וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהריבית מזנקת, החייבים טובעים והבנקים חוגגים - דבר אחד הם לא מספרים לכם

בשיתוף zap משפטי

5.1.2023 / 13:31

בעקבות הזינוק בריבית, אלפי אנשים עלולים למצוא עצמם במאבק הישרדותי ממושך, אבל דווקא כעת הבנקים נוהגים בהם בכוחנות, אומרת עו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס. "חייבים להסדיר את מאזן הכוחות עם איש מקצוע"

ריבית. ShutterStock
מתווה הריבית מאיים להטביע בחובות את מי שקודם לכן הצליחו בקושי לעמוד בהחזרי התשלומים/ShutterStock

"בעקבות עליית הריבית בחודשים האחרונים אלפי אנשים ברחבי המדינה נקלעו לחובות אדירים שרק הולכים וגדלים, אבל באופן אטום לגמרי דווקא עכשיו הבנקים נוהגים בכוחנות", כך אומרת עו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס, המתמחה בדיני חדלות פירעון ומלווה חייבים רבים.

לדבריה, מתווה הריבית, שלא נראה כי הוא הולך להיעצר בזמן הקרוב, מאיים להטביע בחובות את מי שקודם לכן הצליחו בקושי לעמוד בהחזרי התשלומים. כעת אלה צוברים חובות עצומים, שאין ביכולתם להחזיר. "אלפים עלולים להיזרק לרחוב", מזהירה עו"ד בן דוד-בוסטוס, "מדובר בדיני נפשות ".

"הבנקים מנצלים את הכוח שלהם בלי למצמץ"

לשאלה מה צריך לעשות מי שנקלע לחוב אדיר לבנק של מאות אלפי שקלים, שאין ביכולתו להחזיר, עונה עו"ד בן דוד-בוסטוס: "דרך אחת היא לפנות להליך חדלות פירעון, ולמעשה להכריז על פשיטת רגל, אך מדובר בהליך הנושא בחובו השלכות לא פשוטות, גם מבחינת ההגבלות המוטלות על החייב וגם מבחינת הסטיגמה שאותה הוא נושא כמו אות קין והאופן שבו הוא עשוי לתפוס את עצמו".

דרך אחרת היא להגיע להסדר חוב מאוזן יותר מול הבנק. "הבעיה היא שלרוב, כשאדם פרטי חייב סכום כסף משמעותי ופונה לבנק בבקשה להסדר, ללא ליווי מקצועי של עורך דין הבקיא בתחום, אף אחד לא מסתכל עליו ובמקרה הטוב יציעו לו הסדר מצוין לבנק אולם לא בהכרח טוב לחייב".

הבנק, מסבירה עו"ד בן דוד-בוסטוס, למעשה גוזר עמלות גבוהות על פיגורים, כשהריבית נוסקת והחייב נותר מול שוקת שבורה ומסכים לחתום כמעט על כל הסדר מבלי להבין לעומק את ההשלכות. "הבנקים מנצלים את כוחם בלי למצמץ, ועל רקע עליית הריבית זה רק ילך ויחמיר".

לדבריה, הבנקים פועלים באופן כוחני כלפי חייבים זה שנים ארוכות, ועצם המעמד שבו חייב נאלץ לעמוד מול מנהל סניף בנק ולספק הסברים, יוצר פער כוחות מובהק. "חייבים לא יודעים את הזכויות שלהם מול הבנק ומרגישים כמו נאשמים העומדים חסרי אונים מול פרקליטות המדינה ובית המשפט", היא מדגישה.

"הזדמנות לקראת סוף השנה לסגור חובות"

הדרך לאזן את פערי הכוחות היא להגיע מוכן, לאחר קבלת ייעוץ משפטי ובליווי עורך דין מיומן ובעל ניסיון שמכיר את דיני הבנקאות ואת דיני חדלות הפירעון, ויודע כיצד לדבר עם הבנקים בשפתם. "לעתים הבנקים פועלים בכוחנות יתר, ומישהו חייב להצביע על כך. לא הכל אבוד", היא מבקשת להרגיע.

עו"ד בן דוד-בוסטוס מפנה לפסק הדין זאבי, הלכה מהפכנית שניתנה על ידי בית המשפט העליון בשנת 2015, במסגרתה נפסק כי הבנקים ישיבו לאיש העסקים סכום עצום של 286 מיליון שקל בגין ריבית פיגורים שנגבתה ממנו, וכפי שנטען במקרה זה "ריבית רצחנית".

הריבית נשענה על פיצוי מוסכם כביכול, בחוזה בין הצדדים, אך בית המשפט קבע כי היתה חריגה. "בפסק הדין נקבע כי לעתים, בנסיבות חריגות, ניתן לשנות את גובה הפיצוי המוסכם בחוזה מול בנקים", אומרת עו"ד בן דוד-בוסטוס.

"השורה התחתונה לחייבים קטנים יותר היא שגם הם יכולים להישיר מבט אל פקידי הבנק ולא לקבל כתורה מסיני סירוב שלהם להתגמש ולבוא לקראת הלקוח". לדבריה, במיוחד לקראת סוף השנה, כאשר הבנקים שואפים לשפר את המאזנים שלהם ולצמצם את היקף החובות האבודים (החובות שהם מעריכים כי אין ביכולתם לגבות), קיימת הזדמנות להגיע עימם להסדר, שיאפשר להקטין את היקף החוב המשולם ויוציא חייבים לדרך חדשה.

"אל תחששו מהבנק, אל תסכימו ליפול לרשת שלו", היא מתרה בחייבים. "שפרו את מאזן הכוחות ביניכם לבין פקידי הבנק באמצעות איש מקצוע, ודעו כי בכל מקרה ניתן לחשוב על פתרון יצירתי שיסייע לכם לצאת מהבור".

חייבים סכום משמעותי לבנק? מתקשים לעמוד בהחזר ומעוניינים להגיע להסדר חוב? פנו לעו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס המתמחה בדיני חדלות פירעון ותחומים נוספים מהמשפט האזרחי, לצורך קיום התייעצות ראשונית בנושא

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון: 053-6110332 או במייל: bdblawoffice@gmail.com

לעו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • ריבית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully