וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעות על מענק עבודה מועדפת: אולי גם לכם מגיע פיצוי?

בשיתוף zap משפטי

2.1.2023 / 8:51

מתעשיה ועד מלונאות: מי שעבדו לאחר השחרור במשך חצי שנה בעבודה נדרשת עשויים להיות זכאים למענק של כמעט 10,000 שקל. מי זכאי למענק, באילו תנאים ועד מתי ניתן לדרוש אותו?

עובדת צעירה בתחנת דלק. ShutterStock
באתר הביטוח הלאומי יש רשימה ארוכה של משרות נדרשות שמזכות במענק על עבודה מועדפת/ShutterStock

י' השלימה את שירותה הצבאי ולא התמהמה. בתוך שבועות ספורים היא החלה לעבוד כמאבטחת באתר בנייה, שבקומה התחתונה שלו היה קניון. י' שמחה על התפקיד. הוא אמנם היה לא קל, אבל בסוף הדרך, כך הבינה, מחכה לה צ'ופר - מענק עבודה מועדפת של כמעט 10,000 שקל.

לאחר כמעט שנה, סיימה י' את עבודתה ופנתה לביטוח הלאומי בבקשה לקבל את המענק המגיע לה, אלא שאז ציפתה לה הפתעה - הבקשה נדחתה במפתיע. הסיבה, לטענת הביטוח הלאומי: היא אבטחה את הקניון ולא את אתר הבנייה עצמו. כלומר, לא עבדה בענף הבניין שמזכה במענק.

"השורה התחתונה העולה מהסיפור הזה היא שכל חייל משוחרר שרוצה לקבל את המענק צריך לבדוק היטב את התנאים כדי לא להתאכזב אחר כך", אומר עו"ד ברק אסף, המתמחה בנושא. בעקבות תביעה שהגישה החיילת באמצעות עו"ד ברק, היא קיבלה לבסוף את המענק המגיע לה.

"ברמה הבסיסית, חיילים משוחררים צריכים לדעת שאם בתוך שנתיים מהשחרור יעבדו בעבודה נדרשת במשך חצי שנה לפחות, הם יהיו זכאים למענק", מסביר עו"ד אסף. "רבים מהצעירים שמשתחררים מהצבא מקלים בכך ראש, יוצאים קודם לטיול ארוך, ואז מפספסים את הרכבת".

אילו עבודות נחשבות לעבודה נדרשת (מועדפת) ומזכות במענק?

עבודה מועדפת מוכרת רק בתחומים מוגדרים, כגון חקלאות, בנייה, תעשיה, תחנות דלק, בתי מלון וטיפול באנשים עם מוגבלות. "עם זאת, צריך לשים לב שלא כל עבודה באחד התחומים מזכה במענק, אלא רק תחומים נדרשים", מסביר עו"ד אסף.

לדוגמה, פקיד בבית מלון לא יהיה זכאי למענק לעומת עובד משק במלון. באתר הביטוח הלאומי יש רשימה ארוכה של משרות נדרשות שמזכות במענק על עבודה מועדפת. "הוצעה לכם עבודה ויש לכם ספק אם העבודה היא אכן נדרשת, עירכו קודם כל בדיקה באתר", הוא ממליץ.

האם רק מי ששירתו בשירות חובה זכאים למענק?

"לא, גם מי שסיימו תקופה של 24 חודשים בשירות לאומי, בשירות לאומי-אזרחי, יהיו זכאים למענק. בנוסף, יהיו זכאיות למענק גם בנות ששירתו שירות לאומי והפסיקו את השירות לרגל נישואין, אך זאת רק אם השלימו שישה חודשי שירות לפחות והתחתנו בתוך 30 יום מהפסקתו".

האם חייבים לעבוד במשך שישה חודשים כדי לקבל את המענק?

"לא בהכרח. ניתן לקבל מענק חלקי בנסיבות מסוימות אם עבדת לפחות שלושה חודשים, למשל אם עבדת בעבודה שלא מתאימה לך או שאתה מתגורר במרחק רב מהעבודה והמעסיק לא הציע לך לינה".

האם קבלת המענק אוטומטית או שצריך לעשות משהו אקטיבי כדי לקבלו?

"קבלת המענק אינה אוטומטית. כדי לקבלו צריך קודם כל לעבוד בעבודה נדרשת במשך שישה חודשים לפחות, בתוך שנתיים מהשחרור. הדבר השני שהעובד צריך לעשות הוא לחתום עם המעסיק על טופס שמאשר שהוא עבד 180 יום לפחות. את הטופס הזה המעסיק מגיש לביטוח לאומי".

הגשתי בקשה למענק עבודה מועדפת, אך היא נדחתה. מה עלי לעשות כדי למצות את זכויותיי?

"מי שמגיש בקשה למענק ובקשתו נדחית יכול להגיש ערעור על ההחלטה לבית הדין לעבודה. במסגרת התביעה, אותו עובד יידרש להוכיח כמה ימים הוא עבד ואיפה התבצעה העבודה. צריך לשים לב שההתיישנות על הגשת תביעה בעניין זה היא קצרה מאוד ועומדת על שנה בלבד".

חושבים שגם לכם מגיע מענק על עבודה מועדפת? רוצים למצות את זכויותיכם? פנו כאן לעו"ד ברק אסף, המתמחה בדיני ביטוח לאומי, לצורך קיום היוועצות ראשונית בנושא

טלפון - 077-2303946

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully