וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעסיק שלכם נקלע לקשיים? מגיע לכם פיצוי גדול מביטוח לאומי

בשיתוף zap משפטי

26.1.2023 / 13:50

עובדים שהמעסיק שלהם נקלע לחדלות פירעון וחייב להם כספים יכולים להגיש תביעה למיצוי זכויותיהם למוסד לביטוח לאומי ולקבל החזר על חובות בהיקף של כ-140 אלף שקל

פיצוי מהמעסיק. ShutterStock
"אם המעסיק שלכם על סף קריסה ולא העביר לכם את שכר העבודה או הפיצויים המגיעים לכם, עליכם לפעול מהר"/ShutterStock

ב' ופ' לא הבינו איך זה קורה להן. אחרי שעבדו במשך שנים בחברת תכשיטים גדולה, לפתע וללא כל אזהרה מוקדמת, המשכורת שלהן הפסיקה להיכנס לחשבון הבנק.

הם חשבו שמדובר בטעות, שאולי הכסף מתעכב יום או יומיים, אבל מהר מאוד גילו עוד סימנים חשודים. פרט לעיכוב במשכורת, גם ההפרשות לפנסיה לא הופקדו, והשתיים הבינו: החברה, שהיתה עבורן מקום עבודה יציב ומקור לביטחון, נמצאת בקשיים משמעותיים ועומדת להיסגר.

החשש המרכזי של השתיים היה כי החברה תיקלע לחדלות פירעון והן יישארו בלי משכורת, ללא פיצויי פיטורים ובלי זכויות נוספות המגיעות להן. מה עושים בסיטואציה כזאת של קריסה של המעסיק? למי פונים העובדים ואיך הם מבטיחים את זכויותיהם?

"במצב שבו המעסיק חייב כסף לעובדים, יש שתי אפשרויות", אומר עו"ד עוז רדיע, המסייע לעובדים למצות את זכויותיהם בהליכי חדלות פירעון של מעסיקים. "האפשרות הראשונה והמוכרת היא להגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה. האפשרות השנייה היא הגשת תביעת חוב לאחר שניתן צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון נגד החברה".

לדבריו, לאור שינויים מערכתיים שבוצעו עם כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, את תביעת החוב יש להגיש ישירות לביטוח לאומי ולא לנאמן, במטרה לקבל ממנו חלק משמעותי ממה שמגיע לעובדים.

"בין היתר", אומר עו"ד רדיע, "יכולים העובדים לדרוש את המשכורות שלא שולמו להם, כולל פיצויי הפיטורים, זכויות סוציאליות והסכומים המיועדים לקרן הפנסיה שלא הועברו".

אפשר לתבוע שכר עבודה עד 123 אלף שקל

"העובד יכול לדרוש חוב בהיקף גדול יחסית", אומר עו"ד רדיע. לדבריו, כל עובד יכול לתבוע מביטוח לאומי חוב בגובה של עד 123,409 שקל על שכר עבודה ופיצויי פיטורים, וכן תשלום חוב של עד 18,986 שקל עבור הפרשות שלא בוצעו על ידי המעסיק לקופות גמל.

"במסגרת התביעה יכול העובד לדרוש גם את הזכויות הסוציאליות המגיעות לו", אומר עו"ד רדיע. בין היתר, ניתן לדרוש תשלום עבור ימי הודעה מוקדמת המגיעים לעובד, פדיון ימי חופשה, דמי הבראה (עד תקופה של שנתיים), הפרשות לקופת גמל וקרן השתלמות (עבור שנת העבודה האחרונה) ואפילו משכורת 13, אם היא מגיעה לעובד.

"יש להביא בחשבון, שמהגמלה שתשולם לעובד על ידי הביטוח הלאומי ינוכו מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות", מסביר עו"ד רדיע. ההפרשות לקופת גמל של העובדים ולקרן ההשתלמות ישולמו על ידי הביטוח הלאומי ישירות אליהן, ללא רכיב פיצויי הפיטורים.

"לא את כל הזכויות ניתן לתבוע מביטוח לאומי, אבל בהחלט אפשר לקבל חלק משמעותי מהן", אומר עו"ד רדיע. לדבריו, כל עובד שרוצה למצות את זכויותיו צריך לדעת שחלו שינויים בנושא בעקבות חוק חדלות פירעון החדש, שנכנס לתוקף בשנת 2019.

תביעת חוב בעניין מעסיק, שניתן נגדו צו לפתיחת הליכים מיום 15.9.2019, תוגש ישירות לביטוח לאומי. לעומת זאת, תביעת חוב בעניין מעסיק שניתן נגדו צו פירוק קבוע או צו לפשיטת רגל עד 14.9.2019, תוגש לבעל התפקיד בהליך. לאחר שהוא יאשר אותה, היא תועבר לביטוח לאומי.

"חייבים להגיש תביעה תוך שישה חודשים"

"עובדים שרוצים לתבוע את החוב המגיע להם ממעסיק חדל פירעון צריכים לדעת שאת תביעת החוב עליהם להגיש תוך שישה חודשים", מציין עו"ד רדיע. העובדים צריכים להיות ערים לכך שכדי למצות את זכויותיהם חייבת להיות מוגשת תביעת פירוק נגד החברה. כלומר, אם המעסיק בעצמו או אחד מנושיו (למשל הבנק) לא מגישים בקשה למתן צו לפתיחת הליכים, יידרשו העובדים להגיש את הבקשה בעצמם, כדי שיוכלו לתבוע את המגיע להם.

"אם המעסיק שלכם על סף קריסה ולא העביר לכם את שכר העבודה או הפיצויים המגיעים לכם, עליכם לפעול מהר", מסכם עו"ד רדיע. "אל תחששו לתבוע את הזכויות המגיעות לכם מהביטוח הלאומי ומהרו לאסוף את המסמכים הרלוונטיים, בין אם מדובר בתלושי משכורת, הסכם העבודה שלכם ועוד".

המעסיק שלכם נמצא על סף חדלות פירעון? זקוקים לסיוע בתביעת שכר העבודה והזכויות הסוציאליות המגיעות לכם? פנו כאן או בטלפון - 077-2314230 לעו"ד עוז רדיע להיוועצות ראשונית בנושא

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully