וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו ייפוי כוח מתמשך, כיצד משתמשים בו וממה להיזהר?

בשיתוף zap משפטי

1.3.2023 / 14:24

יפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם לקבוע מי יטפל בענייניו בעתיד. מלבד ענייני רכוש, יש מספר תחומים שבהם ניתן לערוך יפוי כוח מתמשך, אבל מהו אותו יפוי כוח ולמי הוא מתאים? עו"ד רינה פוליטי מסבירה

מהו ייפוי כוח מתמשך? עו"ד רינה פוליטי מסבירה/מערכת וואלה!

יפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם לקבוע מי יטפל בענייניו בעתיד. מלבד ענייני רכוש, יש מספר תחומים שבהם ניתן לערוך יפוי כוח מתמשך, אבל מהו אותו יפוי כוח ולמי הוא מתאים? איתנו באולפן עו"ד רינה פוליטי.

מה זה ייפוי כוח מתמשך ומי מורשה לערוך אותו?

"ייפוי כוח מתמשך הוא בעצם מסמך, סוג של צוואת חיים. חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות אפשר לאדם להחליט מה יעשה ברכושו, בעניינים האישיים והרפואיים שלו כאשר הוא לא כשיר לעשות זאת בעצמו. מי שמחליט מי יעשה את זה הוא אותו ממנה - זה שחותם על ייפוי הכוח. יש את הממונה שהוא מיופה הכוח - צריך לאשר בכתב "מאומת ע"י עורך דין" שהוא מסכים להיות מיופה הכוח. לשכת עורכי הדין מכשירה עורכי דין לבצע זאת. רק אלה שהוכשרו והוסמכו לערוך ייפוי כוח מתמשך, הם אלה שיוכלו לערוך ולהגיש אותו".

למי מתאים ייפוי כוח מתמשך?

"בפועל, לכל בגיר מעל גיל 18. מי שכשיר משפטית יכול לעשות את זה. אגב, מאוד חיוני לעשות את זה בכל גיל. אנחנו לא יודעים מה יהיה איתנו מחר. מגיפת הקורונה, לדוגמאה, נתנה לנו פרספקטיבה למי יכול לעשות מתי ואיך ולכן כל בגיר מעל גיל 18 יכול אפילו להגיד להוריו לעשות את זה, אבל אז המדינה לא תוכל להתערב לך בכל העניינים הללו".

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לצוואה?

"צוואה חלה אך ורק על פי חוק הירושה לאחר אריכות ימים. כאשר אדם חי, נושם בעולם הזה, למעשה הצוואה לא תחול עליו, אי אפשר לפתוח אותה וגם לא רצוי לפתוח אותה. הוראות צאוותיות לא יחולו על אדם שלא כשיר משפטית. כך שצוואה היא עניין נפרד לגמרי מייפוי כוח מתמשך".

באילו תחומים נוספים ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך?

"ייפוי כוח מתמשך מכיל את כל הנושאים בהם אנחנו יכולים לעסוק, לרבות העניינים האישיים, הרכושיים והרפואיים של אותו אדם".

מה זה עניינים אישיים?

"אפילו תספורת, מהרצון להישאר מטופחים לשכור מטפל צמוד או לקבל טיפולים קוסמטיים".

איך אדם שרוצה לבצע ייפוי כוח יכול לוודא שמי שעתיד להיות מיופה הכוח לא יעשה שימוש לרעה בו?

"אחד הדברים שמאוד מפחידים בייפוי כוח מתמשך זה שבעצם אין לנו פיקוח של האפוטרופוס הכללי. לצורך כך, קבע בית המחוקק שיהיה מיודע - אם אתה רוצה או לא סומך מספיק, למען השקיפות לידע גורמים אחרים אתה פונה לעו"ד שצריך לעשות פרוטוקול, במסגרתו הוא כותב את מה שהממנה מבקש ובנוסף אתה קובע מיודעים שלא חייבים לחתום על המסמך, אבל הם בהחלט יכולים להיות מיודעים באשר לכל הפעולות שנעשות. הממונה צריך להיות שקוף כלפי המיודע וככל והמיודע מבין שנעשה שימוש בלתי ראוי בייפוי כוח מתמשך. צריך כמובן שדלתו של בית המשפט תהיה פתוחה".

איך את ממליצה להתחיל בתהליך כזה? מה צריך לעשות, למי לפנות?

"לבחור עו"ד שעוסק בתחום ולא כלאחר יד. ייפוי כוח מתמשך הוא תהליך מאוד עמוק שבמסגרתו קובעים עם הממנים בנפרד, ואח"כ עם המשפחה ומסבירים את המהות.

"דוגמה למה לא לעשות - אם יושב אצלי זוג מבוגרים שמספרים לי שהקשר עם הבת היחידה שלהם הוא מאוד רעוע והיא בכלל נמצאת בחו"ל - שאלתי: איך היא תטפל בהם אם היא בחו"ל והם בארץ? לעיתים כדאי למנות אפוטרופוס, כדאי שעמותה תפקח על זה. עדיף ורצוי על מישהי שלא נמצאת ולא מטפלת כשהם כשירים. הרי מה יהיה כשלא יהיו כשירים?"

משרד עורכי דין וגישור רינה פוליטי עוסק בין היתר בדיני משפחה, ייפוי כוח מתמשך, צוואות וירושות, הסכמי ממון ועוד. ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות כאן או בטלפון - 053-9374039

לעמוד המשרד באתר משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully