וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השעון מתקתק: "מי שרוצה להוציא לילד שלו אזרחות אמריקאית חייב להזדרז"

בשיתוף zap משפטי

12.12.2022 / 13:50

עו"ד מיכאל דקר, ממשרד דקר פקס אופיר ושות', מזהיר: "ילד לאזרח אמריקאי שלא מוציא אזרחות עד גיל 18 עלול לאבד את הזכות לתמיד"

דרכון אמריקאי. ShutterStock
עבור ילדים ונכדים של אזרחים אמריקאים, הליך קבלת האזרחות עשוי להיות פשוט/ShutterStock

"ישראלים בעלי אזרחות אמריקאית רבים אינם יודעים זאת, אבל אם הם רוצים להוציא אזרחות אמריקאית לילד או לנכד שלהם, הם חייבים להזדרז. השעון מתקתק", מזהיר עו"ד מיכאל דקר, שותף במשרד דקר פקס אופיר ושות', המלווה ישראלים רבים המבקשים להוציא אזרחות אמריקאית.

לדבריו, הליך הוצאת האזרחות האמריקאית הוא פשוט יחסית, אבל למי שיחכו לרגע האחרון, נכונה הפתעה לא נעימה. "ילד לאזרח אמריקאי שזכאי לאזרחות אבל לא מממש את הזכות עד גיל 18 עלול לאבד אותה ולהצטער על כך אחר כך", הוא אומר.

"גם למי שנולדו מחוץ לארה"ב מגיעה אזרחות"

ישראלים רבים חושקים בדרכון אמריקאי, ונדמה שאין צורך להכביר במילים על היתרונות הגלומים בו, בין אם כדי לטייל בעולם או כדי לעבוד בארה"ב. ואולם, כפי שמסביר עו"ד דקר, בעוד שעבור מבוגרים קבלת אזרחות אמריקאית ודרכון יכולה להיות מורכבת, עבור ילדים ונכדים של אזרחים אמריקאים ההליך עשוי להיות פשוט.

עו"ד דקר: "כל ילד שנולד בשטח ארה"ב זכאי לאזרחות אמריקאית באופן אוטומטי, אבל גם ילדים לאזרחים אמריקאים שלא נולדו בארה"ב עשויים להיות זכאים לאזרחות בלא מעט מקרים". לדבריו, אם הילד נולד מחוץ לארה"ב, הוא יהיה זכאי לאזרחות אם אחד מהוריו היה אזרח אמריקאי לפני שנולד, ובלבד שההורה גר בארה"ב חמש שנים לפחות, מתוכן שנתיים מעל גיל 14.

"גם ילדים להורים שחיו כל השנים בארץ, אבל ההורים שלהם היו אזרחים אמריקאים, עשויים להיות זכאים לאזרחות", ממשיך עו"ד דקר. "במקרה כזה, הבקשה צריכה להיות מוגשת דרך הסבא או הסבתא, והמבקש צריך להראות שחיו בארה"ב את פרק הזמן הדרוש".

"עיכובים משמעותיים בהליך מאז הקורונה"

לדברי עו"ד דקר, "רוב תהליך בקשת האזרחות מתנהל ישירות מול שגרירות ארה"ב בארץ וכולל מילוי בקשה להכרה בילדים כאזרחים אמריקאים -Consular Report Birth Abroad application. הוא מציין כי הורים יכולים לבקש גם הנפקה של דרכון ראשון עבור ילדיהם.

במסגרת הבקשה לאזרחות נדרשים ההורים לספק פרטים שונים כהוכחה לזכאות הילד לאזרחות, כמו תעודת הלידה שלו, תעודת נישואין או גירושין, וגם ראיות לכך שהם אכן גרו בארה"ב במשך חמש שנים או יותר. "ניתן להוכיח את פרק הזמן שבו גרו ההורים בארה"ב באמצעות דו"חות מס למשל או רישומי ביטוח לאומי", מסביר עו"ד דקר. "דרך אחרת להוכיח זאת היא באמצעות תלושי שכר מהמעסיק האמריקאי, רישומים רפואיים או חוזי משכנתא שנלקחו בארה"ב".

"גם ילדים מאומצים יכולים לקבל אזרחות"

כאמור, גם אם לא גרתם בארה"ב במשך חמש שנים לפני שילדיכם נולדו, תוכלו לאפשר להם לקבל אזרחות באמצעות הוריכם, הסבא או הסבתא, ובלבד שהיו אזרחים אמריקאים והתגוררו בארה"ב במשך חמש שנים לפחות, לפני שילדיכם נולדו.

עם זאת, כפי שמסביר עו"ד דקר, בניגוד לבקשה של הורים לקבלת אזרחות עבור ילדיהם שניתן להגיש בישראל, בקשת אזרחות המסתמכת על מגורי סבא או סבתא חייבת להתבצע בארה"ב. כמו כן, "בשונה מהבקשה לקבלת אזרחות המסתמכת על הזכאות של ההורים, שיכולה להסתיים במהירות דרך השגרירות, הגשת בקשה לקבלת אזרחות דרך הסבא או הסבתא יכולה להימשך שנה או שנתיים בגלל שהיא מחייבת הגשת מסמכים שונים".

לדברי עו"ד דקר, ההליכים התארכו מאז הקורונה, כיוון שאין תורים פנויים. "מסיבה זו יכולים להיות עיכובים משמעותיים, מה שעלול להיות בעייתי במיוחד אם הילד מתקרב לגיל 18".

במסגרת ההליך לקבלת אזרחות דרך הסבא או הסבתא, מסביר עו"ד דקר, הילד יקבל תעודת אזרחות משירותי האזרחות וההגירה בארה"ב. לצורך התקדמות במסלול זה, יש צורך להשיג אישורים המעידים על האזרחות האמריקאית של סבי הילד והוריו, תעודות לידה של הילד וראיות לכך שהסבא או סבתא גרו במשך חמש שנים לפחות בארה"ב. "לפגישה בשירותי האזרחות יש להגיע עם הילדים, ולכן חשוב לדאוג לכך שיקבלו ויזת תייר לפני הפגישה", מוסיף עו"ד דקר.

לדבריו, הליך הוצאת האזרחות הוא לא מסובך אבל הוא עלול להסתבך אם למבקשים אין חלק מהמסמכים הדרושים או שהמצב המשפחתי מורכב. "גם ילדים מאומצים למשל יכולים לקבל אזרחות, אבל ההליך קצת יותר סבוך. הדבר נכון גם לגבי הורים לילדים שאינם נשואים".

עו"ד דקר מדגיש: "בכל מקרה, על הטיפול בבקשת האזרחות להסתיים לפני שהילד מגיע לגיל 18, ולכן חשוב להיערך לכך לפני שזה יהיה מאוחר מדי. ההליך עשוי להיות ארוך ומייגע, אבל עורך דין מיומן ובעל ניסיון ידאג לכך שתקבלו את האזרחות בזמן וללא טעויות".

חושבים להוציא אזרחות אמריקאית עבור ילדיכם או עבור הנכדים שלכם? פנו כאן או בטלפון - 053-9376328 למשרד עורכי הדין דקר, פקס, אופיר ושות' להיוועצות ראשונית בנושא

לאתר המשרד

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • ויזה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully