וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד תתמודדו עם כתב אישום בעבירות תכנון ובנייה?

בשיתוף zap משפטי

9.2.2023 / 13:50

עבירות תכנון ובנייה הן עבירות פליליות וכלכליות בעלות אופי מיוחד: החוקים הנוגעים להן ייחודיים והתייחסות נכונה עשויה לעזור לנאשמים באופן דרמטי | חשוב להכיר את החוק על בוריו, כפי שמסביר עו"ד טל אור מארדכייב

גבר מול שופטת בבית משפט. ShutterStock
עבירות תכנון ובנייה הן אמנם עבירות פליליות וכלכליות, אך הן שונות מעבירות פליליות אחרות/ShutterStock

הסתכסכתם עם השכנים ואז הם הלשינו עליכם לרשויות על מרפסת לא חוקית, או על חדר שנבנה בבית ללא היתר? עכשיו אתם עומדים בפני הריסה, קנס גדול, איסור שימוש במבנה או כל האפשרויות ביחד? אבל אולי לא? תלוי איך תתייחסו לתיק שנפתח מולכם ואיך תנהלו אותו מהרגע הראשון.

עבירות תכנון ובנייה הן אמנם עבירות פליליות וכלכליות, אך הן שונות מעבירות פליליות אחרות באופן שבו נכון להתייחס אליהן. מאחר שהעוברים על החוק בענייני תכנון ובנייה הם לרוב אנשים מן היישוב ולא עבריינים מועדים, רבים בוחרים שלא להגיע לחקירה או להגיע אליה ללא הכנה נאותה.

"מדובר בטעות אסטרטגית", כפי שמסביר עו"ד טל אור מארדכייב. "צריך להבין שלרוב, עבירה של תכנון ובנייה לא מתחילה מרגע שהוגש כתב אישום, אלא כבר מרגע שהזמינו את החשוד לחקירה. אדם שלא הגיע לחקירה, הלכה למעשה מאבד את זכות הטיעון שלו, את הזכות לתת גירסה לגבי המבנה, ורבים מדי לא יודעים שבשלב הזה ניתן לטעון טענות שיהפכו את כל התיק על פיו".

מקרה שממחיש היטב את היכולת לשנות את תוצאות התיק הוא המקרה הבא: "היה לנו תיק מול עיריית רמת גן, בו אדם ירש דירה מסבא שלו והואשם בשימוש אסור במקרקעין לאחר שהתגלה כי הבית פוצל לשתי יחידות דיור, ובנוסף הואשם בביצוע עבודה אסורה על עבירת הפיצול עצמה.

"העבירות אכן בוצעו ללא עוררין, ובכל זאת במהלך ההליך הצלחנו למחוק את עבירת העבודה האסורה לאחר שהוכחנו שלא הוא ביצע את עבודת הבנייה אלא סבו, וכי בזמן שהתבצעה העבודה הוא כלל לא היה הבעלים של הנכס, ולכן מלכתחילה לא ניתן היה להאשים אותו בעבודה אסורה".

אבל כאשר אדם יורש נכסים הוא יורש גם את החובות שיש בגינם?

"זוהי בדיוק הנקודה המבלבלת. מאחר שאנשים יודעים שכשהם יורשים נכסים הם יורשים גם את החובות של הנכסים הללו, הם חושבים שבאופן אוטומטי הם אחראים לכל האספקטים שקשורים בהם. אבל פה לא מדובר בחובות אלא בעבירות, וחשוב לדעת שעבירות פליליות לא ניתן להוריש. לכן, טענו כבר בחקירה כי מאחר שלא הוא ביצע את העבירה אלא סבו המנוח, לא ניתן להאשים אותו בעבודות אסורות ולא ניתן להוציא נגדו צו הריסה".

ומה לגבי שימוש אסור במבנה?

"בעבירת שימוש אסור כן ניתן היה להאשים אותו, ולכן מיד עם תחילת ההליך התחלנו בפעולות להכשרת המבנה. עבירות פיצול הן עבירות כלכליות, כלומר עבירות שמניבות כסף לעבריינים, ולכן בתי המשפט רואים אותן בחומרה ונוטים לתת קנסות גבוהים מאוד במקרים אלה. כאמור, פעלנו להכשרת המבנה, ובסופו של דבר הצלחנו גם להימנע מקבלת צו איסור שימוש. גם הקנס שהתקבל היה ברף הנמוך של הקנסות בעבירה הזאת, לאחר שהלקוח הורשע בשימוש אסור רק על תקופה מצומצמת מאוד ולא על תקופת הסב".

להכין את התיק מהרגע הראשון

ניהול נכון של תיק עבירות תכנון ובנייה, מסביר עו"ד מארדכייב, הוא עבודה כבר מהמכתב הראשון שמתקבל, בליווי עו"ד שמתמחה בתחום.

"חשוב להדגיש שלא נכון לשכור עו"ד פלילי, למרות שמדובר בעבירה פלילית", הוא אומר. "תחום עבירות הבנייה הוא תחום ספציפי ולא פשוט, ולא בכדי רוב עורכי הדין שעוסקים בעבירות בנייה עוסקים בזה בלבד. עו"ד שמתעסק בזה חייב להבין הכל בתחום - מהו היתר, תהליך הוצאתו, רישוי זמין, הליך בקשה ועוד המון פרטים קטנים. אני חייב להבין בהמון מושגים הנדסיים שמי שלא עוסק בתחום הבנייה לא מבין והם לפעמים קריטיים כי אתה צריך לדעת לנתב ולהכין את ההליך לפי הבנת העבר והצפי העתידי של המבנה".

למה בעצם כל זה צריך להתבצע כבר לפני החקירה?

"כי בשלב החקירה עדיין ניתן להשפיע. למשל, מישהו בנה בבית קרקע תוספת חדר ללא היתר, אבל יש לו זכויות בנייה והוא עוד יוכל להכשיר את החדר הזה. אם כבר בשלב החקירה נגיד שהתחלנו פעולות הכשרה ונבקש אורכה לקבלת ההכשר - יש סיכוי טוב מאוד לסיים את התיק. אם נמצאים בתהליך הכשרה ובכל זאת פונים נגדנו להליך פלילי, יש טעם לפגם מטעם העירייה.

"במקרה אחר, אם העירייה נכנסה למבנה שמיועד למגורים ללא צו מתאים, ניתן על בסיס זה לפרק את התיק. הדוגמאות רבות אבל כדי להשתמש בהן חייבים להכיר את החוק על כל גווניו".

עד כמה נפוץ ביטול תיק לחלוטין?

"זה אפשרי כשמכירים את דקויות החוק. לא מזמן הגיעה אלי לקוחה שהוזמנה לחקירה על ידי עיריית נתניה על עבירת שימוש אסור במקרקעין בשל שימוש בגג המבנה בתור יחידת דיור נפרדת מהבית. עוד לפני החקירה נכנסנו לפרטי-פרטים, הגענו להיתר של הבניין וראינו שהבניין בנוי כבר משנת 1970 עם החריגה המדוברת, כלומר מאז ועד היום העירייה לא נקטה ולו פעולה אחת".

בנוסף, מספר עו"ד מארדכייב, "הראינו כי היחידה אינה משמשת כיחידה נפרדת אלא היא חלק בלתי נפרד מהבית, וטענו שבשל כך לא ניתן להגיש תביעה על שימוש אסור. במקרה הזה חסכנו לה את כל כתב האישום, שבסופו של דבר לא הוגש נגדה. זו המשמעות של ניהול נכון של תיק, משלביו הראשונים".

ליצירת קשר ולפרטים נוספים פנו כאן או בטלפון - 053-5842687

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully