וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הטכנולוגיה של משטרת ישראל אף פעם לא אמינה ב-100 אחוז"

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 17.1.2023 / 15:30

מהו עונשו של אדם שנתפס נוהג בשכרות בישראל, עד כמה אמין מכשיר הינשוף ומהי בדיקת מאפיינים? עו"ד נורית מעטוק הרחיבה על הנושא באולפן וואלה! צפו

בווידאו: עו"ד נורית מעטוק באולפן וואלה!/עריכה: דינה מחפוץ

נהג שנתפס עם כמות אלכוהול גבוהה מהמותר בדמו עלול להיענש בחומרה. מהי נהיגה בשכרות על פי החוק והאם יש קשר בין כמות האלכוהול לעונש שיוטל? עו"ד נורית מעטוק הגיעה לאולפן וואלה! כדי להרחיב על הנושא.

מהי ההגדרה בחוק לנהיגה בשכרות?

על פי החוק במדינת ישראל, כל אדם שנוהג תחת השפעה של משקה משכר או סם מסוכן נוהג בשכרות. "משקה משכר הוא משקה שעולה על ריכוז מסוים, כיום 240 מיקרוגרם בדם, ואילו סם מסוכן הוא כל סם שנמצא בפקודת הסמים המסוכנים", מסבירה עו"ד מעטוק.

אם נתפסתי על נהיגה בשכרות, מה צפוי לי והאם ניתן לפסול את הרישיון שלי עוד לפני המשפט?

הפעולה הראשונה ששוטר מבצע בעת עצירת אדם על נהיגה בשכרות הוא לקיחת רישיונו, ולאחר מכן הוא יזמן את אותו אדם, תוך שלושה ימים, לשימוע מול קצין, שיכול להורות על פסילה של עד 30 יום. "לאחר מכן, בהתאם לריכוז האלכוהול בדם, אותו קצין יכול להטיל אפילו פסילה עד תום ההליכים, שזו פסילה ארוכה מאוד", מסבירה עו"ד מעטוק.

האם יש קשר בין כמות האלכוהול שנתפסת בגוף לבין העונש ואיך מתייחסים בבית המשפט למישהו שכמות קטנה נתפסה בגופו?

"מעל ריכוז מסוים, וברגע שהוכרזת כשיכור, בית המשפט לא מתייחס לנושא בצורה מקלה", מציינת עו"ד מעטוק. "לעומת זאת, ישנה תקנה בתקנות התעבורה שהיא מקבילה - נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים, במסגרתה אפשר להגיע להסדר מסוים מול התביעות ואז בית המשפט יכול לרדת ממינימום של שנתיים פסילה שיש בנהיגה תחת שכרות. ככל שרמת האלכוהול עולה, כך גם העונש עולה. בנוסף לפסילה יש גם עונשים נלווים כמו מאסר על תנאי, פסילה על תנאי או קנס גבוה".

עד כמה אמין מכשיר הינשוף?

בשנת 2005 החלה משטרת ישראל לבצע שימוש במכשיר הינשוף, לאיתור נהגים שנוסעים בשכרות. על כך אמרה עו"ד מעטוק: "הטכנולוגיה של משטרת ישראל אף פעם לא אמינה ב-100 אחוז. ברגע שאדם מסרב לעשות בדיקה עם ינשוף, המשטרה יכולה לזמן אותו לדין בגין עבירת סירוב. לכן האם השאלה האם כדאי לאדם לסרב לבדיקת ינשוף תלויה בנסיבות. למשל, אדם עם בעיות בריאות יכול לסרב. השוטר צריך להגיד לו שניתן לקחת אותו לבדיקת שתן או בדיקת דם, אבל צריך להבין שמדובר בשיקול דעת של השוטר".

מה לגבי בדיקת מאפיינים?

"מדובר על התרשמות סובייקטיבית לגמרי של השוטר וזו בדיקה לא אמינה", אומרת עו"ד מעטוק. "בגלל זה ב-2005 הכניסו את הינשוף. בסופו של יום אנחנו רואים שגם הטכנולוגיה וגם השוטר לא הכי אמינים".

אם נתפסתי נוהג בשכרות, כיצד עו"ד יכול לסייע לי?

עו"ד לתעבורה יכול למנוע את כל הפגמים עוד לפני שהוא צריך לעלות עליהם. עו"ד מעטוק מסבירה: "למשל נהגים שנחקרים כשהם שיכורים, זה משהו שאסור לעשות או נהגים שלא מודעים לזכויות שלהם בחקירה עצמה. לאחר מכן בתעבורה אנחנו עולים על פגמים בבדיקות התקופתיות, בחקירה עצמה ובמכשור עצמו. אנחנו יכולים לעזור בביטול איסור שימוש ברכב וביטול פסילה מנהלית".

ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות כאן או בטלפון - 053-9627782

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully