וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2023 כבר כאן - רו"ח שולמית שדה עם כמה נקודות שמנהלי החברות חייבים לקחת בחשבון

בשיתוף zap משפטי

14.2.2023 / 13:50

הכלכלה המקומית חווה זעזועים בחודשים האחרונים, עם פתיחת שנת 2023 מנהלי ומנהלות החברות חייבים לשאול את עצמם, מה אשנה היום? רו"ח שולמית שדה מציעה כמה נקודות למחשבה

אופן ספייס של חברת סטארט אפ. ShutterStock
אם אתם מנהלים חברה פרטית קבעו את הרווחיות הרצויה לכם ואל תחששו לקבוע יעדים נועזים/ShutterStock

עושה רושם שגם עם פתיחת השנה הלועזית, אי הוודאות גדלה נוכח נתוני המאקרו שפרסמו הכלכלות הגדולות. תוסיפו לכך את העובדה כי - 2023 טומנת בחובה תחזיות כלכליות המשדרות חוסר בהירות ותגיעו למסקנה שאין יותר מדי זמן לנוח על זרי הדפנה.

לדוגמה, אם עד לפני שנה עמדה הרבית על 1.6%, לאחרונה היא כבר חצתה את רף חמשת האחוזים. את המציאות לא ניתן לשנות, אבל מה כן אפשר לעשות? עלינו לפעול, כל אחד מאיתנו, אל מול השינויים ונראה כי זו בדיוק העת של מנהלי ומנהלות החברות לשאול את עצמם, מה אשנה היום? לפניכם מספר דברים מומלצים לעשות.

רואת חשבון שולמית שדה. איל קופמן,
רואת חשבון שולמית שדה/איל קופמן

תקציב

עם השלמת הדיונים בחברה על תקציב 2023, הכינו במקביל תקציב חירום למצב שוק ירוד. שימו לב כי על התקציב לכלול : דו''ח רווח והפסד, דו''ח תזרים מזומנים, מאזן עתידי וכן דו''ח על השינויים בהון העצמי לשנה הנוכחית.

יעדים נועזים

אם אתם מנהלים חברה פרטית קבעו את הרווחיות הרצויה לכם, אל תחששו לקבוע יעדים נועזים המבוססים על צמיחה של 6% - 10% לשנה הקרובה (אל תשכחו לקחת בחשבון את האינפלציה). בדקו את רלוונטיות המוצרים והשירות שלכם ואת האופן בו הם מסופקים ללקוח. עדכנו את מחיר המכירה ובנו תוכנית להגדלת המכירות, תוך כדי בדיקת שביעות רצונם של הלקוחות ואמון העובדים שלכם במוצרים ובשירות שהם מספקים. הגידול חייב להיתמך בצמיחה של הרווח מאחר וגלגול של יותר מזומנים וחוסר הצלחה בהגדלת הרווח, עלול להכניס את העסק לסחרחורת ומפולת. צמיחה עם רווח היא תנאי הכרחי להצלחה.

אשראי

עם העלייה המטאורית של ריבית הפריים, בדקו את ריכוז נתוני האשראי שלכם בבנק - האם יש פיקדונות שהבנק דרש לצד ההלוואות? האם יש משיכות ביתרה? מה עושים אם הבנק לא מוכן לתת אשראי נוסף? במקרה זה מומלץ לבצע פירעון מידי של הפיקדונות והחלפת הבטוחות לבנק בשעבוד רכבים, נכסים נוספים של החברה וערבות אישית.

תזרים מזומנים

תזרים מזומנים הוא אחד הדברים שמכתיבים החלטות למנהלי החברות, זאת למרות שתוצאות דו''ח רווח והפסד משקפות את רווחיות העסק בסופו של דבר. מצד שני, ידוע לכל כי תזרים המזומנים הוא הלב הפועם בעסק, מאחר וחוסר במזומנים מאלץ לקחת אשראי מהבנקים, "למשוך" ספקים ולעכב תשלומים. חוסר במזומנים עלול להביא להחלטה לרכוש בתשלומים בריבית נשך, לעומת רכישה במזומן, במחיר זול.

מה עליכם לעשות? בדקו את מוסר תשלומי הלקוחות הקבועים שלכם, תנאי האשראי לספקים, וודאו כי אשראי הלקוחות אינו עולה על אשראי הספקים ותנו תשומת לב מיוחדת למשיכות בעלים.

לדוגמה, כאשר יתרות חובה של בעלי מניות (ובני משפחה) גבוהות מ- 100 אלף ₪ יש להכריז דיבידנד - אלא אם בעלי המניות יחזירו את החוב עד תום השנה העוקבת, לרבות בדרך של הלוואה במישור הפרטי. חשוב לציין כי שיעור המס על דיבידנד הוא 30%, לא כולל מס יסף (מס עשירים המוטל על בעלי הכנסה גבוהה) בשיעור 3% אם חל.

הנקודות בכתבה מאת רו''ח שולמית שדה, בוגרת תואר ראשון במדעי ההתנהגות וראיית חשבון במכללה למנהל, כיהנה בעבר כסמנכ"לית כספים בקבוצת חברות גדולה. משרדה של רו''ח שולמית שדה מספק שירותי ראיית חשבון, ייעוץ מס, הנהלת חשבונות, חשבות שכר, עריכת דו"חות כספיים ועוד. ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות דרך אתר המשרד או בטלפון - 077-7298508

לעמוד הפייסבוק של משרד רו"ח שולמית שדה

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • חברות
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully