וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך לדייר בתכנית פינוי-בינוי

בשיתוף zap משפטי

8.1.2023 / 8:51

התחדשות עירונית הפכה לחלק מהנוף האורבני בישראל אך תהליכי פרויקטים של תמ"א 38 או פינוי-בינוי עשויים להיות מורכבים. איך ניתן לצלוח אותם? עו"ד מזל גולוב, העוסקת בדיני מקרקעין, עם כל התשובות

בנייה של בניין ברחוב כצנלסון, ראשון לציון. ShutterStock
עו"ד מקצועי ומיומן בתחום יידע לשמור על האינטרסים והזכויות של הדיירים בצורה הטובה ביותר/ShutterStock

שלב ראשון - התאגדות נציגות הדיירים

"להתאגדות הנציגות אין כלל קשר לוועד הבית בבניין משותף" מבהירה עו"ד מזל גולוב העוסקת בתחום דיני מקרקעין בתחילת דבריה. "התפקיד של נציגות הדיירים נעשה בהתנדבות מלאה וללא תשלום. תפקידם לקשר בין כל הגורמים - עורך הדין, היזם ושאר אנשי המקצוע. מהרגע שחלק או מרבית הדיירים החליטו שרוצים ללכת להליך של התחדשות עירונית, הם צריכים להיוועץ ולהיעזר בשירותיו של עו"ד מקצועי שיידע ללוות אותם בבחירת היזמים ושאר אנשי המקצוע שיקדמו את הפרויקט".

שלב שני - בחירת היזם

כיצד עו"ד יכול לסייע לדיירים בבחירת יזמים? "עו"ד מיומן בתחום יידע לערוך מכרז בין יזמים שאליו יוגשו ההצעות שלהם ובהן פירוט התמורות שיינתנו לדיירים, מפרט הדירות וכו'. ההצעות נבדקות על ידי עורך דין, בין היתר מול מחלקת ההנדסה של העירייה, ונעשה בירור לגבי היתכנות התמורות שהוצעו".

לדברי עו"ד גולוב, שלב זה מהווה תהליך סינון של חלק מהיזמים. "עורך הדין המייצג מעניק לדיירים את כל הידע הדרוש על מנת שיוכלו לבחור את היזם המתאים ביותר עבור הפרויקט. הוא בודק את החוסן הפיננסי של היזם, מה הבטוחות שלו, האם יש ליווי בנקאי, האם ניתנות לדיירים כל הערבויות; נבחנים גם הפרויקטים הקודמים של היזם, בעיקר אלה שכבר אוכלסו, המלצות מדיירים קודמים ועוד".

עו"ד גולוב מסבירה כי היזם שנבחר הוא לרוב זה שעומד בכל הדרישות וזה שמציע את התמורות הגבוהות ביותר. "בסופו של דבר הדיירים הם אלה שבוחרים את זהות היזם שאיתו הם רוצים לבצע את התכנית".

שלב שלישי - מו"מ על ההסכם המשפטי

"אחרי שנבחר יזם, מתחילים במו"מ על ההסכם המשפטי וכל נספחיו. הנציגות בוחרת מפקח מטעם הדיירים כדי שיבחן את המפרט הטכני. במקביל, העו"ד מגיע לנוסח מוסכם של ההסכם המשפטי עם היזם, מכין תקציר של ההסכם על סמך עיקרי ההצעה ומציג אותו ואת טיוטת ההסכם בפני הדיירים".

שלב רביעי - כנס דיירים

בשלב הבא, עורכים כנס דיירים בנוכחות היזם, האדריכל ועוה"ד של הדיירים. "בכנס", מתארת עו"ד גולוב, "היזם מציג את החברה והניסיון שלו, פרויקטים שנמצאים בתהליך או כאלה שנמסרו לדיירים. עוה"ד של הדיירים מציג את עיקרי ההסכם. לאחר הכנס מכינים פרוטוקול הכולל את עיקרי הדברים וקובעים מועד לחתימת ההסכם".

עוה"ד של הדיירים - שומר הזכויות והאינטרסים של הדיירים

פרויקטים בהתחדשות עירונית הם ארוכים מטבעם, בעיקר כאשר מדובר בפרויקט במסגרת פינוי-בינוי שעשוי לארוך בין שבע לעשר שנים. "לכן, יש חשיבות גבוהה מאוד שעוה"ד מטעם הדיירים ילווה אותם כבר בתחילת התהליך", אומרת עו"ד גולוב.

לדבריה, "עו"ד מקצועי ומיומן בתחום יידע לשמור על האינטרסים והזכויות שלהם בצורה הטובה ביותר. ליווי של עו"ד נמשך עד למסירת המפתח לדייר. התפקיד הכי חשוב של העו"ד הוא לקדם את הפרויקט ולהביא לכך שייצא לפועל תוך מתן תשומת לב לפרטים הקטנים. הוא למעשה מהווה מעין שלוחה של בעלי הדירות ומטפל בכל מה שקשור לפרויקט".

עו"ד גולוב מבקשת לציין כי התשלום לעוה"ד מטעם הדיירים מבוצע על ידי היזם. "יש חשיבות רבה לכך שעוה"ד של היזם לא יהיה גם של הדיירים, זאת על מנת למנוע ניגוד עניינים ועל מנת שעוה"ד מטעם הדיירים יוכל לשמור היטב על האינטרסים והזכויות שלהם לאורך כל התהליך".

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 072-2597846

לעמוד המשרד באתר משפטי

מורן פתרונות פיננסיים. טל': 053-6660462 מייל : porat@zahav.co.il-a

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully