וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה היתרונות של גישור לעומת הליך משפטי? בדקנו

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 16.1.2023 / 17:35

מה ההבדלים בין גישור להליך משפטי, למי הוא מתאים ומה היתרונות שלו? עו"ד מאור לאליאן הגיע לאולפן וואלה! כדי להרחיב על הנושא, והסביר כיצד גישור יכול לחסוך זמן וכסף. צפו

בווידאו: עו"ד מאור לאליאן מסביר על הליך גישור/עריכה: דינה מחפוץ

גישור הוא הליך ליישוב סכסוכים שמתאים למגוון רחב של תחומים. אבל מה בכלל ההבדל בין גישור להליך משפטי? עו"ד מאור לאליאן הגיע לאולפן וואלה! כדי לדבר על הנושא בהרחבה.

מהו הליך גישור ובמה הוא שונה מהליך בבית משפט?

גישור הוא הליך חליפי ליישוב סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט. בדרך כלל כשאנשים מסוכסכים הם מנהלים אותו בבית המשפט, אלא שבהליך גישור מנסים לפתור את המחלוקת בדרך אחרת, שהיא שונה לחלוטין ממה שקורה בבית המשפט, שם כל צד מגיש כתבי טענות, מביא ראיות ועדים וצריך להוכיח את צדקת טענותיו והשופט, שהוא גורם שלישי, אמור לשמוע את שני הצדדים ולהכריע מי צודק. "בגישור לעומת בית משפט, אנחנו לא מכריעים בסכסוך", אומר עו"ד מאור לאליאן. "המגשר שומע את הצדדים ונותן לכל צד להשמיע את הטענות שלו. ההליך יותר מקבל ומכבד. הדבר המשמעותי שקורה בהליך זה, בניגוד לבית המשפט, הוא שבמסגרת גישור ניתן לצדדים הכוח להכריע בסכסוך".

מה היתרונות בהליך גישור כשמדובר על סכסוך משפחתי?

במקרים של סכסוכים משפחתיים, להליך גישור יתרון משמעותי שכן הראייה רחבה הרבה יותר. בהליך זה, אף מוסדרים היחסים בין הצדדים לעתיד. "הגישור צופה את פני העתיד בעוד שבבית המשפט יש הכרעה שיפוטית לצד כזה או אחר והמחלוקת למעשה לא נפתרת, אלא להיפך, אולי מהווה בסיס לסכסוך הבא", מוסיף עו"ד לאליאן. "בנוסף, הגישור מקנה לצדדים ודאות משפטית וכלכלית. בבית משפט לעומת זאת לאף צד אין ביטחון שההכרעה תהיה לטובתו. בגישור יש לצדדים שליטה על התהליך והם יודעים מה הם יקבלו. ההליך הוא חסוי ולא פובמי, וזה נותן אפשרות לצדדים להביא דברים שאולי הם ימנעו לומר אותם לבית המשפט".

האם גישור יכול לחסוך זמן וכסף ומה לגבי תוקף משפטי?

הליך משפטי הוא הליך ארוך, ולעומת זאת הליך גישור קצר יחסית; מדובר במספר ישיבות בודדות שבסופו של דבר מובילות לחיסכון לצדדים בזמן ובהוצאות. "כל הסכמה במסגרת הסכם הגישור עולה על הכתב, הצדדים חותמים, היא מחייבת ויש לה תוקף משפטי. אם הסכסוך מתנהל בבית המשפט, את הסדר הגישור מגישים לאישור בית המשפט והוא מקבל תוקף של פסק דין, כמו כל פסק דין אחר שניתן במסגרת הליך משפטי רגיל", ציין עו"ד לאליאן.

איך עובד הליך הגישור בפועל?

עו"ד לאליאן אומר: "בדרך כלל הצדדים מופנים לגישור על ידי בית המשפט, לעתים לפני שמוגשת תביעה. לחדר הגישור מגיעים הצדדים עם עורכי הדין שלהם. שומעים את הצדדים בכבוד ומקשיבים להם. הם עוברים תהליך - ממצב שבו הם היו רחוקים מאוד, באמצעות הגישור הם מתקרבים ומקיימים דיאלוג. במסגרת ההליך המגשר יכול לעשות הפרדה של הצדדים ולקיים פגישות נפרדות מה שלא יכול לקרות בבית המשפטץואם לא מגיעים לפיתרון, חשוב לזכור שההליך הוא לא חובה, הוא בחירה. אם אחד מהצדדים מרגיש שהוא לא רוצה להמשיך בהליך הוא תמיד יכול לחזור אחורה, ולא צריכה להיות לגבי זה מניעה".

איך יודעים לבחור מגשר?

"חשוב שהוא יהיה מקצועי, ושההליך יתקיים כהליך גישור ולא כהליך דמוי בית משפט", מסכם עו"ד לאליאן. "אנחנו לא עושים חקירות נגדיות בגישור ולא בודקים ראיות. הוא צריך להיות סבלני ובעל כושר ניתוח של העובדות. דבר נוסף, חשוב שהמגשר יקבל את אמון הצדדים וזה למעשה הבסיס. אם לצדדים אין אמון או חיבור למגשר, הסיכויים של ההליך להצליח לא גדולים".

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות כאן או בטלפון 053-4321595

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גישור
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully