וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל הוסדרה אזרחות גרמנית מתוקף סעיף 15 לחוק

בשיתוף zap משפטי

17.1.2023 / 13:50

גרמניה העבירה תיקון בחוק האזרחות הכולל שורת הקלות עבור המבקשים להתאזרח ומכליל לראשונה ברשימת הזכאים עשרות אלפי אנשים. אחד הראשונים בעולם לקבל אזרחות גרמנית מתוקף הסעיף הוא ישראלי

דרכון גרמני. ShutterStock
רשימת ההקלות פתחו את הדלת להגשת בקשת אזרוח עבור רבים/ShutterStock

תיקון שהוכנס לחוק האזרחות הגרמני באוגוסט 2021 חולל מהפכה דרמטית עבור עשרות אלפי אנשים: תחת סעיף 15 לחוק הוגדרה רשימת הקלות שפתחו את הדלת להגשת בקשת אזרוח עבור רבים שעד לרגע זה לא היו זכאים לכך, אם הם עומדים בתנאים מסוימים. אמנם מדובר בתנאים סבוכים ולא פשוטים להוכחה, אולם הפתח נפתח.

ארבעה חודשים בלבד מרגע שניתן היה להגיש בקשת אזרחות מתוקף סעיף 15 לחוק, כבר בדצמבר 2021 קיבל הישראלי הראשון שהגיש בקשה במסלול זה, ואחד האנשים הראשונים בעולם, את תעודת האזרחות הגרמנית.

"מדובר בהישג שאנחנו גאים בו מאוד", אומר מי שליווה את התהליך, עו"ד ניר לנקר ממגדל אלקטרה סיטי בת"א, מומחה בליווי ישראלים בהליך הוצאת דרכון גרמני. "מדובר באחד הדרכונים המבוקשים ביותר בעולם ובאחת המדינות שהכי פחות מקלות על מבקשי האזרחות. אנחנו שמחים וגאים להיות הראשונים בישראל, ככל שידוע, שהצליחו להסדיר אזרחות ודרכון גרמני תחת סעיף 15 המתוקן".

את ההישג המהיר זוקף עו"ד לנקר לעובדה שמשרדו, שהינו הוותיק ביותר בישראל בתחום האזרחות הגרמנית, מעודכן בכל התפתחות, תקדים או שינוי בתחום ברגע שהוא קורה.

"מאחר שכבר בתחילת 2021 ידענו שב-21 לאוגוסט 2021 יהיה ניתן להגיש בקשות אזרוח תחת סעיף 15 המתוקן, התחלנו לעבוד על התיק הראשון ועל רבים נוספים אחריו חודשים לפני פתיחת אפשרות ההגשה. ברגע שניתן היה, הגשנו את התיק כשהוא תפור מכל קצוותיו. בדצמבר אותה שנה התקבלה בקשת האזרוח הראשונה שהגשנו, ומאז כבר אושרו רוב הבקשות הבאות שהגשנו עבור לקוחותינו".

עורך דין ניר לנקר. ויזל מרקטינג,
עורך דין ניר לנקר/ויזל מרקטינג

ההקלות בתיקון 15 לחוק האזרחות: תיקון עוול היסטורי

ההקלות שהוכנסו לסעיף 15 לחוק האזרחות מאפשרות לעשרות אלפי ישראלים שלא היו זכאים עד כה, להגיש בקשות אזרחות.

בין היתר נקבע כי גם צאצאים לאזרחיות גרמניות לשעבר שנולדו לפני 1953 יכולים להתאזרח, כאשר עד כה רק צאצאים לאזרחים גברים לשעבר יכלו לעשות זאת. כמו כן, נקבע כי גם צאצאי אזרחים לשעבר שנולדו מחוץ לנישואין יוכלו להתאזרח.

השינוי הגדול והדרמטי ביותר הוא הסעיף שקובע כי לא רק צאצאים לאזרחים גרמנים לשעבר זכאים להתאזרח מחדש, אלא כעת גם צאצאים של תושבי קבע לשעבר בגרמניה, שברחו ממנה מאימת

הנאצים. כלומר, גם צאצאיהם של אזרחים פולנים ואחרים ואף חסרי אזרחות, אם היו תושבי קבע בגרמניה, יוכלו כעת תחת תנאים מסוימים להתאזרח בגרמניה.

"מדובר גם באנשים שהגישו בקשות לאזרחות גרמנית בעבר ונדחו", מדגיש עו"ד לנקר. "לאור התיקונים החדשים, כדאי למי שנדחה בעבר לבדוק האם יש בסיס להגשת הבקשה מחדש. אם ניתן להוכיח את הזיקה לתושב קבע לשעבר בגרמניה שנמלט מהנאצים, ולהציג תעודת יושר - הגיוני לבקש את הבקשה מחדש. התיקונים נועדו לתקן אפליות שהיו קיימות בחוק ולאפשר התאזרחות לכל מי שבאמת מגיע לו".

עו"ד לנקר מסכים כי לא פשוט להוכיח תושבות קבע לשעבר, בעיקר לנוכח החורבן שעברה גרמניה בזמן מלחמת העולם השנייה והשמדתם של ארכיונים שלמים. עם זאת, יש דרכים להשיג את ההוכחות ולהגיש את התיק באופן שיעלה משמעותית את הסיכוי לאישור האזרחות.

"כמו שהצלחנו לאזרח את הישראלי הראשון ואחריו באו עוד רבים, אנחנו יודעים שיש עוד עשרות אלפי ישראלים שניתן לאזרח אותם. אבל רצוי למהר, שכן החוק משתנה כל הזמן, וכמו שהתיקונים נחקקו, הם יכולים להשתנות. הזמן הוא עכשיו".

פרטים נוספים בטל': 03-5052141, באתר ובדף הפייסבוק. כתובת: הרכבת 58 (מגדל אלקטרה סיטי) תל אביב.

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully