וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו העונש המירבי שצפוי לצעירות החשודות בהברחת סמים?

עו"ד תומר בנישתי, בשיתוף zap משפטי

21.2.2023 / 14:50

פרשת הסמים שבה מעורבות ארבע צעירות ישראליות, שנתפסו לפני כחודש בנתב"ג כשבכבודתן 16 ק"ג קוקאין וקטמין, ממשיכה לרתק את המדינה. עו"ד תומר בנישתי ממשרד עוה"ד פינטו בנישתי ושות' על חומרת העבירה ועל העונש הצפוי לחשודות בהברחת סמים

בווידאו: תיעוד ממעצר הצעירות בנתב"ג/צילום: דוברות משטרה

במהלך חודש ינואר 2023 נחשפה פרשת סמים שבה מעורבות ארבע צעירות ישראליות: אור-אל בן חיים, ארבל מזרחי, עידן צאובר ולי פוני, המואשמות בניסיון הברחת סמים לישראל. זאת, לאחר שנעצרו בנתב"ג עם חזרתן מברלין ובמזוודות הוורודות שלהן נמצאו כ-16 ק"ג של קוקאין וקטמין בשווי מיליוני שקלים.

לפני כשבועיים הוגש כתב אישום בגין ייבוא סם מסוכן וקשירת קשר לביצוע פשע. הסמים שנמצאו הוסלקו במכשירי סוני פלייסטיישן, בקבוקי שמפו ואריזות שונות וחולקו בין החשודות. בנוסף, עלה מכתב האישום, כי בין החודשים ספטמבר 2022 לינואר 2023 הנאשמות ייבאו סמים לישראל בהזדמנויות שונות, מברלין ומבודפשט.

החשד במשטרה הוא כי ארבע הצעירות ייבאו לישראל בסך הכל כ-50 ק"ג קוקאין. במהלך החקירה עלה בידי החוקרים להוציא הודאה משתי חשודות, ובהמשך, באמצעות פריצה לטלפונים הניידים שלהן, נחשפה התכתבות בוואטסאפ שבה התגלו מקרי ייבוא נוספים.

עו"ד תומר בנישתי, ממשרד עורכי הדין פינטו בנישתי ושות', מסביר על חומרת העבירה ועל העונש הצפוי לצעירות החשודות בהברחת סמים.

עו"ד תומר בנישתי. יח"צ,
עו"ד תומר בנישתי/יח"צ

- כיצד זיהו השוטרים בנתב"ג כי מדובר בחוליה להברחת סמים?

"אני מניח שהזיהוי היה בעקבות מידע מודיעיני מדויק, על כך שצריכות להגיע מזוודות ורודות שבתוכן מוסלקים סמים. ייתכן שזו היתה שיחת טלפון אנונימית שהתקבלה וייתכן שהופעלו אמצעים טכנולוגיים שהביאו לגילוי. בלשי יחידת 747 עובדים בנתב"ג ומהות עבודתם העיקרית היא סיכול הברחות, בין היתר של סמים, דרך נמל התעופה".

עו"ד בנישתי מוסיף כי בעת האחרונה, ביחידת 747 נרשמו מספר רב של סיכולי הברחות סמים דרך נתב"ג. "רוב ההברחות מגיעות דרך נתב"ג. לעתים הן יגיעו מהים או מגבול מצרים, מהגבול הצפוני עם לבנון דרך כפרים בצפון. רק השבוע סיכלו הברחה גדולה דרך הגבול עם מצרים של כ-90 ק"ג קוקאין".

- עד כמה חמורה היא עבירת ייבוא סמים?

"העבירה לכשעצמה היא חמורה מאוד ומקורה בסעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים. הסעיף מדבר על ייבוא, ייצוא, סחר או אספקה של סמים מסוכנים, ובצד עבירה זו העונש המירבי הוא עד 20 שנות מאסר. במקרה הזה, מדובר בעבירה של ייבוא סמים מסוכנים. יתרה מכך, החוק ופסיקת בתי המשפט מגדירים אותן כעבירות חמורות המתפשטות כנגע של ממש המביא לפגיעה אנושה בציבור".

עו"ד בנישתי מציין כי עבירות ייבוא סמים מתקיימות גם אם מישהו מקל בדרך כזו או אחרת על תהליך ייבוא הסם, ואף אם אינו הגורם שנתפס בפועל בשעת מעשה. כמו כן, אף שמדובר בניסיון וההברחה עצמה סוכלה, הענישה מבחינת החוק בגין עבירת ניסיון ייבוא סמים זהה לחלוטין לענישה על עבירה מוגמרת.

לדבריו, "בשל סוג הסמים והיקף החומר שנמצא, יש חשד שמי שעומד מאחורי מימון כל האופרציה הזו הוא ארגון פשיעה גדול, בעל יכולות כלכליות משמעותיות. במשטרה עדיין לא הצליחו לשים את האצבע ולהבין מי הרוח החיה שעומדת מאחורי ההברחה הזו, אבל אני מניח שנושא זה נבדק בימים אלה, תוך ניסיון לאתר את הגורם שעומד בבסיס הפרשה הזו".

- האם חומרת העונש תלויה בהיקף הסם שנמצא?

"סוג הסם והכמות ודאי משליכים באופן ישיר ומשפיעים על העונש העתידי, אבל כל מקרה ונסיבותיו. בסופו של יום, שיקולי הענישה הם רבים, ולכן הענישה משתנה ממקרה אחד לאחר".

לדברי עו"ד בנישתי, כתב האישום הוגש ממש לאחרונה, ההליך עדיין בחיתוליו וטרם מדברים על העונש הצפוי לחשודות. ביהמ"ש צריך להרשיע אותן בעבירות הנ"ל, ועד שזה יקרה, חזקת החפות עדיין עומדת להן ולפניהן הליך ארוך וממושך.

- בתקשורת דובר רבות על כך שהבנות גזרו על עצמן שתיקה במהלך החקירה. מהו דינו של אדם שמחליט לשתוק במהלך חקירה?

"זכות השתיקה היא זכות הקיימת לכל מי שנחשד בפלילים ונחקר תחת אזהרה. עם זאת, צריך להביא בחשבון שמי שבוחר לממש את זכות השתיקה, ייתכן שיידרש לשלם מחיר ראייתי עתידי. זכות השתיקה עשויה לחזק את הראיות כנגדן. לכן, יש חשיבות רבה וישנו צורך ממשי להיוועץ ולשכור את שירותיו של עו"ד פלילי מוקדם ככל הניתן, בטרם מוסרים גירסה במשטרה או עונים על שאלה כזו או אחרת. ככל שהפנייה לעו"ד פלילי תהיה מוקדמת יותר, יהא ניתן לבנות קו הגנה מדויק שוודאי יסייע בעתיד".

משרד עוה"ד פינטו בנישתי ושות' מתמחה בדין הפלילי על כל רבדיו. המשרד מעניק ייצוג משפטי לכלל סוגי העבירות ושלבי ההליך הפלילי.
ליצירת קשר ולפרטים נוספים פנו כאן או בטלפון 072-2596616


לעמוד המשרד באתר משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד תומר בנישתי, בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • סמים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully