וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באילו מקרים עתירה מנהלית עדיפה על תביעה רגילה? בדקנו

בשיתוף zap משפטי

22.2.2023 / 10:28

מתי עתירה מנהלית תקפה, מה היתרונות שלה והאם תמיד כדאי לשחק לפי הכללים? עו"ד סמדר בן דור מסבירה בהרחבה באולפן וואלה! צפו

בווידאו: עו"ד סמדר בן דור מסבירה על עתירה מנהלית/עריכה: גלעד מן מנהיים

לעתירה מנהלית יתרונות רבים לעומת תביעה רגילה. אבל מתי היא תקפה ומה קורה במצב שבו לא התקיימו כל תנאי הסף? עו"ד סמדר בן דור ממשרד עו"ד סמדר בן דור, מסבירה.

מהי עתירה מנהלית?

"עתירה מנהלית מכונה למעשה בג"ץ קטן", מסבירה עו"ד בן דור. "כל מיני עתירות שבזמנו היו מגישים לבג"ץ, כיום אפשר להגיש לבית המשפט המחוזי. יש כל מיני תנאים מסוימים ומדובר בהליך מאוד ספציפי, ושונה מאוד מהליך אזרחי רגיל".

מה המטרה שלה ומה היתרונות?

מטרתה של עתירה מנהלית היא להביא לביטול או שינוי מעשה מנהלי בתחומים שונים, לרבות בניהול הליכים בתכנון ובנייה. בדרך כלל העתירות מוגשות נגד גוף ששייך לרשות, במטרה לשנות או לבטל החלטה. על כך אומרת עו"ד בן דור: "מה שמאפיין עתירה מנהלית הוא שאין זכות צבועה להגיש עתירה מנהלית, ויש לעמוד בתנאי סף, כמו למשל שיהוי. אם חלפו יותר מ-45 יום מהמועד שהיה המעשה המנהלי שעליו רוצים לעתור, יכול מאוד להיות שבית המשפט יקבע שיש שיהוי. לפני שפונים לבית משפט חייבים למצות את ההליכים המנהליים".

יש לך אולי דוגמה?

"בדרך כלל אנחנו משתדלים מאוד לעמוד בתנאי הסף, כי אז השופט יכול למחוק את העתירה על הסף", מציינת עו"ד בן דור. "אך לעתים יש עניינים חשובים, ועצם ההליך עצמו יכול להביא תועלת. כאשר אנו מגישים עתירה מנהלית, הצד השני, שזו בעצם הרשות, שעד עכשיו רדפנו אחריה, פתאום אין לה ברירה אלא להגיש תצהיר. אותם אנשים בעלי סמכות מהרשות חייבים להגיע ולהיות נוכחים במסגרת ההליך של העתירה המנהלית. אם לא מיצינו את ההליכים או שיש שיהוי, עדיין יש את האפשרות להגיע פרונטלית לדיון עם מי שמוסמך ולהגיע להסכמות מחוץ לכותלי בית המשפט. לדוגמה בית מלון גדול, שהגיש תוכנית שביקשה להוסיף שתי קומות למלון, שנמצא באזור שנחשב אתר ארכיאולוגי. אחרי בדיקה של רשות העתיקות, קיבלנו היתר למקומות חניה בתוך אותו אתר. כשהגענו לוועדה המחוזית וביקשנו להפקיד את התוכנית, אותה ועדה אמרה שהם לא אוהבים שיש חניות בתוך אתר ארכיאולוגי, וביקשו להעביר את החניות למקום אחר. כמובן שאנחנו לא יכולים לעשות את זה. למגרש הנוסף יש ערך ואולי אנחנו רוצים לעשות בו משהו אחר. חוץ מזה, קיבלנו כבר היתר לגבי אותן חניות. בוועדה המחוזית ביקשו לתקן את התוכנית לפי בקשתם ושנגיש התנגדות. חשבתי לעצמי, למה אני צריכה לעבור עכשיו את כל העלויות ואת הזמן שקשור בתיקון התוכנית כשהסוף אמור להיות ידוע מראש. הגשנו עתירה מנהלית, ואמנם ננזפנו תחילה על בית המשפט, אבל בסופו של יום יצאנו עם החלטה שהחניות שקיבלו היתרים נותרו במקומן".

באילו נסיבות מומלץ לתקוף החלטה של ועדה מחוזית באמצעות עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי?

באמצעות עתירה מנהלית ניתן לתקוף אך ורק בטענות משפטיות. "כשאני מלווה אנשים בהתנגדות, כבר בשלב ההתנגדות מול הוועדה המקומית או המחוזית, אני משתדלת שיהיו לא רק טענות תכנוניות, אלא גם טענות משפטיות, כי בית המשפט לא יתערב בטענות תכנוניות", מציינת עו"ד בן דור. "אבל אם מדובר בטענות משפטיות, אז יש לי סיכוי טוב להגיע לעתירה מנהלית ובאותה הזדמנות אתקוף כמובן גם את הדברים האחרים".

האם כדאי תמיד להגיש עתירה מנהלית לפי הכללים?

"המשפט הוא אמצעי ולא מטרה שעומדת בפני עצמה", היא מוסיפה. "אני צריכה לבדוק מה האינטרסים של הלקוח, שלעתים לא רוצה להסתכסך עם הרשות, וכך אפשר לחסוך זמן".

משרד עורכי הדין סמדר בן דור עוסק בדיני תכנון ורישוי בנייה ובעל ניסיון של עשרות שנים בכל הסוגיות הנוגעות לתחום זה. זקוקים לעו"ד שייצג אתכם אל מול הרשויות המקומיות ובתי המשפט? צרו קשר כאן או בטלפון 0772314274

לעמוד המשרד באתר משפטי

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • עתירה
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully