וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נפגעתם בתאונת עבודה? הכסף נמצא על הרצפה"

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 19.1.2023 / 7:45

"מי שנפגע בתאונת עבודה חייב לפעול כדי לממש את זכויותיו. החשש מעימות עם המעסיק הוא מופרך כי בפועל התביעה מתנהלת מול ביטוח לאומי" | עו"ד ידידיה בלויגרונד, המתמחה בנזיקין, מסביר מה כוללת תאונת עבודה, את מי ניתן לתבוע ואיך מתנהלות תביעות בנושא

תאונת עבודה. ShutterStock
"מי שנפגע חייב לפעול"/ShutterStock

"עובדים רבים שנפגעים בתאונת עבודה חוששים במקרים רבים לממש את זכויותיהם ולהתעמת עם המעסיק, אבל הפחד הזה לא רלוונטי, שכן בפועל התביעה מתנהלת מול ביטוח לאומי", כך מסביר עו"ד ידידיה בלויגרונד, מומחה לנזקי גוף, המייצג נפגעי תאונות עבודה רבים.

לדברי עו"ד בלויגרונד, "מי שנפגע חייב לפעול. הרתיעה של העובדים נובעת מחשש מוטעה מפני המעסיק, אבל הפחד לא רלוונטי. ההתנהלות היא מול ביטוח לאומי, והכסף ממש מונח על הרצפה".

"מגוון רחב מאוד של מקרים שמזכים בפיצוי"

כדי להסביר למה בדיוק מתכוון עו"ד בלויגרונד ואיך ניתן לממש את הזכויות המגיעות לעובד בעקבות תאונת עבודה, צריך להבהיר תחילה מהי תאונת עבודה. "תאונת עבודה מוגדרת על פי החוק כתאונה שמתרחשת בזמן העבודה, בדרך לעבודה או בדרך חזרה מהעבודה", הוא אומר.

לדבריו, "לעתים גם עובד שביצע תאונה כאשר הקפיץ את ילדיו לבית הספר בדרך לעבודה, או מי שעצר להתפלל בדרך לעבודה, ייחשב כמי שנפגע בתאונת עבודה".

במקום העבודה עצמו התאונה יכולה להתרחש בשלל צורות ונסיבות. "יכול להיות למשל מלצר שהחליק באולם חתונות שבו הוא עובד או פועל שפגע בעצמו עם מסור", מסביר עו"ד בלויגרונד. "נוסף על אלה, יש גם כל מיני תאונות עבודה קצת פחות שגרתיות", הוא ממשיך.

דוגמה אחת יכולה להיות למשל של עובד שנפצע במהלך משחק של הליגה למקומות עבודה, או של עובד שנפגע במהלך נופש שאורגן על ידי מקום העבודה.

"כל מקרה הוא תלוי נסיבות, אבל קיים מגוון רחב מאוד של מקרים שעשויים לזכות את מי שנפגע בתאונת עבודה בפיצוי, ולכן אסור לוותר מראש, ותמיד חשוב לבדוק את הזכאות שלכם".

"המעסיק אדיש כלפי תביעות על תאונת עבודה"

כאמור, כפי שמסביר עו"ד בלויגרונד, החשש של עובדים מהגשת תביעה לביטוח לאומי על תאונת עבודה הוא מופרך. "התביעה ככלל לא מתנהלת מול המעסיק", הוא מבהיר, "אלא מול הביטוח הלאומי. המעסיק אדיש כלפיה".

לדבריו, "התפקיד של המעסיק הוא רק לסייע לעובד להוכיח שהתאונה אכן התרחשה, אבל הוא לא נפגע מכך. הביטוח הלאומי הוא בעצם כמו חברת ביטוח של המדינה שהעובד והמעסיק מפרישים אליה פרמיות. במקרה של תאונה, הם אינם אחראים לתשלום".

מהו הדבר הראשון שצריך לעשות לאחר התאונה?

עו"ד בלויגרונד מסביר: "קודם כל, צריך להזדרז ולדווח שנפגעתם. בנוסף, בהזדמנות הראשונה שבה תגיעו לקבל טיפול רפואי, חשוב שתציינו כי מדובר בתאונת עבודה. לדיווח הראשון יש את החשיבות הרבה ביותר, משום שהוא הכי אותנטי".

עוד ממליץ עו"ד בלויגרונד לתעד את התאונה ולאסוף את פרטי העדים שהיו במקום. "הם אלה שיוכלו אחר כך לחזק את הטענות שלכם שהתאונה באמת התרחשה ולאשש את הנזק שנגרם לכם".

טיפ חשוב נוסף מעו"ד בלויגרונד הוא לדווח על כל הכאבים שאתם חשים ולא להחסיר דבר. "גם אם נגרם לכם נזק קל, אל תתעלמו ממנו. ייתכן כי מספר ימים לאחר מכן, הכאב יגבר, ואם לא תדווחו על כך בפעם הראשונה, יהיה לכם קשה להעלות זאת בהמשך".

איך מתנהלת תביעה על תאונת עבודה?

"ראשית, תביעה כזאת צריכה להיות מוגשת לביטוח לאומי כדי שהוא יכיר בתאונה כתאונת עבודה". לדבריו, התביעה צריכה להיות מוגשת בסמוך ככל האפשר למועד התאונה, כדי שהביטוח הלאומי ישלם לעובד על ימי העבודה שהפסיד.

בשלב מאוחר יותר, לאחר שהתאונה מוכרת על ידי ביטוח לאומי והעובד מקבל פיצוי על ימי העבודה שהפסיד, עליו להגיש תביעה לביטוח לאומי לקביעת סוג הנכות שנגרמה לו בעקבות התאונה, בין אם זו נכות קבועה או נכות זמנית, ולתבוע את דרגת הנכות הרלוונטית.

"לא חייבים להיות בכיסא גלגלים כדי לתבוע נכות מביטוח לאומי", הוא מסביר. "נכות היא בעצם כל מגבלה שפוגעת בתפקוד של הנפגע בחיי היומיום, בין אם מדובר בפגיעה ברצועה בברך שגורמת לכאבים או לאיזשהו כאב בצוואר".

לדברי עו"ד בלויגרונד, את התביעה לקביעת סוג ודרגת הנכות יש להגיש לאחר קבלת אישור ההכרה ותשלום דמי הפגיעה ככל ונעדרתם מהעבודה. יש לציין, כי גם אם לא היתה היעדרות מהעבודה עדיין ניתן להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות לאחר קבלת אישור ההכרה.

זאת ועוד, אם חלה החמרה במצבו של העובד, הוא יכול להגיש לביטוח הלאומי תביעה על החמרה זו ולדרוש לקבוע לו דרגת נכות, בהתאם למצבו החדש. "אם לא הגשתם תחילה תביעה לקביעת דרגת נכות, לא תוכלו אחר כך להגיש תביעה נוספת להחמרה במצב", מדגיש עו"ד בלויגרונד.

בנוסף הוא מבהיר כי לאחר הגשת התביעה נגד הביטוח הלאומי, ניתן להגיש בשלב מאוחר יותר גם תביעה כנגד חברת הביטוח של המעסיק. "ההחלטה על כך היא החלטה אסטרטגית של התובע ושל עורך הדין", מסביר עו"ד בלויגרונד.

"חשוב להבין שמסכום הפיצוי שייקבע לכם בתביעה נגד חברת הביטוח של המעביד, בית המשפט ינכה את הסכום שקיבלתם כבר מביטוח לאומי, ולכן במקרים מסוימים הגשת תביעה כזאת לא תהיה כדאית. צריך לשקול כל מקרה לגופו".

בסופו של דבר, מבהיר עו"ד בלויגרונד, הדבר החשוב ביותר לאחר תאונת עבודה הוא לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מתאים. "רק פנייה לעורך דין מיומן ובעל ניסיון, בזמן הנכון לאחר התאונה, תאפשר לכם להתנהל כהלכה, להימנע מביצוע טעויות מיותרות ולמצות את זכויותיהם", הוא מסכם.

אתם או אחד מבני משפחתכם נפגע בתאונה עבודה? זקוקים לסיוע בהגשת תביעה ובמיצוי הזכויות שלכם? פנו כאן לעו"ד ידידיה בלויגרונד להיוועצות ראשונית בנושא או בטלפון - 053-9374956

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully