וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא צריך לחשוש מצמד המילים ''חדלות פירעון"

בשיתוף zap משפטי

9.2.2023 / 13:50

מעטים האנשים שמבינים את המונח "חדלות פירעון ושיקום כלכלי" ומה למעשה הוא אומר. ביקשנו הסבר והבהרות בנושא מעורכת דין מנוסה בתחום - כל התשובות לשאלות שלכם

בתקופות של מיתון, סדר העדיפויות משתנה.. ShutterStock
תיק חדלות פירעון מרכז את כל ההליכים שבין החייב לבין נושיו, ובכך נחסך הצורך בניהול הליך משפטי/ShutterStock

צמד המילים ''חדלות פירעון" נשמע לא כל כך סימפטי למי שלא ממש בקיא בתחום, אבל על רגל אחת אנחנו יכולים לספר כי יש לא מעט מקרים שבהם אנשים לא מצליחים לשרוד כלכלית, צוברים חובות ונכנסים למשבר כלכלי. מה עושים כדי לצאת מהבור הזה?

עורכת הדין מנאר נאסראלדין ח'אלד מסבירה כי בפועל, אלה שסובלים מקריסה כלכלית הם בעיקר עסקים קטנים ואזרחים פשוטים, והליך חדלות פירעון הוא הליך שבו מכריז אדם כי אין ביכולתו לשלם את חובותיו לספקים, לבנקים ולנושים השונים.

עורכת דין מנאר נאסראלדין. גנאן אבו ריש,
עורכת דין מנאר נאסראלדין/גנאן אבו ריש

למה נועד הליך חדלות פירעון?

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018, הינו חוק חדש יחסית שנכנס לתוקפו בספטמבר 2019 והוא בעצם חידוש לפקודת פשיטת רגל שהיתה נהוגה עד לחקיקתו. מטרתו של החוק לאפשר לכל אדם או תאגיד שנקלע לחובות המכבידים עליו ואינו יכול לשלם את חובותיו במועדם, להגיע להסדר בהליך קצר יותר ופחות מסורבל מאשר זה שהיה בעבר. המטרה היא כי במהלך תקופה זו יוחזרו חלק מהחובות ובסיום ההליך החייב יוכל לקבל פטור מהחובות ולהביא ככל האפשר לשיקומו הכלכלי, לאפשר לו לפתוח דף חדש ולצאת לדרך חדשה ונקייה מחובות.

האם ניתן להגיש בקשה לחדלות פירעון בכל סכום חובות?

לגבי יחיד, הכלל הוא כי ניתן להגיש בקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון בכל סכום חוב מעל 53,745 שקל (סכום זה מתעדכן אחת לשנה). עם זאת, הליך חדלות פירעון מבחין בין חובות הגבוהים מ-161,236 שקל לבין חובות בסכום נמוך מזה.

הליכי חדלות פירעון של יחיד בעל חוב מעל 161,236 שקל ינוהלו על ידי הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקול כלכלי במשרד המשפטים, ואילו הליכי חדלות פירעון של יחיד בעל חוב הנמוך מ- 161,236 שקל אך לא נמוכים מ- 53,745 שקל ינוהלו במערכת ההוצאה לפועל שברשות האכיפה והגבייה, מלבד מקרים מיוחדים שבהם ימצא רשם ההוצאה לפועל טעמים מיוחדים המצדיקים פתיחת הליך בסכום נמוך מ- 53,745 שקל.

הליכי חדלות פירעון לגבי תאגידים מועברים באופן אוטומטי לבית המשפט המחוזי, בהתאם לכתובתו הרשומה של התאגיד או מקום עסקיו העיקרי של התאגיד, או האזור שבו ממוקמים רוב נכסי התאגיד.
ישנם שני תנאי סף להגשת הבקשה לפתיחת ההליך לחדלות פירעון: 1. תאגיד אשר סך חובותיו הוא לפחות 25,076 שקל. זהו תנאי מקדים לאישור פתיחת ההליך 2. תאגיד אשר בעת הגשת הבקשה נמצא במצב של חדלות פירעון או במצב שבו ההליך עשוי לאפשר לו שלא להגיע למצב של חדלות פירעון.

מהי תקופת ההליך?

כל ההליך, מרגע קבלת צו שנקרא צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, עד השלב האחרון של מתן צו לשיקום כלכלי, שהוא בעצם תכנית לפירעון החובות ולשיקומו הכלכלי של החייב, בדרך כלל נמשך כארבע שנים.

מה זה "הפטר" ומה זה "הפטר לאלתר"?

חייב שפתח בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי ועמד בתנאיו של צו לפתיחת ההליכים, יקבל צו לשיקום כלכלי שבו יפורטו התנאים והתשלומים החודשיים שיצטרך החייב לעמוד בהם בכל חודש. את גובה התשלומים יקבעו הגורמים הרלוונטיים בהתאם לכושר השתכרותו הנוכחית של החייב, לאחר הפחתת דמי מחיה ממנו. אם החייב יעמוד בתשלומים החודשיים הוא יוכל לקבל הפטר ולהביא לסיום ההליכים בעניינו.

במקרים מיוחדים שבהם צרכיו ועלויות המחיה הבסיסיים של החייב גבוהים מכושר השתכרותו, ובמילים אחרות מצבו הכלכלי בכי רע עד כדי כך שההכנסה החודשית שלו בקושי מספקת את מחייתו ומאפשרת לו לשמור על רמת חיים בסיסית ונאותה שלו ושל משפחתו, ובתנאי שנהג בתום לב, הסמכות המשפטית במסגרתה מתנהלים ההליכים (שנקבעת לפי סכום החובות כאמור לעיל והגורם שביקש לפתוח בהליכים) רשאית להורות כי החייב יקבל הפטר לאלתר מחובות העבר שלו.

האם המשכורת וחשבון הבנק מוגנים מעיקולים בהליך חדלות פירעון?

לאחר הגשת הבקשה ומתן צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי כנגד החייב, קרי, מהרגע שבו הוכרז כי החייב, בין אם הוא תאגיד או אדם פרטי הנמצא בהליכי חדלות פירעון, כל הליכי גביית החובות המתנהלים מולו מוקפאים עד תום הטיפול בהליכים, על מנת לאפשר לו להשתקם כלכלית.

זהו בעצם הליך שמתרחש בראשיתו של הליך חדלות הפירעון. הרי החייב אינו יכול עוד לפרוע את חובותיו, ומטרתו העיקרית של הליך חדלות פירעון היא להביאו למצב שבו יצליח להשתקם בסופו של תהליך, ולתת לו הזדמנות נוספת לפתוח דף חדש. לכן, בין היתר, יוקפאו ההליכים המשפטיים נגדו ומשכורתו וחשבון הבנק שלו יהיו מוגנים מפני עיקול.

האם ניתן להציע לנושים הסדר בחדלות פירעון?

כן, ניתן להגיש בקשה להסדר חוב כפי יכולתו של החייב בכל עת, טרם כניסה להליך חדלות פירעון וגם במהלך ההליך. אישור הבקשה כפוף לאישור הסמכות המשפטית במסגרתה מתנהל ההליך אשר יחליט אם להעביר את הצעת החייב לאישורם של הנושים.

כיצד נקבע התשלום החודשי בהליך שכזה?

סכום התשלום החודשי ותקופת התשלום משתנים מחייב לחייב. לאחר הגשת הבקשה ומתן צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי כנגד החייב, ימונה נאמן שיהיה אמון על ניהול נכסיו וענייניו הכלכליים של החייב וריכוז נכסיו הפיזיים והכספיים בקופת נשיה, לשם מימושם והשבת חובות לנושים.

לאחר הגשת תביעות חוב על ידי הנושים לנאמן, יידרש האחרון לבחון את יכולת ההחזר של החייב, לאחר ניכוי דמי מחיה שיספקו לכלכלה בסיסית ולשמירה על רמת חיים בסיסית ונאותה של החייב ושל בני משפחתו. עם זאת, נכסים שבבעלות החייב ניתן לחלק בין הנושים.

על סמך מסקנותיו והמלצותיו של הנאמן יינתן צו לשיקום כלכלי של החייב, אשר יקבע בין היתר את גובה התשלום החודשי שעל החייב לעמוד בו.

מה הם היתרונות של הליך חדלות פירעון?

אין הרגשה יותר מעיקה מאשר לקום כל יום בבוקר עם החשש מפני עתיד לא נודע. אדם שנקלע לחובות ולמשבר כלכלי חמור לא יוכל לתפקד בצורה ראויה מול טלפונים מהבנק, התרעות מעורכי דין, עיקולים, הגבלות, צווי מאסר ועוד צרות. הוא לא יצליח לעבוד, לא לנהל חשבון בנק ולא לפתוח עסק ולדבר יהיו השלכות גם על חייו הפרטיים והמשפחתיים, אך חשוב לדעת כי יש אור בקצה המנהרה.

להליך יש כמה יתרונות. ראשית והחשוב ביותר - התחושה שאף אחד לא רודף אחריך, כאשר החשש המתמיד מפני נושים ועיקולים מתפוגג, שכן כאמור, בכל התהליך החייב יהיה מוגן מבחינה משפטית מעיקולים ומהליכי גבייה ו/או מכל הליך משפטי שעלול להיות נגדו.

יתרון נוסף הוא בכך שתיק חדלות פירעון מרכז את כל החובות וההליכים שבין החייב לבין נושיו, ובכך נחסך הצורך בניהול הליך משפטי נפרד ועצמאי מול כל אחד מהנושים.

עוד יתרון משמעותי הוא שהחייב ממשיך לעבוד ולהתפרנס בלי שתרחף מעליו סכנת עיקול משכורת, בנק או אחר, והוא יכול להמשיך לנהל חשבון בנק ולהתנהל כלכלית בזמן התהליך.

בנוסף, החייב בעצם מקבל סיוע להשתקם מבחינה כלכלית כאשר ניתנת לו תכנית מסודרת לשיפור מצבו הכלכלי. ככל שהחייב משתף פעולה, מתנהל בתום לב ועומד בתשלומים החודשיים שנקבעו לו, בסופו של ההליך הוא יקבל הפטר מחובותיו וייצא לדרך חדשה ונקיה.

משרד עורכי הדין מנאר נאסראלדין ח'אלד הינו משרד בוטיק המעניק ייעוץ וליווי משפטי בתחומים רחבים ומגוונים כגון: דיני נזיקין, הוצאה לפועל וחדלות פירעון, דיני עבודה ועוד. ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון - 077-9966247

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully