וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחרור ממעצר: מדוע כדאי לפנות לעורך דין?

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 29.12.2022 / 7:17

התנהלות משפטית חכמה ואפקטיבית עשויה להביא לקיצור משך המעצר ואף לביטולו המוחלט. עורך דין יניב זוסמן מסביר כיצד לפעול החל מרגע המעצר ועד לשחרור המיוחל

אסיר מקבל מפתחות - משוחרר ממעצר. ShutterStock
ככל שמתארך מעצרו של אדם, הדרישות והתנאים לאישור הארכת מעצרו מחמירים/ShutterStock

הזכות לחירות והזכות לכבוד הוכרו זה מכבר כזכויות יסוד בדין הישראלי. ככלל, מעצר מהווה פגיעה חמורה בזכותם לחירות של עצורים שטרם הורשעו. זאת, מפני שכל אדם מוחזק כחף מפשע כל עוד לא הורשע. הגבלה זו של הזכות לחירות מוסדרת במסגרת חוק סדר הדין הפלילי ומאפשרת גורמי אכיפת החוק להגביל את חירותו של אדם בדרך של עיכוב או מעצר.

מה ההבדל בין מעצר ימים למעצר עד תום ההליכים?

"דיני המעצר הפלילי עורכים הבחנה נורמטיבית בין שני סוגים של מעצרים. סוג המעצר הראשון מכונה מעצר ימים והוא קודם להגשת כתב האישום. לעומתו, סוג המעצר השני, המכונה מעצר עד תום ההליכים המשפטיים, נמשך ממועד הגשתו של כתב האישום ועד סיום ההליך המשפטי. במסגרת ההליך הפלילי עצמו, ובתוך כך בשלב המעצר עד תום ההליכים, מוצג בפני ההגנה חומר החקירה במלואו".

לעומת זאת, מסביר עו"ד יניב זוסמן, כוכב עולה בתחום המשפט הפלילי, "במסגרת מעצר ימים, בידי ההגנה מצויים אך גרסתו של החשוד, סעיפי העבירה, תמצית בקשת המעצר וחקירה נגדית מטעם נציג המשטרה. כתוצאה מכך, בשלב מעצר הימים פועל הסניגור הפלילי במסגרת מעורפלת ומצומצמת במיוחד.

שלבי המעצר

סמכות המשטרה לעצור אדם מוגבלת למשך 24 שעות. לאחר מכן יש להביא את העצור לפני שופט בית משפט השלום, שבסמכותו להורות על המשך המעצר לתקופה שלא תעלה על 15 יום בכל פעם ועד 30 יום בסך הכל. ככל שמתארך מעצרו של אדם, הדרישות והתנאים לאישור הארכת מעצרו מחמירים.

לדברי עו"ד זוסמן, "הליך הדיון בבקשות המעצר הוא הליך רגיש במיוחד שבו חשוד, שחזקת החפות עדיין עומדת לו, נמצא בדיון שבו חומר החקירה אינו חשוף בפניו, ופעמים רבות הדיון בבקשה לשלילת חירותו מסתמך על חומר חסוי".

כאשר יובא החשוד לפני השופט התורן, יעלו נציגי המשטרה טענות בדבר הצורך בהארכת מעצר, ואילו בא כוח החשוד יציגו טענות אשר מצדיקות את שחרורו, בין אם בצורה מוחלטת ובין אם במסגרת של חלופת מעצר (קרי, מעצר בית). יש להדגיש כי שחרור ממעצר עשוי להתרחש תחת תנאים מגבילים כגון הרחקה מעדים פוטנציאלים ומהמתלוננים, אי יצירת קשר עם גורמים אשר מעורבים בתיק, הפקדה כספית, ערבות צד ג' וכיוצא באלה.

שחרור ממעצר - כיצד עורך דין יכול לסייע?

שחרור ממעצר דורש יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה מצד בא כוחו של החשוד. "יצירתיות היא שם המשחק", אומר עו"ד זוסמן, כוכב עולה בתחום המשפט הפלילי. "בשל העובדה שמעצר ימים הוא מעצר לצורכי חקירה, על עורך הדין הפלילי להביא את בית המשפט לשאול את עצמו האם פעולות החקירה שאותן ביצעה המשטרה הן הכרחיות ונחוצות".

כיצד על חשוד שנמצא במעצר ימים לנהוג?

"תחילה, יש לזכור כי מדובר בשלב רגיש במיוחד שעשוי להשפיע על גורל ההליך כולו. לאור העובדה שהמשטרה לא תבחל באף אמצעי על מנת לגבש את הראיות שיובילו להארכת מעצר והגשת כתב אישום, חשוב לפנות מוקדם ככל האפשר לעורך דין פלילי מנוסה".

שנית, לדבריו, ו"למרות הקושי העצום העומד בפני עצורים, יש לשמור על קור רוח ולהקשיב לעצותיו של עורך הדין. זיכרו כי עורך הדין פועל במלוא המרץ על מנת להביא לקיצור ימי המעצר ואף לשחרור מלא. שלישית, חשוב לשים לב לתרגילי חקירה, לרבות הימצאותם של מדובבים בתא, שימוש בהקלטות, הטחתן של עובדות שאינן מגובות, הפעלת לחצים וכיוצא באלה".

משרד עורכי הדין יניב זוסמן מתמחה בדין הפלילי על כל רבדיו. ליצירת קשר ולפרטים נוספים פנו כאן או בטלפון - 077-8053390

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully