וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פירוק שיתוף במקרקעין - מהי הדרך?

בשיתוף zap משפטי

6.2.2023 / 13:50

בין אם מדובר בשותף בקבוצת השקעה או אחד האחים שירשו מהוריהם חלקה או נכס - לכל שותף במקרקעין יש זכות לבצע פירוק שיתוף, אבל איך עושים זאת? עוה"ד איתן ביטון ואבי קלינגהופר מסבירים

פגישה עסקית בין שני גברים לאישה. ShutterStock
את פירוק השיתוף ניתן לבצע במספר דרכים/ShutterStock

כאשר יש בבעלותכם מקרקעין, בין אם זו חלקה או נכס שרשום על שם שני בעלים ויותר, נוצרת בעלות משותפת על המקרקעין. על מנת לבצע שינויים בבעלות, יש צורך בפירוק שיתוף מקרקעין. עורכי הדין איתן ביטון ואבי קלינגהופר ממשרד עורכי הדין קלינגהופר-ביטון ושות' העוסק במשפט אזרחי, דיני מקרקעין וירושות, מסבירים כי את פירוק השיתוף ניתן לבצע במספר דרכים:

ראשית, כאשר קיימים מספר שותפים לבעלות על המקרקעין, הבעלים שמעוניין לפרק את השיתוף פונה לשני שותפיו ומבקש לצאת מהשותפות במקרקעין בתמורה לתשלום של שווי החלק היחסי. "ככל שהם נעתרים, ממנים שמאי אשר קובע את ערך המקרקעין ואת ערכו של החלק של כל אחד מהשותפים. לשותפים שמעוניינים להמשיך את הבעלות על המקרקעין יש זכות ראשונים לרכוש ממנו את חלקו, ובכך הוא יוצא מהשותפות ומוכר להם את זכויותיו", מסביר עו"ד קלינגהופר.

אפשרות שנייה היא במקרה שבו השותפים אינם רוצים לרכוש את חלקו של השותף שמעוניין למכור, אזי הוא יעתור לבית המשפט ויתבע פירוק שיתוף.

"במסגרת העתירה יכולים לקרות שני תרחישים: האחד, שהשותפים ייעתרו לבסוף לרכוש ממנו את חלקו וימנו שמאי, או שהמקרקעין יימכרו לצד שלישי שיקנה את הזכויות של כולם", מסביר עו"ד קלינגהופר ומבהיר כי בית המשפט אינו יכול לחייב את אחד השותפים לרכוש את חלקו של הצד השני אם אינו מעוניין בכך או שאין לו יכולת כלכלית לממן זאת. "במקרה כזה, צד ג' ירכוש את הזכויות של כל השותפים במקרקעין וכל אחד מהם יקבל את חלקו. לצורך פירוק השיתוף, בית המשפט ימנה כונס נכסים".

לדברי עו"ד ביטון, הדרך הרווחת היא הראשונה, שלא באמצעות עתירה לבית המשפט. "עם זאת, במציאות הכלכלית הנוכחית, דברים משתנים בשטח. לא פעם גם אם כמה מהשותפים מעוניינים להמשיך להחזיק בעלות על מקרקעין, אין ביכולתם לרכוש את חלקו של הצד השני ולכן הסיפור מתגלגל לבית המשפט".

כשהשותפים מסכלים כל אפשרות למכור את הנכס

למשרד קלינגהופר, ביטון ושות' הגיעו לאחרונה ארבעה יורשים של דירה עם שטח הצמוד אליה. החלוקה ביניהם על פי הצוואה לא היתה שווה, כאשר לשני אחים ניתנו 40% לכל אחד ולשני האחרים רק 10% לכל אחד. מעבר לכך, לא הורישו להם כל ממון.

הלקוח, באמצעות עוה"ד ביטון וקלינגהופר, עתר לבית המשפט לפירוק שיתוף. בהמשך, מונה שמאי אשר העריך את הנכס ואת שווי החלק של כל אחד מהאחים. הדירה והשטח הצמוד לה נמכרו לצד ג' בפיקוח בית המשפט וכל יורש קיבל את סכום הכסף על פי שווי החלק שלו בירושה.

עו"ד ביטון מזהיר כי לא פעם כאשר אחד הצדדים מעוניין בפירוק שיתוף, הצדדים הנותרים מציגים מצג שווא של שיתוף פעולה, אולם כיוון שפירוק שיתוף הוא בניגוד לאינטרסים שלהם, הם יעשו הכל על מנת שהנכס לא יימכר, לא יקבלו הצעות מחיר וכו'.

בנוסף, כשקיים רצון בפירוק שיתוף, תמיד יהיה מי שיטען שמגיע לו יותר, וכשמדובר בירושה בין אחים, שכיח שאחד האחים שגר עם ההורים הוא זה שגם עשוי לחשוב שחלקו בירושה אמור להיות גדול יותר. בגלל שיש מורכבות גדולה בנושאים אלה, לא ניתן לפתור אותם אלא דרך בית משפט, שיש לו את הכלים לבדוק את הטענות או לדחות אותן.

פירוק שיתוף בין אחים יורשים ייעשה בבית משפט לענייני משפחה, וכאשר מדובר בשותפים עסקיים, פירוק שיתוף ייעשה דרך בימ"ש שלום.

"המלצתי לאדם שמעוניין בפירוק שיתוף, ושותפיו במקרקעין לא מראים נכונות לבצע זאת באופן מיידי, לפנות לעורך דין מקצועי ומומחה בתחום על מנת שזה יעתור לבית המשפט ללא דיחוי, כי התהליך ממילא אורך לא מעט זמן", מסכם עו"ד קלינגהופר.

לפרטים נוספים ולייעוץ ראשוני בנושא פנו למשרד עורכי הדין קלינגהופר-ביטון ושות' בטלפון - 053-6389790

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • מקרקעין
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully