וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהי עבירת תכנון ובנייה ומתי היא מתיישנת?

בשיתוף zap משפטי

28.2.2023 / 14:24

אנו שומעים רבות על עבירות בנייה, אבל מה בעצם המשמעות ומתי הן כבר לא נחשבות לעבירות? עו"ד טל אור מורדכייב עושה סדר

עו"ד טל אור מארדכייב מדבר על עבירת בנייה/מערכת וואלה!

מה היא עבירת תכנון ובניה? איך מגלים אותה? מתי היא מתיישנת וכיצד עו"ד יכול לסייע במקרה שכזה? איתנו באולפן עו"ד טל אור מורדכייב שיעשה לנו קצת סדר בנושא.

מהי ההגדרה לעבירות תכנון ובניה?

"חוק התכנון והבניה מתייחס לשתי עבירות מרכזיות. הראשונה - עבירת עבודה אסורה והשניה - שימוש אסור. שתיהן עבירות שמתחברות ומשלימות זו את זו.

"עבודה אסורה הלכה למעשה, היא עבירה שאדם בונה במקרקעין בניגוד להיתר הבניה שניתן לו או סטיה מהיתר או ללא היתר כלל. עבירת שימוש אסור - היא למעשה השימוש באותה עבודה אסורה. ההבדלים המשמעותיים ביניהם טמונים בעובדה שעבירת עבודה אסורה היא עבירת מתיישנת עם השנים, כלומר, בתוך חמש שנים היא תתיישן, ואילו עבודת שימוש אסור היא עבירה מתחדשת, כשבכל יום שבו נעשה שימוש העבירה תימשך, עד שהשימוש יפסק".

האם עבירת תכנון ובניה נחשבת גם לעבירה פלילית? אם כן, על מי מוטלת האחריות במקרה זה?

"בוודאי. עבירת תכנון ובניה היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין והדינים החלים בה הם סדרי הדין הפלילי. חשוב להבין, עבירת תכנון ובניה היא עבירת אחריות קפידה. ברמת ההוכחה הנדרשת ואחריות קפידה, הרף מאוד נמוך. הלכה למעשה, הרשויות צריכות להוכיח רק שהעבירה בוצעה ובאופן אוטומטי הבעלים של המקרקעין יואשם בעבירת תכנון ובניה מעצם היותו הבעלים, לא בהכרח אם הוא עשה את השימוש או לא".

על מי עוד יכולה לחול אחריות במקרים כאלה?

"האחריות במקרים כאלה יכולה לחול גם על המתכננים, האדריכל והמהנדס, וגם על מבצע העבודה במקרים מסוימים מאוד".

לקחת עו"ד - ויפה שעה אחת קודם

כיצד ניתן לגלות עבירות מהסוג הזה והאם למפקח בניה מותר להיכנס לנכס/לשטח?

"העניין הזה נדון מספר רב של פעמים בפסיקה. בחוק קיים 'צו כניסה למקרקעין' - מפקח שחושד שבמקום מסוים מבוצעת עבירת תכנון ובניה, צריך להוציא צו כניסה למקרקעין מבית המשפט. בצו הוא צריך להניח תשתית ראייתית שמעידה על ראשית ראיה בפני בית המשפט שבמקום מתבצעת עבירה וכך תינתן לו האפשרות להיכנס. כמובן שהמפקח לא יוכל להיכנס באופן מיידי, אלא צריך לתאם את הכניסה שלו לפחות 24 שעות מראש עם הבעלים של אותו מקרקעין".

מה עושה אדם שהואשם בעבירת תכנון ובניה וכיצד עו"ד שמתעסק בתחום זה יכול לסייע?

"ניהול התיק לא מתחיל מרגע הגשת כתב האישום אלא הרבה לפני. לעיתים פניה מוקדמת לעו"ד שעוסק בתחום זה, מכיר את המונחים והמושגים ויודע מהו תיק כזה, יכולה להציל את אותו חשוד מהגשת כתב אישום נגדו.

"מקרה שקרה לי - הגיע אלי זוג שעשה שימוש בחלק מהדירה שלהם בקומת הגג. אותו זוג נקרא לחקירה בפני רשויות הפיקוח על המקרקעין בחשד לשימוש אסור במקרקעין. לאחר שהם הגיעו אלי ועשינו את ההכנה התאימה לחקירה, הצלחנו להבין ראשית שעבירת העבודה האסורה התיישנה ושנית, לא מתבצע שימוש אסור כיון שהבית משמש כיחידת מגורים אחת ולא כיחידות מגורים נפרדות. הלכה למעשה, התיק נסגר והאישום נגד הלקוחות שלי הוסר. זה ניהול נכון וחכם של התיק".

ליצירת קשר ולפרטים נוספים פנו כאן או בטלפון - 053-5842687

לעמוד המשרד באתר משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • בנייה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully