וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי שניזוק מגשמים בכל שנה חייב לתבוע פיצוי"

בשיתוף zap משפטי

עודכן לאחרונה: 30.1.2023 / 7:45

עו"ד דוד מנע, שהגיש לאחרונה תביעה על נזקי השטפונות, שהתרחשו בדרום תל אביב בינואר 2020, טוען כי מי שנפגע בקביעות משטפונות חייב לעמוד על זכותו ולדרוש פיצוי מהרשויות

רחובות מוצפים בישראל. ShutterStock
"למי שניזוק כתוצאה מגשמים מגיע בדרך כלל פיצוי, שיכול להגיע לסכום נכבד מאוד"/ShutterStock

"לדיירים שסובלים באופן קבוע מנזקי שטפונות ושבכל שנה ביתם מוצף בגלל היעדר ניקוז, אסור לשבת בשקט. הם חייבים לתבוע מהעירייה לטפל בנושא ולדרוש את הפיצוי המגיע להם", כך טוען עו"ד דוד מנע, המלווה עשרות תושבים שניזוקו מפגעי מזג האוויר בכל רחבי הארץ.

לאחרונה הגיש עו"ד מנע תביעה גדולה על נזקי השטפונות בדרום תל אביב. במסגרת התביעה, שבה מיוצגים 350 תושבים משכונת התקווה והאזור, טוען עורך הדין מנע כי העירייה, שלא דאגה לפתרונות ניקוז הולמים עבור התושבים, התרשלה בכך וחייבת לפצותם על הנזקים שנגרמו להם.

עורך דין דוד מנע. ראובן קופיצינסקי,
עורך דין דוד מנע/ראובן קופיצינסקי

המים הגיעו לגובה של 65 ס"מ

תביעת הענק מתייחסת באופן ספציפי לסוף שבוע גשום אחד בחודש ינואר 2020. "באותו סוף שבוע ירדו גשמים חזקים בכל הארץ, ובדרום תל אביב הם גרמו לנזקים כבדים במיוחד", מספר עו"ד מנע. "רחובות הוצפו, מים חדרו לבתים ומכוניות שקעו במים".

בתביעה נטען כי כתוצאה מגשמי הזעף, מים בהיקף עצום חדרו לבתי התושבים, הציפו את החדרים שלהם והגיעו עד לגובה של 65 ס"מ ומעלה. "ההצפות גרמו לנזק רב לבתי התושבים והרסו את התכולה שלהם", צוין בתביעה.

כמו בכל שנה, שוב חזרו על עצמם באמצעי התקשורת התמונות העגומות של השטפונות בדרום תל אביב, אך מאחוריהם הסתתרה עוגמת נפש גדולה של התושבים. "בעקבות הגשמים העזים, לאותם תושבים לא היה איפה לגור, והציוד שלהם נהרס לחלוטין. הם היו במצב קשה", מתאר עו"ד מנע.

"שטפונות הם לא גזירת גורל"

במסגרת התביעה מפנים התושבים אצבע מאשימה כלפי העירייה, שלא התקינה מערכת מתאימה לניקוז מי גשמים וגם לא תשתית הולמת לביוב, למרות הצפות שחוזרות ונגרמות במקום מדי שנה.

על פי חוות דעת הידרולוגית שצורפה לתביעה, מערכת הניקוז איננה מסוגלת לסלק את המים שמצטברים בשכונה, וההצפות גורמות לחדירת מים גם לפתחי הביוב. "כתוצאה מכך", מזהירים התובעים, "אם לא תבוצע עבודה רצינית בכל מערכות הניקוז, ההצפות יחזרו על עצמן בעתיד".

"העובדה שהעירייה לא דאגה לתשתית ניקוז הולמת מהווה רשלנות של העירייה", טוען עו"ד מנע. "כל רשות מקומית היא הגורם היחיד שאחראי לנושא הניקוז והתיעול בתחומה, ולכן היא גם האחראית לנזקים שנגרמים לתושבים".

ואמנם, בית המשפט העליון כבר פסק בעבר כי הצפות חורף הן לא תופעה חריגה. על פי החלטתו, ירידת כמויות גדולות של גשם שעלולות לגרום להצפה אינה כוח עליון. "בשורה התחתונה, בית המשפט העליון פסק ששטפונות הם אירוע שניתן לצפות מראש. הצפות הן לא גזירת גורל והן ניתנות למניעה על ידי הרשויות", מדגיש עו"ד מנע.

לתביעה שהוגשה נגד עיריית תל אביב צורפה חוות דעת שמאי, שמנסה לאמוד את היקף הנזקים שנגרמו לתושבים כתוצאה מההצפות. על פי התביעה, לכל אחד מהתושבים נגרם נזק של עשרות אלפי שקלים, כאשר בסך הכל עומדת התביעה על כמעט 2.5 מיליון שקל.

"למי שניזוק כתוצאה מגשמים מגיע בדרך כלל פיצוי, שיכול להגיע לסכום נכבד מאוד", מסכם עו"ד מנע. "לכן, מי שסובל משטפונות שחוזרים על עצמם בכל שנה צריך לשקול להגיש תביעה בנושא כדי למצות את זכויותיו ולגרום לרשות המקומית לפעול ולתקן את הטעון תיקון".

ניזוקתם כתוצאה מגשמים? סובלים בכל חורף משטפונות שחוזרים על עצמם וגורמים לנזקים כבדים לרכוש ולעוגמת נפש? פנו כאן או בטלפון - 072-2599377 למשרד עורכי הדין מנע ושות' להיוועצות ראשונית בנושא.

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גשמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully