצים גרמו לגל ביטולי הזמנות"

על פי כתב התביעה הנגדי שהגישה מארגנת הטיול, לאחר שהסתיים הטיול החליטו הלקוחות שלא לעבור על האירוע בשקט והחלו לפרסם ביקורת קשה נגדה בפייסבוק, באינסטגרם ובווטסאפ, ולכן היא מיהרה להגיש נגד הלקוחות לשעבר תביעת לשון הרע. בתביעה טענה כי ההשמצות השקריות שפורסמו אודותיה גרמו לה לנזקים קשים, ובין היתר לביטולים של עשרה אנשים שהזמינו טיול דרכה.
לטענתה, הלקוחות השמיצו אותה למרות שידעו שתכנית הטיול כפופה לשינויים וכי למרבה הצער הטיול "נפל" על ימים שבהם מזג האוויר באיסטנבול היה חורפי וקודר, וכן טורקיה הפכה למדינה אדומה במהלך הקורונה, מה שחייב ביטול של חלק מהפעילויות.

לגבי השף, טענה המארגנת כי מאחר שהשף שאיתו היא סגרה החליט לא להצטרף, בשל מצב התחלואה, היא החליטה לצרף עימה מדריכה ישראלית ומדריך טורקי, ולהכין בעצמה את האוכל לנוסעים.
ואולם, על פי התביעה שהגישה המארגנת, למרות שחלק מהשינויים בטיול היו צפויים, כמה מהלקוחות שהתאכזבו מהטיול הפיצו נגדה השמצות קשות עוד במהלך הטיול וגם לאחר חזרתם לישראל.

על פי התביעה, העלו הלקוחות טענות שקריות, למשל כי היא "נוסעת לעשות בוטוקס על חשבון הנוסעים וגונבת כסף מהמשתתפים", שהיא "רימתה את הלקוחות שלה" ושהיא "הבטיחה לקחת את הנוסעות לבית של הכלה מאיסטנבול", דבר שהיה תלוש מהמציאות, המארגנת הוסיפה בתביעתה כי בעקבות הפוסטים המשמיצים שהועלו לרשת נגרמו לה נזקים כבדים, שבאו לידי ביטוי בין השאר בגל של ביטולי הזמנות.

"מסר חשוב: לא לפזר הבטחות שלא ניתן לעמוד בהן"

לאחר תביעת לשון הרע שהגישה מארגנת הטיולים, הלקוחות הכאובים והכועסים הגישו תביעה מטעמם גם כן, באמצעות עו"ד דוד אהרן משה. בתביעה דרשו הלקוחות מהמארגנת לפצות אותם על ההבטחות שלא מומשו במהלך הטיול ועל עוגמת הנפש שנגרמה להם בעקבותיו. יצוין, כי גם הלקוחות וגם המארגנת הכחישו את הטענות ההדדיות שהעלו בכתבי ההגנה שהגישו לתביעות.

לאחר דיון שבו התייצבו כלל הצדדים והשמיעו את גרסתם בפני כבוד השופט דניאל קירס מבית משפט השלום בנצרת, זה נתן בית משפט את פסק דינו בשתי התביעות על דרך הפשרה, וללא מתן נימוקים. במסגרת פסק דינו דחה בית המשפט את תביעת לשון הרע שהגישה מארגנת הטיולים נגד לקוחותיה לשעבר, ובמקביל חייב את המארגנת להחזיר לרוב המכריע של הלקוחות כמחצית ומעלה מעלות הטיול בממוצע.

"פסק הדין שולח מסר ברור לכל מי שפעיל בתעשיית התיירות", אומר עו"ד דוד אהרן משה. "אל תיצרו מצגי שווא ואל תפזרו הבטחות שלא תוכלו לעמוד מאחוריהן, כי במוקדם או במאוחר תצטרכו לשלם את המחיר".

לסיכום הוא אומר: "לעתים, כאשר הפער בין ההבטחות לבין המציאות כל כך גדול, שום תביעת השתקה, הפחדה או תביעת לשון הרע מצד ספק התיירות לא תמנע את הבלתי נמנע: הפרת הבטחה ללקוח? תשלם!".

התיקים התנהלו בבית משפט השלום בנצרת, ת.א 53033-01-22 ו- 37783-02-22
כבוד השופט דניאל קירס דן בתובענות. פסק הדין ניתן ביום 25.11.2022

משרד עו"ד דוד אהרן משה עוסק בתחום האזרחי על נגזרותיו הנרחבות. לפרטים נוספים וליצירת קשר ניתן לפנות כאן או בטלפון - 077-9968629

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully