וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטתם להתגרש? הצעדים שאתם חייבים לעשות בשלב הראשון

בשיתוף zap משפטי

16.2.2023 / 13:50

ההליכים המוקדמים בגירושין מצריכים התנהלות מחושבת, חכמה ומודעת. עו"ד ליאת מאיר, המתמחה בדיני משפחה, מסבירה מדוע כל צעד שתעשו בשלב זה ישפיע על עתידכם

גירושים בהסכמה. ShutterStock
ממהרים להכריז בפני בן הזוג שאתם רוצים להיפרד ורצים לספר להורים ולחברים? אז, רגע, חכו/ShutterStock

הגעתם למסקנה שאין עתיד לקשר הזוגי שלכם ואתם ממהרים להכריז בפני בן הזוג שאתם רוצים להיפרד ורצים לספר להורים ולחברים? אז, רגע, חכו. אתם בתקופה שמלווה בסימני שאלה וברגשות מעורבים ואתם עלולים לעשות את הטעויות הקשות ביותר בתהליך שרק התחיל, וזאת בלי לשים לב בכלל.

עו"ד ליאת מאיר, המתמחה בדיני משפחה ומעמד אישי, שחיה ונושמת את התחום כבר עשר שנים, מציגה רשימת עצות חשובות לשלבים המוקדמים של הליכי גירושין, הרבה לפני התביעות. מדריך עשה ואל תעשה.

אל תשתפו את בן או בת הזוג

ייתכן שזה נשמע אבסורדי עבור חלק מהזוגות, אבל אם אתם מתכננים לפרק מערכת יחסים, גם אם בטוב, אל תכריזו על דבר בפני בן או בת הזוג שלכם לפני שאתם ניגשים לקבל ייעוץ משפטי.

במדינת ישראל קיימים הליכי יישוב סכסוך שניתן לפתוח באחת מבין כמה ערכאות: בית משפט, הרבנות, בית הדין הדרוזי ובית הדין השרעי. במרבית הפעמים הערכאה שאליה פנה לראשונה אחד או אחת מבני הזוג היא זו שתלווה את שניהם לאורך כל התהליך (אם לא יגיעו להסכם), ולכן שלב זה מכונה מרוץ הסמכויות. אם תחלקו עם הצד השני את ההחלטה להתגרש, ייתכן שהוא או היא יקדימו אתכם ויבחרו ערכאה שאיננה המיטבית לנסיבות הספציפיות שלכם.

יש מכלול של שיקולים הכרוכים בבחירה נכונה של ערכאה שיפוטית והם נקבעים בהתאם לסיטואציה האישית ויכולים לעתים לשנות חיים של אדם. אחד ההבדלים בין בית המשפט לבתי הדין למשל, הוא אופן ניהול התיק, הגורם השיפוטי וכן דרך ההתנהלות. לכן, ייעוץ מקדים עם עורך דין יכווין אתכם למקום המתאים ביותר עבורכם.

קיבעו פגישה פרונטלית עם עורך/ת הדין

בתחום דיני המשפחה, הלקוחות חושפים את חייהם האישיים והאינטימיים ביותר מול עורך הדין ונמצאים איתם בקשר תדיר. לתחושת החיבור של הלקוח עם עורך הדין יש משמעות גדולה להצלחת התיק, ואת החיבור הזה לא ניתן לגלות בשיחה טלפונית. לקוח שלא ירגיש בנוח להיפתח מול עורך הדין שלו יחסיר ממנו פרטים שעשויים להיות קריטיים לתיק הגירושין. זיכרו, עורך דין יודע לעשות עבודה טובה כשמספרים לו את האמת.

ביחרו לכן בעורך דין שתואם להשקפת העולם שלכם ולדברים שחשובים לכם בתהליך ואל תנסו לעשות בחירה בין עורך דין עם דימוי לוחמני לבין עורך דין שהוא "רך" יותר ומגשר. רוב עורכי הדין יודעים להיות גם וגם, בהתאם לנסיבות ולצרכים של הלקוח שלהם.

איספו מסמכים ותעדו אחורה

כל מסמך פורמלי שקיים בבית וכל חומר שנמצא באמצעים דיגיטליים - בין אם מסמכים ותדפיסים פיננסיים, התכתבויות ביניכם, הקלטות וכיו"ב - חייב להיות מתועד ולהישמר בגיבוי במקום בטוח מחוץ לבית. תוכלו לשמור צילומי מסמכים ותיעוד דיגיטלי של שנים אחורה על דיסק-און-קי או על לפטופ נפרד ולהעביר אותו לבן משפחה או לחבר שאתם סומכים עליו.

כדאי לזכור שהמכשירים הדיגיטליים שלנו חשופים לפגיעה בכל רגע, אם במקרה ואם בזדון. טלפון סלולרי יכול סתם להתקלקל או ליפול ולהישבר, ואם מישהו מעוניין בכך הוא יכול למחוק לכם אפליקציה ואת כל התוכן בה ברגע. זה הזמן גם להוסיף אמצעי אבטחה קשיחים לאותם מכשירים כמו פתיחה באמצעות טביעת אצבע.

הביאו בחשבון שמתעדים אתכם

אתם לא היחידים שנערכים מראש. הביאו בחשבון שאתם מוקלטים ומתועדים על ידי הצד השני כל הזמן. גם אם אתם לא מאמינים שבן או בת הזוג עושים זאת וגם אם מדובר רק בחשד, עדיף שתנקטו בזהירות, באיפוק ובשיקול דעת בהתנהלות שלכם בשלב זה והתנהגו כאילו מצלמה נסתרת מופעלת מעל ראשכם.

היזהרו במה שאתם אומרים ולמי

בתי משפט מעניקים בשנים האחרונות יותר נפח לנושא לשון הרע במאבקי גירושין. גם אם אתם מרגישים רצון לחלוק עם הסביבה את התסכול והחשדות שלכם לגבי בן או בת הזוג, זיכרו שאתם עלולים ליצור לעצמכם בעיה חדשה ולמצוא את עצמכם נתבעים על לשון הרע אם תפגעו בעסקיו של בן או בת הזוג או בשמם הטוב.

שימו לב שיש הבדל בין להגיד שאתם לא סובלים את בן או בת הזוג שלכם לבין להפיץ אמירות שהם גנבים או נוכלים. גם אם מדובר באמת שניתן להוכיח, כדאי להיות זהירים ותמיד להתייעץ עם עורך הדין שלכם לגבי מה רצוי ולא רצוי להגיד. אם צריך, העדיפו להיפתח בפני איש מקצוע, לדוגמה פסיכולוג.

הגנו על הכסף שלכם

כסף שיוצא מחשבון הבנק המשותף או מחשבון של אחד מבני הזוג קשה מאוד להשיב חזרה. אם אתם בצד שמוציא את הכספים, שימו לב שהצעד מעורר את בן או בת הזוג ומעיד על הכוונות שלכם להתגרש.

חשוב שתעקבו אחרי תנועות קיצוניות בחשבון הבנק והתייעצו בהקדם עם עורך דין על מנת שיוכל להגן על כספכם. עורך דין יוכל לפנות לבית המשפט ולבקש להגיש צווים שימנעו העלמת כספים או נכסים. פניות כאלו נעשות במעמד צד אחד ומבלי שהצד השני ידע על כך עד קבלת ההחלטה השיפוטית.
דרך בית המשפט ניתן לקבל מענה מהיר גם לנושאים של מזונות דחופים, צווי איסור יציאה מהארץ ועוד. בכל מקרה, חשוב שתיזכרו לא לחתום על כלום בלי להתייעץ עם עורך דין.

עוזבים את הבית? כדאי להתייעץ קודם עם עו"ד

אנשים רבים מניחים שאם יעזבו את הבית יאבדו את החלק שלהם בדירה, אך זו טעות. ישנם שיקולים רבים לשאלה אם לעזוב נכס, עליהם כדאי להתייעץ עם עורך דין. הצד שעוזב נכס ייאלץ לעתים להמשיך לשאת בהוצאות ותשלומי משכנתא או שכירות, קל וחומר אם כנגד מי שעזב נפסקו תשלומי מזונות שמחייבים אותו להמשיך לכלכל תא משפחתי. מנגד, אם יש בבית אלימות ולחלופין, תלונות שווא, כדאי לשקול היטב אם המחיר של הישארות בנכס שווה זאת.

כאשר ישנה משכנתא משותפת ניתן לבקש דחיית תשלומים, אך במקרה של שכירות זה בלתי אפשרי. ישנם מקרים שבהם ניתן לחייב את בן או בת הזוג שנשארו בנכס בבעלות משותפת לשלם דמי שימוש לצד שמנגד.

אל תערבו את הילדים

ילדים צריכים להישאר מחוץ לסכסוך, ודאי אם הוא משפטי. יש הבדל מהותי בין לספר לילדים שההורים שלהם נפרדים לבין לערב אותם בפרטי הסכסוך. בתי המשפט לענייני משפחה רואים בעין רעה מקרים של הורה שמשתף את הילדים שלו בנושאים מתוך המאבק המשפטי.

גם אם אתם מרגישים שההורה השני משמיץ אתכם או חולק דברים מתוך הסכסוך, הקפידו להיות המבוגר האחראי ולהסביר שבין ההורים קיימת מחלוקת שתיפתר, בדגש על תיפתר, ושהיא לא משנה את האהבה והדאגה להם. זיכרו שזה מאוד אנושי לקחת צד בסכסוך, גם עבור ילדים, וחשוב שתמנעו מהם מצב שבו הם נאלצים לבחור צד.

*אין לראות במידע הנ"ל ייעוץ משפטי. יש לבחון כל מקרה לגופו ולקבל ייעוץ אישי ופרטני מעורך/ת דין המתמחה בדיני משפחה.

עו"ד ומגשרת ליאת מאיר מתמחה בנושא דיני משפחה, בתחום האזרחי-מסחרי ותחום חדלות הפירעון, בעלת משרד עורכי דין ליאת מאיר בקרית מוצקין המספק שירות ללקוחות בכל הארץ. עו"ד מאיר מייצגת לקוחות בבית המשפט, בבית הדין הרבני ובבית הדין הדרוזי. ליצירת קשר ולפרטים נוספים פנו כאן או בטלפון - 072-3234349

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • גירושין
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully