וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שימוש בקנאביס עלול לגרום לשלילת רישיון הנהיגה

עו"ד שני אלגרבלי, בשיתוף zap משפטי

6.3.2023 / 7:24

ישראלים רבים צורכים קנאביס, גם פסיבית, בלי לדעת שהדבר עלול לעלות להם בפסילת רישיון הנהיגה. עו"ד שני אלגרבלי מסבירה מדוע להיות "סאחים" כשנוהגים זה לא מספיק

עישון ג'וינט במהלך נהיגה. ShutterStock
השילוב בין שימוש בקנאביס לנהיגה הוא שילוב מסוכן מאוד/ShutterStock

בחודש מרץ 2017 החליטה ממשלת ישראל על מדיניות "אי-הפללה" של משתמשי קנאביס. רבים צהלו על הכיוון שנראה שאליו ישראל הולכת - לגליזציה של קנאביס, אבל להחלטה על המדיניות היתה משמעות נוספת: ישראלים רבים סברו כי בטוח כעת לעשן קנאביס במרחב הציבורי. האמת היא קצת מרירה יותר: רישיון הנהיגה עדיין בסכנה.

על משתמשי קנאביס המחזיקים רישיון נהיגה לדעת: אף שהעונש בגין עישון קנאביס יכול להיות כספי בלבד, השילוב בין שימוש בקנאביס לנהיגה הוא שילוב מסוכן מאוד שעלול לעלות בפסילת הרישיון.
כך, ישראלים רבים, ביניהם אפילו בני משפחתי וחבריי, לא יודעים כי אם לא יהיו זהירים, רישיון הנהיגה שלהם עלול להישלל כאשר אף רק "טיפת סם" תימצא אצלם בעת שנהגו, ואפילו אם הם עישנו לפני שבועיים. יתרה מזאת, לאלה שייתפסו פעם שנייה ושלישית, יש סיכוי אפילו לשבת מאחורי סורג ובריח.

מה חשוב למשתמשים בקנאביס לדעת?

כדי לשמור על עצמנו ועל יקירינו, חשוב להיות זהירים, כמובן באופן השימוש, אבל לא פחות בידיעת החוק ובזכויות המגיעות לנו. לפניכם מספר עובדות, טיפים והמלצות חשובות שאספתי מתוך נסיוני הרב בטיפול בתיקים מורכבים של נהגים משתמשי קנאביס ופסילת רישיון נהיגה:

• הסם כיום נפוץ, מאוד נפוץ, אבל ההשלכות שלו על רישיון הנהיגה שלכם, כפי שצוינו בחוק, עדיין קיימות. חשוב לא לשכוח את זה.
• עישון בתוך הרכב, גם אם אינכם הנהגים בעצמכם, שווה לכם קנס מנהלי של 3,000 שקל ועלול לגרור בדיקת שתן לנהג.
• זה לא משנה אם עישנתם בזמן שנהגתם, או עישנתם שבוע לפני שעליתם על ההגה ונהגתם "סאחים" לגמרי. בכל מקרה שבו הסם נמצא אצלכם בשתן, בכמות הכי מזערית שאפשר לדמיין, רישיון הנהיגה שלכם נמצא בסכנה.
• העבירה שבה מואשמים היא נהיגה תחת השפעת שיכרות, עבירה שיכולה לגרור את הנהג עד למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. אם מגיעים למכון, תוכלו לשכוח מהרישיון ל-144 ימי עסקים לפחות. יש נהגים המחכים עד שנה לקיום בדיקה במכון בעניינם.
• בפעם הראשונה שבה תורשעו, אתם עלולים לספוג קנס ושלילת רישיון לזמן ממושך. בפעם השנייה תוכלו למצוא את עצמכם מאחורי סורג ובריח, וכן, גם אדם שמעשן פעם בשבוע עלול למצוא את עצמו בין כותלי בית הסוהר.
• בכל כניסה לרכב ודאו שאין לכם סמים משום סוג במכונית. אפילו טיפה של חומר, טיפת ריח, בטח שביב של מידע מודיעיני, מספיקים בשביל להורות לכם לבצע בדיקת שתן. חשוב להבהיר: מעט "קססה" שנשפכה לכם באוטו ככל הנראה תקים את החשד להורות על בדיקה.
• שימו לב עם מי אתם נמצאים. לצערי, נתקלתי בלא מעט מקרים שבהם חברים טובים סיפרו למשטרה על חברים טובים שלהם והעידו שהם אלה שסיפקו להם את הסם. הדבר, כמובן, היווה מידע מודיעיני למשטרה עבור מעצרים ובדיקות שתן.
• חשוב לדעת: אם לא קיים חשד סביר להימצאות סם בדמכם, אין חובה לתת בדיקות שתן, הבדיקה שבעקבותיה הכל עלול להסתבך. זאת, יש להדגיש: רק במקרה שמדובר בבדיקת שתן אקראית, ללא חשד סביר וללא מידע מודיעיני, הסירוב לבצע בדיקת שתן לא יסבך את הנהג.
• חשד סביר עשוי להיות: ריח סם, הימצאות של סם ברכב או אם הנהג נראה מסטול או שיכור ועם עיניים אדומות. עיניים אדומות בלבד, בייחוד בלילה, לא מספקות חשד סביר.
• אם לא ניתן לתת שתן, בשל כל סיבה שהיא, והחשוד מבקש לשתות מים ולהמתין, הדבר לא נחשב כסירוב למתן שתן. כך, במקרה מסוים שטיפלתי בו, נהג ביקש שימתינו, המתינו אמנם רבע שעה בלבד ולאחר מכן החשיבו את זמן ההמתנה כסירוב שלו למתן שתן. בית המשפט קיבל את טענותיי וכתב האישום נגדו בוטל.
• ואחרון: כדאי לדעת כי יש גם חשיבות למחוז השיפוטי שבו אתם נמצאים. כך למשל, במחוז הדרום, שסובל מפשיעה גוברת, מחמירים בענישה יותר מאשר במחוזות אחרים.

עישון ג'וינט במהלך נהיגה. ShutterStock
אל תשאירו מקום לספק. שימרו על עצמכם ועל רישיון הנהיגה/ShutterStock

תיק לדוגמה: הנהג זכה לענישה מקלה

לקינוח, לפניכם דוגמה לתיק שסגרתי לאחרונה, של נהג שחזר שלוש פעמים לבית המשפט בתוך חצי שנה. לאחר שלושה כתבי אישום שהוגשו נגדו, מתחם הענישה על פי חוק לנהג כזה הוא בדרך כלל, בעקבות תכיפות כתבי האישום, פסילת רישיון נהיגה לשש שנים, וכן עבודות שירות של תשעה חודשים ועד למאסר בפועל.

לאחר שבית המשפט שמע את טענותיי, בין השאר בדבר נסיבות החיים של הנהג, הוא זכה לענישה מקלה. בית המשפט גזר עליו חצי שנה של עבודות שירות ו-29 חודשי פסילה בלבד. זה המקום להדגיש: מדובר בעונש קל מאוד.

לכן, אל תשאירו מקום לספק. שימרו על עצמכם ועל רישיון הנהיגה. אם אתם מסתבכים, זיכרו תמיד לפנות לעורך דין מומחה בתחום כדי שיסייע לעמוד על זכויותיכם ולמזער את הנזק שעלול להיגרם לכם.

משרד עו"ד שני אלגרבלי מתמחה בדיני תעבורה, הדין הפלילי, מעצרים ודיני אסירים. ליצירת קשר ולפרטים נוספים ניתן לפנות בטלפון 050-7120031.

לאתר המשרד

לעמוד הפייסבוק

הכתבה באדיבות Zap משפטי

המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

עו"ד שני אלגרבלי, בשיתוף zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully