וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניתן לקבל פיצוי של מאות אלפי שקלים על נזקים של עצי פיקוס"

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 22.1.2023 / 8:04

עו"ד דוד מנע, שמייצג 150 תובעים ב-15 תביעות שהוגשו על נזקי עצי פיקוס, מעריך שקיימים עוד אלפי ניזוקים שלא מודעים לזכויותיהם בנושא

פיקוס בנגלי בגן מחקר בוטני בניר עוז. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
"קשה להעריך את ההיקף העצום של הנזקים שגורמים עצי הפיקוס"/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין

נזקי צנרת וביוב קשים, מרצפות הרוסות, ציוד שניזוק ואפילו סדקים בקירות - אלה הם רק חלק מהנזקים, שבגינם תובעים פיצוי מאות תושבים במרכז, המתגוררים בסמוך לעצי פיקוס.

"קשה להעריך את ההיקף העצום של הנזקים שגורמים עצי הפיקוס", אומר עו"ד דוד מנע, שמייצג בימים אלה 150 תובעים ב-15 תביעות שונות שהוגשו על נזקי הפיקוס. "לרוב אנחנו מביטים בערגה בעצים הללו שנשתלו לפני עשרות שנים, אבל הם גורמים נזקים קשים".

לדבריו, תושבים רבים שניזוקים משורשי הפיקוס אינם מודעים לזכויותיהם בנושא וליכולת שלהם לתבוע פיצוי שעשוי להסתכם במאות אלפי שקלים: "להערכתי יש, רק באזור המרכז, עוד אלפי ניזוקים שאנחנו כלל לא יודעים עליהם", סבור עו"ד מנע.

עורך דין דוד מנע. ראובן קופיצינסקי,
עורך דין דוד מנע/ראובן קופיצינסקי

מנזקי צנרת ועד סדקים בקירות

עצי הפיקוס בישראל קיימים זה עשרות שנים. בתל אביב אין כמעט בית שלא נשתלו עצי פיקוס משני צדדיו. ואולם, החיים לצד העצים החביבים מייצרים קשיים שונים וקונפליקטים לתושבים.

לצד הצל הנדיב שהם מספקים, ממלאים הפירות שלהם את המדרכות ומטנפים את כלי הרכב. אבל הבעיה הגדולה שהם גורמים נוגעת להרס תשתיות ורכוש פרטי. שורשי העצים חודרים לחצרות ולבתים, מרימים מרצפות וגורמים נזקים קשים למערכות הצנרת והביוב.

בחלק מהמקרים מייצרים עצי הפיקוס לא רק בעיות במרחב הפרטי, אלא גורמים לנזקים משמעותיים במרחב הציבורי, ולעתים מסכנים ממש הולכי רגל וגורמים לפציעות.

באחת התביעות שהגיש משרדו של עו"ד מנע מתואר הנזק הכבד שגרם הפיקוס לתושבים באחד מרחובות תל אביב. "על המדרכה עצי פיקוס ותיקים ששורשיהם בולטים מעל פני האדמה", צוין בתביעה המתארת כיצד החלו להופיע בבתי התושבים ליקויים קשים.

בין היתר, נאלצו התושבים לסבול מהתרוממות הרצפות בבתיהם, סדקים בולטים בקירות הבתים מבחוץ ומבפנים והתעקמות משקופים ודלתות. "התובעים נאלצו מדי פעם לשפץ את בתיהם, אך הליקויים חזרו ונשנו", נכתב בתביעה.

לדברי עו"ד מנע, התושבים החלו לקשר בין הפיקוסים לבין הנזקים הכבדים שנגרמו בבתיהם, לאחר שלפני מספר שנים הם ראו עובדי עירייה שהגיעו למקום וביצעו פעולות של חיתוך השורשים וטיפול בהם על ידי פריסת יריעת פלסטיק כדי להגביל את התפשטותם.

"שורשי עצי הפיקוס חדרו מכיוון המדרכה אל תוך חצרות הבתים, ומשם הגיעו לתוך ביתם של התובעים מתחת לרצפה", צוין בתביעה. "הם התפתחו ויצרו גבעות ושקעים ברצפת החדרים, גרמו לתזוזה של קירות, לפגיעה בטיח ולחדירה לתוך מערכות הביוב, החשמל והאינסטלציה".

על פי חוות דעת של "שלף" - מעבדה חקלאית, שצורפה לאחת התביעות שהוגשו בנושא, הנזקים נגרמו כתוצאה משורשים של עצי פיקוס בוגרים, שהגיעו לאורך של כ-20 מטר וקוטרו של כל אחד מהם עמד על 6-8 ס"מ.

נזק משמעותי נוסף: ירידה בערך הבית

"העיריות השונות מתקשות להתמודד עם תופעת הנזקים שגורמים עצי הפיקוס, ולרוב הן מנסות למצוא פתרונות מעט מדי ומאוחר מדי", אומר עו"ד מנע.

לדבריו, לרוב העיריות מבצעות פעולות של חיתוך השורשים וחסימתם, שיכולות למנוע את הישנות הנזקים, אך אין בהן כדי לשנות את הנזקים שכבר נגרמו משורשי עצי הפיקוס המאסיביים.

"חדירת השורשים לא רק גורמת לנזקים פיזיים לרצפת הבית, למעטפת הבית וליסודות היא גם מחייבת תושבים לתקן כל פעם מחדש את ביתם ולבצע שיפוצים", אומר עו"ד מנע. "זה כמובן גורם עוגמת נפש רבה למי שגר שם. מעבר לכך, כיוון שהנזקים האלה נוטים לחזור על עצמם, עלולה להיגרם ירידה משמעותית בערך של בית שנמצא ליד עץ פיקוס".

לדברי עו"ד מנע, לרשות המקומית יש אחריות כלפי התושבים בנושא. "לכל עירייה יש חובת זהירות כלפי התושבים, והיא צריכה לא רק לדאוג שנטיעת העצים לא תפגע במקום שבו הם ניטעים, אלא גם לנקוט צעדים סבירים למניעת נזקים עתידיים.

"מדובר בנזקים אדירים שיכולים להגיע לעשרות ולמאות אלפי שקלים לדירה ומסתכמים בעשרות מיליוני שקלים רק אצל הניזוקים שאנחנו מייצגים", מסכם עו"ד מנע. "אני ממליץ לכל מי שסובל מנזקי שורשי הפיקוס לא להתמהמה ולפעול מיד למיצוי זכויותיו בנושא".

סובלים מחדירה של שורשי פיקוס לביתכם? נאלצים לספוג נזקי רכוש וחוששים מירידת הערך של הבית? פנו כאן או בטלפון - 072-2599377 למנע ושות' משרד עורכי דין כדי לבדוק את זכויותיכם בנושא

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • פיצוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully